به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، دکتر آلاء عادل العبيد، استاد فقه مقارن و سیاست شرعی، دانشگاه کویت، در یادداشتی برای مجله اقتصادنا الاسلامی مطرح کرد؛ اسلام دینی جامع است که تمام جنبههای زندگی انسان را در بر میگیرد و نظامی کامل ارائه میکند که رابطه انسان با خداوند و همچنین رابطه او با جامعه را سامان میدهد. توسعه اقتصادی در اسلام بخشی از یک دیدگاه جامع است که هدف آن تحقق خیر و سعادت برای انسان در تمام امور دنیوی و اخروی است. خداوند در قرآن میفرماید: «وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ» (نحل: 89). توسعه اقتصادی در اسلام بر مبنای دیدگاهی استوار است که انسان را مهمترین پایه در ساخت و آبادانی میداند؛ بهطوریکه او محور اصلی توسعه است و با اصلاح او، جهان اصلاح میشود. خداوند میفرماید: «هُوَ أَنشَأَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا» (هود: 61). انسان از منظر شریعت اسلامی، تنها مصرفکننده منابع یا نیروی تولید نیست، بلکه جانشین خداوند در زمین است که مأمور به آبادانی و برپایی عدالت در آن است. از این رو، توسعه اقتصادی در اسلام فراتر از ابعاد مادی بوده و ساختار روحی و معنوی انسان را نیز شامل میشود، تا او بتواند نقش خود را در تحقق بندگی خداوند ایفا کند. خداوند میفرماید: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» (ذاریات: 56). این ساختار معنوی برای نفس انسان، زیربنای مفهوم جامع توسعه در اسلام است که نیازهای مادی و روحی انسان را در کنار هم قرار داده و تعادلی میان منافع دنیوی و اهداف اخروی ایجاد میکند. خطاب قرآن به تمام انسانها، اعم از مرد و زن، بدون هیچ تبعیضی در اصل حقوق و تکالیف است. خداوند میفرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ» (حج: 1). وحی الهی تنها در احکامی محدود که متناسب با طبیعت هر یک از زن و مرد است، میان آنان تفاوت قائل شده و معیار برتری را تقوا دانسته است: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ» (حجرات: 13). اسلام جایگاه زن را ارتقا داد و به او کرامتی بخشید که در هیچ دین یا فلسفه دیگری مشابه آن یافت نمیشود. اسلام زنان را از بندگی غیر خدا آزاد کرد، در کودکی مایه دلخوشی، در جوانی عزیز، در ازدواج گرامی و در همه حال محترم دانست. همچنین، شوهر را موظف به تکریم و تأمین هزینههای زندگی او کرد، صلاحیت و حق عبادت را برای بانوان به رسمیت شناخت، حق کسب درآمد، مالکیت و تصرف در داراییهای خود را به زنان بخشید و آزادی عمل و اراده در کار را برای بانوان فراهم کرد.