به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از انجمن البرکه ترکیه؛ واژه "عدل" از مصدر "معادله" گرفته شده که به معنی برابری و توازن بین دو چیز است و بر این اساس، وجود یک عنصر سوم که بین این دو قرار دارد، لازم است. در زبان عربی، گاهی از کلمه "وسط" به معنی "عدل" استفاده شده است. سفیان ثوری در تفسیر آیه {وَكَانَ بَيْنَ ذَلِكَ قَوَامًا} [فرقان: ۶۷] میگوید: "یعنی عدل و فضیلت". ابن عاشور در تفسیر "التحرير والتنوير"، عدل را به این صورت تعریف کرده است: "عدل به معنی برابری بین افراد یا ملتها در اختصاص دادن چیزها به مستحقانشان و فراهم کردن شرایطی که هر کس به حق خود بدون تأخیر دست یابد". او همچنین میگوید: "عدل به معنی توزیع مساوی بین مردم بدون در نظر گرفتن استحقاق نیست". انسانها به طور طبیعی به مادیات، پول، اعتبار و قدرت5ه باعث تشخیص اشتباه بین حق و تکلیف و حق خود و دیگران میشود، و به دنبال آن اصول عدالت و احسان که خداوند به آنها امر کرده و اصل همکاری در نیکوکاری و تقوا که خداوند مؤمنان را به آن تشویق کرده، زیر پا گذاشته میشود؛ بنابراین شریعت به تعیین صاحبان حقوق و بیان اولویت بعضی افراد در اختصاص برخی چیزها پرداخته است. همچنین نحوهی مشارکت در استفاده از چیزهایی که قابل مشارکت هستند را به صورتی عادلانه و طبیعی تعیین کرده است، به طوری که هیچکس در این فرآیند حس تبعیض یا بیعدالتی نمیکند. این شریعت بر پایه تصادف یا اجبار بنا نشده، بلکه با توجه به عدالت و اقناع بنا شده است، تا هیچ انسان منصفی در پذیرش آن دچار تردید نشود. پس از آنکه این اصول به خوبی تثبیت و تعیین شدند، امت به رعایت آنها دستور داده شد و حدود آنها مشخص شد تا دستیابی به آن آسانتر شود. به همین دلیل، رعایت عدالت در تمام تعاملات بین مردم واجب است. هرگاه افراد رفتارهای خود را بر این اساس بنا کنند، عملکردشان در زندگی بهبود مییابد، همکاری و تعامل عادلانه بین آنها مستحکم میشود، اعتماد در جامعه افزایش مییابد، اختلافات و درگیریها کاهش مییابد و راههای حل منازعات تا حد زیادی مسدود میشود.