تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
زهرا ناظم بکائی، رئیس دانشگاه الزهرا(س)، در همایش بین‌المللی چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی مطرح کرد؛ تحقق تمدن شیعی با الگوی فاطمی / چالش‌های ارتباط با نسل زد در تحولات اجتماعی و فرهنگی نسل زد یا بومی‌های دیجیتال که از کودکی با ابزارهای هوشمند دنیا و اینترنت آشنایی داشتند، دارای هنجارها و باورهای متفاوت با دیگر نسل‌ها از جمله تعریف موفقیت در زندگی هستند. برخی این نسل را نسل غیرمتعهد، مسئولیت‌ناپذیر، ناسازگار و بد رفتار می‌خوانند، اما در واقع این باور صحیح نیست. این نسل در حال حاضر در سنین نوجوانی و جوانی به سر می‌برند و در آینده و در نهایت مدیران جامعه مجبور به پذیرش و انعطاف و استفاده از پتانسیل این نسل خواهند بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از ابنا؛ دومین پنل تخصصی همایش بین‌المللی چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی با عنوان «چالش‌های هویت فردی نسل زد و الگوی فاطمی» از سلسله نشست‌های همایش بین‌المللی چالش‌های هویتی زن مسلمان و الگوی فاطمی در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد. این نشست تخصصی همزمان با ایام دهه فجر و در چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به میزبانی دانشگاه الزهرا(س) به عنوان همکار علمی همایش برگزار گردید. در آغاز این نشست، سرکار خانم دکتر زهرا ناظم بکائی رئیس دانشگاه الزهرا(س) ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، با توجه به موضوع محوری نشست در آغاز توضیحاتی پیرامون نسل موسوم به «زد»، نحوه و راهکارهای ارتباط با ایشان و نسبت آن با الگوی فاطمی مطرح نمود. دکتر بکائی با اشاره به جایگاه خاص دانشگاه الزهرا(س) در آموزش عالی دختران ایران زمین و مسئولیت ویژه‌تر دانشگاه نسبت به آن، به بیان ویژگی‌های پنج نسل کاری پرداخت. نسل‌هایی که بنا بر ویژگی‌های دوره تولد خود دارای تجربیات و دیدگاه‌های مشترک عمومی در عین تفاوت‌های فردی خود هستند.

ویژگی‌های نسل‌ها

دکتر بکائی نسل اول را نسل خاموش از سال 1306 تا 1324 با ویژگی برجسته احترام به ارزش‌های سنتی و محتاط؛ نسل دوم را نسل انفجار جمعیت از سال‌های 1325 تا 1343 با ویژگی برجسته تعهد کاری بالا، اطمینان بالا و عزت نفس؛ نسل سوم را نسل X از سال‌های 1344 تا 1360 با ویژگی برتر تعادل در کار و زندگی؛ نسل چهارم را نسل میلیون‌ها یا هزاره‌ها از سال‌های 1360 تا 1375 دارای خلاقیت بالا، آینده‌نگری و توجه به ارزش‌های اخلاقی و فکری، نسل پنجم را نسل زد از سال‌های 1375 تا 1391 دارای ویژگی توجه به یادگیری و خیرخواهی معرفی نمود. رئیس دانشگاه الزهرا(س) در ادامه به آخرین نسل یعنی نسل ششم (نسل آلفا) که در حال بروز و ظهور هستند نیز اشاره کرد و افزود: متولدین ۱۳۹۱ تا حدوداً ۱۴۰۵ که به دلیل عدم ورود به بازار کار و محیط کاری مجهول تلقی می‌شوند. دکتر بکائی با برشمردن ویژگی‌های نسل‌های کاری جدید، پیش‌بینی و شناخت ویژگی‌های هر نسل‌ را در مدیریت سازمان‌ها بسیار پر اهمیت دانست و گفت: نسل زد یا بومی‌های دیجیتال که از کودکی با ابزارهای هوشمند دنیا و اینترنت آشنایی داشتند، دارای هنجارها و باورهای متفاوت با دیگر نسل‌ها از جمله تعریف موفقیت در زندگی هستند. رئیس دانشگاه الزهرا(س) در ادامه بیان داشت: برخی این نسل را نسل غیرمتعهد، مسئولیت‌ناپذیر، ناسازگار و بد رفتار می‌خوانند، اما در واقع این باور صحیح نیست. این نسل در حال حاضر در سنین نوجوانی و جوانی به سر می‌برند و در آینده و در نهایت مدیران جامعه مجبور به پذیرش و انعطاف و استفاده از پتانسیل این نسل خواهند بود. وی چند زبانی، استفاده از رسانه‌های دیجیتال، توجه به فعالیت‌های اجتماعی و مسائل روز مانند مسائل محیط زیست، برابری جنسیتی، حقوق بشر و... علاقه به ارتباطات مجازی، خلاقیت و نوآوری، بیان آزادانه احساسات و اندیشه‌ها، توجه به گفتگو و مذاکره، تلاش برای برقراری تعادل بین کار و زندگی، ورود به پروژه‌های کارآفرینی و سرمایه‌گذاری تجاری، تنهایی و گاهاً افسردگی به دلیل مشغولیت در شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات گسترده دیجیتال را از جمله ویژگی‌هایی عنوان کردند که این نسل با آن مواجه است. دکتر بکائی تمرکز پایین و تجربه استرس و اضطراب بالا نسبت به بقیه نسل‌ها و برخورداری از هوش هیجانی بالا مانند خودآگاهی انگیزه‌ها، تمایلات، مهارت‌ها و احساسات (که در ارتباط با هوش مصنوعی باز تعریف می‌شوند) را از دیگر ویژگی‌های این نسل برشمرد.

