به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از روابط عمومی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری؛ محمدجواد هراتی قائم مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی اظهار داشت: موضوع متفاوت بودن رشتههای علمی همواره مورد توجه اساتید و اهل فن بوده و یکسان در نظر گرفتن شاخصههای علمی در علوم انسانی و فنی مهندسی یکی از گلایههای همیشگی اساتید است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اهتمام ویژه وزیر محترم به این موضوع تلاش میشود تا این نقیصه برطرف شود و با قرار گرفتن موضوع علوم انسانی و هنر در فصل جداگانهای، مبحث ارتقای اساتید متناسب با ماهیت این رشتهها در نظر گرفته شود. دبیر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با اشاره به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: با تلاشهای فراوانی که از سوی وزارتین علوم و بهداشت صورت گرفت نه تنها فصل علوم انسانی و هنر از سایر علوم در آییننامه ارتقا جدا شده است بلکه برای دیگر رشتههای علمی نیز جداول متفاوتی متناسب با ماهیت و کارکرد رشتهها برای اولین بار در تاریخ وزارت علوم صورت گرفته که به عنوان یک حرکت تحولی در موضوع ارتقا مورد توجه است. قائم مقام وزیر در علوم انسانی با اشاره موضوع فعالیت هیئتهای ممیزه در دانشگاههای کشور گفت: با توجه به تجربه سه دهه از اجرای آییننامههای ارتقای مختلف، آسیبشناسی خوبی شیوه اجرای برنامه ارتقا اساتید صورت گرفته است و به نظر میرسد تدوین برنامه خوب به تنهایی برطرفکننده مشکلات ارتقا اساتید نیست بلکه رویکرد هیئتهای ممیزه نیز بسیار مهم است و علیرغم دقت نظر در اغلب هیئتهای ممیزه برخی وقتها به دلیل متفاوت بودن ماهیت رشتهها مشکلاتی اتفاق میافتد و برای رفع این مشکل تا حد امکان هیئتهای ممیزه نیز بهصورت جداگانه برگزار شوند چرا که اظهار نظر مجموعه مهندسی برای یک مجموعه هنری و یا اظهار نظر مجموعه علوم انسانی برای علوم پایه و بالعکس ممکن است از دقت نظر و اظهار نظر تخصصی کم کند. در آینده تلاش میشود در دانشگاههایی که امکان آن فراهم است، هیئتهای ممیزه تخصصی تشکیل شود تا در ارتقا اساتید دقت بیشتری صورت پذیرد.