به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، 28 فروردین ماه سال جاری مدیر کل محترم آموزش و پرورش استان قم و معاونین و هیئت همراه با آیت الله کعبی در شهر مقدس قم دیدار کردند. آیت الله کعبی عضور مجلس خبرگان رهبری در این دیدار بیان داشت: دو تحول در آموزش و پرورش ضروری ست تحول ساختاری و تحول محتوایی تحول ساختاری: اگر وضعیت اقتصادی آموزش و پرورش و معلمان و کارکنان با یک تحول ساختاری متحول نشود نباید انتطار تحول چشمگیر در آموزش و پرورش داشته باشیم. معلمان شریفترین قشرند اما متاسفانه درآمد قابل توجهی ندارند. معلم با وجود انگیزه بالا از لحاظ وضعیت اقتصادی رنج می برد. تحول محتوایی هرقدر معلم و کارکنان داشته باشیم اما از لحاظ محتوایی آموزش و پرورش حافظه محور باشد دانشآموزان را بی انگیزه می کند. نظام آموزش و پرورش باید به گونه ای طراحی شود که چند عنصر در آن برجسته شود: عنصر اول و اصلی افزایش قدرت تفکر و حل مسئله است؛ به عبارت دیگر افزایش بعد خردورزی دانش آموز است. بدون بازپروری فکر دانشآموز نمی توانیم محتوای خردورزانه به او بدهیم. عقلانیت دانش آموز را در کنار رشد جسمی باید جدی بگیریم. در این صورت است که می توانیم جامعه را از سطحی نگری نجات دهیم. بعد دوم: دانشآموز باید مومن باشد و ایمان باید مبتنی بر عقلانیت و فکر باشد؛ ایمان به خدا و روز آخرت و ایمان به رهبران الهی و ایمان مسئولیت بخش. ایمان و باور عمیق باید در دانش آموز زنده باشد. ایمان و عبادت و پرستش و... بعد سوم: رشد شخصیتی است؛ از لحاظ شخصیت، عزت و کرامت و استقلال و مهارت و امثال این مسائل را دانش اموز باید یاد بکیرد و هویت ملی در او زنده شود و عشق و علاقه و ارتباط با میهن و کشور داشته باشد این مسائل طراحی می خواهد. بعد چهارم: اخلاق و آداب و فصیلت است. رشد اخلاقی این است که آداب عمومی را باید بلد باشد. رفتار با گروه های مرجع و خاتواده و جامعه را باید یاد بگیرد. حتی اخلاق و اداب در فضای مجازی بعد پنجم: آگاهی های عمومی را بتواند به دست بیاورد و مطالعه کند. البته یک بخشش علم است و بخشی دیگر انضباط و قانون پذیری ست و همه اینها باید خود را در کارنامه دانش آموز نشان دهد. تربیت و آموزش باید تلفیق شود و نتیجه کارکرد ما از لحاظ محتوایی باشد؛ لذا کتابهای آموزش و پرورش و درسهایی که به معلمان داده می شود با همین نگاه تحولی بازنگری شود. بعد ششم: تحول در سرمایه های انسانی ست و باید به معلمها درجه داد و بر اساس عملکردشان و عشق و علاقه و پایبندی و مسئولیت پذیری باید به معلم رشد داد و به او اهمیت داد چه از لحاظ امتیازات چه از لحاظات دیگر مثل نظامیان که درجه دارند باید معلما بر اساس قابلیت ها رشد کند و این رشد در پایه ی حقوق اثرگذار باشد. نظام ارزیابی باید به گونه ای باشد که معلمان رشدشان بر اساس عملکردشان باشد. قم با توجه به حضور روحانیون نیاز به تلفیق دارد و باید از ظرفیت بالای طلاب هم استفاده کرد و خوشبختانه تعامل بین آموزش و پرورش و روحانیت و حوزه تعامل خوبی ست اما باید به شکلی عمل کرد که الگو شود و آموزش پرورش قم آموزش و پرورش ویژه ملی ست و باید مرکز معنویت و اخلاق باشد و طرحهای این آموزش و پرورش بازتاب ملی پیدا کند..