به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از خبرگزاری حوزه علمیه خراسان؛ حجتالاسلام مهدی شریعتیتبار، در خصوص نقش زنان در نهضت عاشورا اظهار کرد: در تاریخ تمدن بشری و تاریخ اسلام همواره زنان با ایمان و با فضیلت در مسیر جبهه حق حرکت کرده و به ایفای نقش تمدنی پرداختند که در پیشرفت تاریخ و تمدن بشری تأثیرگذار بودند. وی ادامه داد: این تأثیرگذاری زنان در تاریخ مستقیم و غیرمستقیم اجرا شد بهطوری که نقش مستقیم آنها در عرصه علم، حقمحوری، جهاد و مبارزه نمایان و همچنین تربیت اولاد صالح و حمایت از همسران حقجوی خود نیز دیگر نقش غیرمستقیم زنان بود. پژوهشگر و مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه در تاریخ اسلام حضور حضرت خدیجه(س) در مسیر حق علیه باطل بسیار پررنگ بود، زیرا ایشان یکی از ارکان اسلام را تشکیل داد، ادامه داد: در قیام عاشورا زنان بسیاری در حمایت از این نهضت حضور داشتند که به حمایت از سیدالشهدا(ع) پرداختند. گروهی از این بانوان گرانقدر، خانواده امام حسین(ع) بودند که نقش بسیار مهمی در این واقعه و ماندگاری آن ایفا کردند و گروه دیگری از زنان حقجوی مسلمان در واقعه کربلا با حضور خود برای پیروزی حق علیه باطل گام برداشتند و در نهضت عاشورا به ایفای نقش پرداختند. حجتالاسلام شریعتیتبار با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا شخصیتی برجسته و شاخص است و در این جریان نقش عظیمی را ایفا کرد، اما علاوه بر ایشان زنان دیگری نیز در بطن این واقعه تأثیرگذار بودند، ادامه داد: در آن روزگار که اکثر مردم کوفه پیمانشکنی کرده بودند، زنی بهنام طوعه در لحظات سرگردانی مسلم بن عقیل به او آب داد، او را به خانه برد و از او پذیرایی کرد، همچنین همسر زهیربن قین هنگامیکه تردید زهیر را برای کمک به امام حسین(ع) مشاهده کرد وی را تشویق و حمایت کرد که به کاروان کربلا بپیوندد و حجت خدا را یاری کند که همین یاری ایشان باعث ایفای نقش بسیار خوب زهیر در کربلا شد. وی اظهار کرد: علاوه بر این موارد، همسر ام وهب همسر یکی از سپاهیان کربلا بهنام عبداللهابن عمیر کلبی در کربلا حضور داشت و همسر خود را برای خدمت به نهضت امام حسین(ع) و جهاد در این مسیر تشویق کرد و بعد از مدتی شهید و از شهدای واقعه کربلا محسوب شد، بنابراین با این دیدگاه متوجه حضور بانوان دیگری در کنار خانواده امام حسین(ع) در یاری سیدالشهدا(ع) در واقعه کربلا حضور داشتند. حجتالاسلام شریعتیتبار در پایان گفت: علاوه بر این مواردی که بیان شد، زنان دیگری در این عرصه وجود داشتند که بعد از واقعه عاشورا برای ماندگاری آن اقداماتی انجام دادند، بهعنوان نمونه امالبنین، مادر حضرت عباس(ع) نقش غیرمستقیمی ایفا کرد و با تربیت چهار فرزند پسر به یاری حجت خدا رفت. بنابراین اگر زنان در واقعه کربلا حضور نداشتند، پیام عاشورا به این روشنی و شفافیت به نسلهای آینده منتقل نمیشد.