به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، مرکز نمافر به سراغ واکاوی عملکرد فیلمهای ژانر دفاع مقدس سینمای ایران رفته و سینمای دفاع مقدس را از منظر تعداد و سهم اثر، مخاطب و فروش از سال ۱۳۶۴ تا ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار داده است. سینمای دفاع مقدس، ژانر اختصاصی سینمای ایران و ابزاری برای انتقال ارزشهای دوران دفاع مقدس است. این ژانر از سالهای جنگ تا به امروز مسیر پر فراز و فرودی را طی کرده است. تعداد فیلمهای ژانر دفاع مقدس از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۸۵ روندی صعودی داشته است. این در حالی است که سهم ژانر دفاع مقدس از تعداد فیلمهای سینمایی ایرانی اکران شده در دو دهه گذشته کاهش یافته است. سهم مخاطب و فروش سینمای دفاع مقدس نیز از سال ۱۳۹۴، بهشکل قابلتوجهی کاهش یافته و فروش این ژانر در گیشه سقوط کرده است. با اینکه بیش از یکچهارم فروش سینمای ایران در سال ۱۳۸۸، متعلق به ژانر دفاع مقدس بوده، اما در این سال فقط ۷ فیلم دفاع مقدس اکران شده است. این امر نشان میدهد که کیفیت مناسب و توجه به ذائقه مخاطبان در موفقیت سینمای دفاع مقدس مهمتر از تعداد آثار تولیدی است.