به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از شبکه اجتهاد؛ نشست «چالشهای مجتهدپروری در حوزههای علمیه خواهران» با حضور مجتهده «زهره صفاتی» با محوریت بحث «ضرورت اجتهاد بانوان» به میزبانی جامعهالزهرا (س) حوزه علمیه خواهران قم، برگزار شد. در ادامه بخشهایی از سخنان استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران پیشرویتان قرار میگیرد. در گذشته احساس می کردم که بانوان اگر بخواهند در اجتماع مفید فایده بوده و از سوی دیگر مسایل را در طیف گستردهای پاسخگو باشند حتما نیاز به این دارند که در سطوح عالی تحصیل کنند؛ این احساس را همواره از ابتدای ورود به حوزه دینی که به سال ۱۳۴۵ باز میگردد داشتم؛ از آن زمان همواره دغدغه من این بود که اگر بخواهیم موثر باشیم حتما باید سطوح عالی علمی را پشت سر بگذاریم، بنابراین در آن زمان علاوه بر درس خواندن کارهای دینی و تبلیغی را در دوره شاهنشاهی و نظام طاغوت داشتم چراکه احساس میکردم بسیاری از مسایل جامعه برای جامعه نسوان و البته جوانان ابهام دارد و ما نیاز داریم که پاسخگو باشیم لذا بحث اجتهاد زنان از همان اول جرقهاش در ذهنام وجود داشت و معتقد بودم که به این عرصه نیاز داریم. باید به این مساله توجه داشت که اگر عمق مساله را از نظر شرعی و فقهی ندانیم و با این وجود به مساله ورود کنیم آن هم در حالی که موضوع وجه گسترده و ریشههای مختلف در قرآن و احادیث اهل بیت(ع) دارد، نمیتوانیم پاسخ درست را ارایه کنیم. واقعیت آن است که ضرورت ورود بانوان به عرصه اجتهاد قبل از انقلاب نیز احساس میشد اما آن زمان امکان فعالیت نبود و جولانگاهی برای عرضه مسایل اسلامی نداشتیم اما وقتی حکومت تشکیل شد، خصوصا امام راحل عنایت و توجه خاصی به این مساله داشتند و در صدد آن بودند که آن احکام به قول ایشان معطله و احکامی که در جامعه عملیاتی نبودند، محقق شود که البته این مهم نیازمند یک نظام و حاکمیتی بود چراکه بسیاری از مراکز و به ویژه دستگاههای قانونگذاری ما باید درگیر این مساله میشدند چون در آن ایام هنوز قانون نداشتیم؛ البته این نکته را اشاره کنم که انصافا همواره قانون اساسی را فقها کار کردند و در گذشته نیز چنین بود اما بعد از تحقق جمهوری اسلامی، قانون اساسی توسط فقهای درجه یک کشور تنظیم و تصویب شد که تحقق بخشیدن به قوانین اسلام در این قانون به طور جد وجود دارد. یکی از مسایلی که در زمانه امام راحل بسیار پررنگ بود این بود که باید احکام اسلام را اندکی بهروز و با توجه به ضرورت زمان و مکان علاوه بر چهار مبنای (کتاب، سنت، عقل، اجماع) که برای استنباط احکام شرعی لازم است مورد توجه قرار دهیم، بنابراین امام خمینی (ره) مساله زمان و مکان را مطرح کردند به این معنا که اگر در زمان و مکان خاص، حُکمی از احکام شرعی موضوعاش تغییر یابد در نتیجه حکم نیز تغییر کرده و تابع موضوعات میشود؛ بنابراین نگاه ویژه بحث حاکمیت بخشیدن به فرامین و دستورات اسلامی آن هم در جامعه نوپای اسلامی را در آن برهه شاهد بودیم.