به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی؛ همایش ملی فرهنگ شهرت؛ تحولات هنر، رسانه، ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳، در دانشکدهٔ علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد و کتاب حاضر در مراسم همایش، رونمایی شد. در این کتاب، ۸۹ چکیدهٔ پذیرفتهشده از ۱۲۰ نویسندهٔ اعضای هیئت علمی، دانشجویان دکتری، کارشناسی ارشد، کارشناسی و پژوهشگران، در ده فصل «رسانههای جمعی و فرهنگ شهرت»، «شبکههای احتماعی و فرهنگ شهرت»، «گروههای نسلی و جنسیتی و فرهنگ شهرت»، «فرهنگ هواداری»، «دین و شهرت»، «سیاست و فرهنگ شهرت»، «فرهنگ شهرت، سیاستگذاری و سواد رسانهای»، «هنر و فرهنگ شهرت»، «سلامت و فرهنگ شهرت» و «شهرت، فلسفه و تاریخ» بهکوشش علی مؤمنی گردآوری شدهاست. «همایش ملی فرهنگ شهرت؛ تحولات هنر، رسانه و جامعه»، اولین همایش علمیپژوهشی در ایران است که بههمت معاونت پژوهشی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران و پژوهشکدۀ فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد. بهطور مشخص، گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران و گروه مطالعات رسانۀ پژوهشکدۀ فرهنگ و هنر اسلامی در سالهای گذشته، بهطور تخصصی بر مطالعات شهرت و هواداری در ایران و جهان متمرکز شده و آثار شایان توجهی را در این مدت منتشر کردهاند. بااینحال مطالعات شهرت، حوزۀ نوپا و نیازمند مطالعات و پژوهشهای بیشتر در ابعاد مختلف اجتماعی، ارتباطی، رسانهای، فرهنگی، سیاسی و… است. پراکندگینداشتن این حوزۀ مطالعاتی در ایران و محدودیت آثار پژوهشی، به تصمیم این دو نهاد علمی در جهت برگزاری همایشی در سطح ملی و در چند بُعد منجر شد: الف. ارزیابی بهتر تغییر و تحولات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و… بهواسطۀ فرهنگ شهرت در ایران. ب. گسترش آگاهی نخبگان از وضعیت کنونی فرهنگ شهرت و هواداری در ایران. ج. تجمیع آثار مرتبط و آشنایی با پژوهشگران بیشتر. د. شکلگیری معرفت نظاممند دربارۀ مقولات سلبریتی و هواداری در میان سیاستگذاران فرهنگیرسانهای کشور. همایش ملی فرهنگ شهرت در ده محور «رسانههای جمعی و فرهنگ شهرت»، «رسانهها و شبکههای اجتماعی و فرهنگ شهرت»، «فرهنگ و شهرت»، «سیاستگذاری سلبریتیها و فرهنگ شهرت»، «گروههای جنسیتی و نسلی (سِنی) و شهرت»، «مرجعیت فکریرفتاری سلبریتی»، «فرهنگ هواداری»، «هنر و فرهنگ شهرت»، «سواد رسانهای و فرهنگ شهرت» و «دین و شهرت»، پذیرای چکیدۀ آثار علاقهمندان و متقضیان بود. درمجموع، ۱۲۷ چکیده دریافت شد که از این تعداد، ۸۶ چکیده پذیرفته و ۴۱ اثر رد شد. براساس تشابه موضوعی چکیدههای ارسالی، کتاب حاضر در ده فصل «رسانههای جمعی و فرهنگ شهرت»، «شبکههای اجتماعی و فرهنگ شهرت»، «گروههای نسلی و جنسیتی و فرهنگ شهرت»، «فرهنگ هواداری»، «دین و شهرت»، «سیاست و فرهنگ شهرت»، «فرهنگ شهرت، سیاستگذاری و سواد رسانهای»، «هنر و فرهنگ شهرت»، «پزشکی و فرهنگ شهرت» و «شهرت؛ فلسفه و تاریخ» تنظیم شده است. امید است تلاش دبیرخانۀ همایش، نهادهای علمی برگزارکننده و حامی، اعضای کمیتۀ علمی و شورای سیاستگذار و از همه مهمتر، زحمات نویسندگان و شرکتکنندگان محترم در پیشبرد و پیشرفت مطالعات شهرت و هواداری در ایران مؤثر واقع شود. علاقهمندان میتوانند کتاب حاضر را از سایت «فروشگاه کتاب پژوهشکدهٔ فرهنگ و هنر اسلامی» به صورت رایگان دریافت نمایند: لینک دانلود کتاب