به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ حجت الاسلام عبد الامیر خطاط استاد جسته حوزه علمیه اصفهان در درس خارج خود که با موضوع «سبک زندگی» برگزار گردید، اهتمام به شئون مسلمانان را محور سخنان خود قرار داد و در این خصوص بیان کرد؛ بسیار کم اند فقهایی که به طور مستقل به عنوان «اهتمام به شؤون مسلمانان» پرداخته و به طور مفصل پیرامون آن مطالبی را فرموده باشند. اکثر ایشان در ضمن مسائل دیگر به طور غیر مستقل، به بخشی از موارد عنوان مذکور اشاره کرده و در ضمن آن ادلۀ خویش را بیان داشتهاند که ادلۀ آنها منحصر در موارد بیان شده از جانب ایشان نمیباشد بلکه میتواند در امور دیگر مورد استناد قرار گیرد. معمول علمایی که متعرض مواردی از عنوان مذکور شدهاند از علمای متأخر هستند. نکتۀ قابل توجه در فرمایش بسیاری از بزرگان آن است که بیشتر به مسائل «سلبی» مرتبط به حقوق مؤمن بر مؤمن پرداختهاند مثل حرمت غیبت، حرمت تهمت، حرمت آزار مؤمن و...؛ لکن به موارد «ایجابی» یا پرداخته نشده یا آنکه بسیار کم بیان شده است در حالی که ادلۀ فراوانی به جنبۀ «ایجابی» عنوان مذکور پرداخته که چه بسا مستند علما در موارد «سلبی» نیز میباشند، مانند کبرای کلی که در آیۀ دوم سورۀ مائده بیان شده است و فرماید: «وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى وَ لاَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ» که این کبرای کلی، مشتمل بر دو بخش «امر به تعاون و یاری رسانی بر امور نیکو و تقوی» و «نهی از یاری رسانی بر گناه و تعدی» است که معمول فقها در تبیین کبرای مذکور، متمرکز بر قسمت دوم آن هستند و بر قسمت نخست آن، نگاهی گذرا دارند. جهت اثبات، وجوب اهتمام به امور مسلمین، آیات و روایات زیادی وجود دارد که نگاه کلی به این مجموعه، این یقین را برای انسان ایجاد میکند که حکم «وجوب اهتمام به امور مسلمین» فی الجمله تواتر معنوی دارد و اساساً مذاق شارع برنمیتابد که مؤمنی دچار گرفتاری شده باشد و مؤمن دیگر که میتواند گره از کار او بگشاید، وظیفهای در قبالش نداشته باشد. در ادامه شایسته است برای تقویت بحث به مناقشاتی که علما متعرض آن شدهاند پرداخته شود که به بیان ذیل است: