حجت الاسلام و المسلمین دکتر صانعی خاطرنشان ساخت: ما معتقدیم خاستگاه مربوط به این حوزه علم ادیان غرب است و خاستگاهش مسیحیت است که رویکردی دارد که از دل آن هم به نگرش و رویکرد و روشش ان قلت داشته باشند، در کتاب استرلینگ بحث فرا باشندگی که مطرح میکند ناظر بر قبل رنسانس است که در آن نگرش الهی و خدایی و رویکرد خدا محوری مباحث غرب دنبال میشده است، مواجهه مسیحیت باعلوم کامل نبود.
وی گفت: جهان غرب نگرش ماتریالیستی با رویکرد انسان گرایانه و روش شهودی تجربی آمدند تولیدات مباحث علوم انسانی را ایجاد کردند؛ علم ادیان هم ناظر به همین نگرش و رویکرد و روش شکل گرفت ما شاهد علم الادیان هستیم البته به خاطر این ابهام از بین برود، بعضی از اساتید دانش تطبیقی ادیان، دین پژوهی تطبیقی، یا دین شناسی تطبیقی، اینها را بکار بردند کتاب شارپ با عنوان “تاریخچه دین شناسی تطبیقی” در واقع علم الادیان است.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: وقتی علم ادیان شکل گرفت، غربی گفتند این علم جزء شاخههای علوم اجتماعی است. تلقی شان این بود که مشمول قواعد علوم اجتماعی است، یک قاعده مهم علوم اجتماعی، بی طرف بودن است لذا محققی که کار مطالعات میکند باید این قاعده را رعایت نماید به خاطر همین مسائل مرتبط با این علم هم مطابق این رویکرد و روش علوم اجتماعی تا امروز هم بین فلاسفه و هم اجتماعیها و هم مردم شناسان توسعه داشته است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر صانعی گفت: تاکید روی قید “تطبیقی” در رویکرد جدید به مطالعات ادیان، عمده بحث روی تطبیقی است دلیلش این است که این رویکرد بدنبال ادیان شرق رفتند و احساس کردند که ادیان شرق یک میراث بشری است و نباید صرفا سراغ ادیان مدیرانه رفت از این رو رفتند سراغ مطالعات ادیان تطبقی. جناب مکس مولر ویراستار ۵۰ ج از متون ادیان شرقی است؛ مشخصا سراغ متون مقدس ادیان رفت، اولین کرسیهای علم الادیان در ژنو در سال ۱۸۷۳ در هلند، آلمان، بروکسل، تا الان کتابهایی در حوزه علم الادیان نوشته شده است.
نظرات