گزارشی از نشست بررسی ظرفیت های دین و گفتمان انقلاب اسلامی در مشارکت سیاسی زنان؛
پیوند گفتمان انقلاب و دین درباره زنان و خانواده در دو دوره حدوث و تثبیت نظام اسلامی/ ویژگیهای دو گفتمان سنتی و مدرن درباره زن و خانواده به عنوان دو جریان غالب در دنیا
"انقلاب اسلامی در حدوث و در بقای خود توانست سنتزی را از هردو گفتمان سنتی و مدرن صورتبندی کند که در عین حال که هیچکدام از آن دو نیست اما به تمام مطالبات آن دو گفتمان پاسخ داده است"
دکتر محمدتقی کرمی در ادامه نشست در تبیین پیوند گفتمان انقلاب و دین درباره زنان و خانواده گفت: من در این فرصت و برای نشان دادن پیوند گفتمان انقلاب و دین و نفی گفتمان سنت و مدرن درباره زنان و خانواده و صورتبندی الگویی که تمام مدعیات آن دو گفتمان را دارد و نقاط ضعفشان را ندارد به پژوهشی اشاره میکنم با موضوع پدیدار شناسی پیاده روی زنان ایرانی در اربعین که در قالب یک کتاب با نام "جای پای زینب (س)" که در سال جاری و توسط انتشارات پژوهشکده زن و خانواده به چاپ رسیده است.
وی ضمن صورتبندی وضعیت کشور عراق و حضور پر تعداد زنان ایرانی در راهپیمایی اربعین گفت: حضور زنان در بسیار ی موارد خانوادگی و با حضور همسر نیست و زنان اغلب با کاروانی از دوستان خود در این پیاده روی شرکت می کنند. این پژوهش زمانی انجام شد که داعش هنوز در عراق حضور داشت هرچند تضعیف شده بود. حال سئوال این است که خانواده چرا این امکان را می دهد که زنی بدون خانواده به کشوری برود که سابقه جنگ 8 ساله با ما داشته و الان هم دشمن ما درآن حضور دارد؟ تلفیق دین، معنویت، زنانگی و فردیت همه در این میدان جمع شده است. این سفر عصیان از امر خانواده تلقی نشده و شرکت در آن به معنای پشت کردن به آرمان خانواده نیست. در چنین بستری خیلی منازعات کنار رفته و زنانگی مجسم می شود. حرف بر سر این است که تلفیق گفتمان انقلاب و دین در دوره تثبیت توانسته علاوه بر معنویت و علاوه بر بحث اصالت خانواده به زنانگی هم توجه کند.
مولف کتاب "جای پای زینب" در ادامه گفت: نکته دیگری که در مسیر موقعیتهای تلفیقی دین و گفتمان جمهوری اسلامی برساخت شده ، برآمدن گفتمان های دینی و زمینی شدن آنها در زندگی روزمره است. یکی از عناصر سفر اربعین توده وار بودن آن است. یعنی از اتهام بورژوا بودن و نخبه بودن گفتمان مدرن خبری در اینجا نیست و موقعیتهایی مثل اعتکاف و اربعین برای همه است.
سئوال ما از خانمهای شرکت کننده در پیاده روی اربعین این بود که شما این رنج سفر را چگونه بر خودت هموار میکنی و چه چیزی باعث می شود این رنج را بپذیری و تحمل کنمی؟ نکته جالب بود این بود که در اغلب موارد خانمها می گفتند ما یاد حضرت زینب (س) می افتیم . یعنی مفهوم برجسته و آن چیزی که در ذهن داشتند و در سفر تجربه کرده اند این است که با حضرت زینب(س) همنوایی میکنند. این رنج خودخواسته برایشان معنویت به ارمغان می آورد و می گویند تجربه حضرت زینب را من دارم در زندگی ام تجربه میکنم و من با یک اسطوره تاریخی مواجهه مشخص پیدا کرده ام. این حرف را مثلا یک خانم روستایی میزند و این تعابیر بلند نخبه گرایانه را توده های زنان می گویند.
دکتر کرمی در انتهای بحث خود گفت: گفتمان انقلاب در تلفیق با گفتمان دین این فرصت را ایجاد کرده که توده زنان ما در قالب شخصیتهای نخبه ایده پردازی و نظریه پردازی کنند و این پتانسیل این گفتمان در ارتقای وضعیت زنان است یعنی میتواند زن توده ما را به آنجایی برساند که بدون ادعای نخبه گرایی ، نخبه گرایانه حرف بزند و اسطوره تاریخی خودش را امروزین بکند. این سنتز گفتمان انقلاب اسلامی با آموزه های دینی است که به برکت نظام اسلامی در دوران تثبیت انقلاب بروز پیدا کرد و هنوز امکان بسط و توسعه دارد.