الگوی فاطمی و راهبردهای عملی

رئیس دانشگاه الزهرا(س) در ادامه افزود: سازمان‌ها و مدیران یک سازمان باید با شناسایی مهارت‌های فردی و ویژگی‌های ایشان در محیط کار، برای همه این موارد برنامه داشته و به درستی نقش ایفا کنند. شنیدن مسائل و نگرانی‌های ایشان، احترام به مسائل ایشان، مواجهه با روحیه مساعدت با ایشان از جمله راهکارهای عملی حل مسئله در این زمینه است. وی مواجهه از طریق معرفی و شناساندن الگوی فاطمی، ترسیم الگوی زن ایرانی با سه بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی و نیز کشیدن خط پایانی بر تحقیر شخصیت زن در غرب از این طریق را راهبرد اصلی ما در این مسیر عنوان نمود و افزود: طلوع ستاره فاطمی در آسمان معرفت بشری با خورشید عالم تاب محمدی (ص) و ماه کامل علوی (ع) قابل موازنه است و تنها زنی در استوای قامت فاطمه(س) است که می‌تواند به موجودیت خود در این موازنه مباهات کند. دکتر بکائی ترسیم جهت‌گیری حرکت زن به سوی زن برگزیده و اعلام موجودیت این الگوی خود برگزیده و متفاوت با الگوهای رایج در رابطه با توسعه زنان در سراسر جهان را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای زن ایرانی در عصر نوین انقلاب اسلامی بیان کرد و تصریح کرد: زن مسلمانی که در بعد فردی با شاخص عبودیت، حیات و تقوا با هدف جلب رضایت خدا و در بعد خانوادگی مادری دلسوز و همسری همراه که خانواده را محور سازندگی قرار داده و مسیر خانواده را در ایجاد تحولات تاریخی ترسیم و به تاریخ و جامعه آرمانی باز می‌کند. زنی که در بعد اجتماعی خویش فریاد مقدسی در برابر حاکمیت‌های نامشروع دارد. این زن حضور سازنده‌ای در جبهه دفاع از ارزش‌ها و حمایت از امام معصوم زمان خود دارد. الگوی فاطمی یک پروژه بنیادین در تحقق تمدن شیعی و مصداقی از مشکاتی که آیه نور در قرآن به آن اشاره شده است می‌باشد.

ضرورت بازنگری در تعاریف و مفاهیم

رئیس دانشگاه الزهرا(س) خاطرنشان کرد: با این نگاه ضروری است، محققین ما با توجه به تعاریف و ویژگی‌های نسل کاری که با تفکر کارفرمایی و برگرفته از سیستم مدیریتی غربی و رویکرد بهره‌وری اقتصادی صورت گرفته است، با بازنگری آن بر مبنای جهان‌بینی توحیدی، بازتعریفی از این نسل‌ها در رابطه با جامعه ایران اسلامی داشته باشند. وی با بیان اینکه عبارت برابری جنسیتی در اسلام وجود ندارد، گفت: آن چیزی که در اسلام مطرح است، برابری انسانیتی و کرامت انسانی است که متناسب با وظایف و تکالیف خاص زن و مرد مطرح می‌شود. بنابراین واژه برابری جنسیتی که یکی از شاخصه‌های تعاریف و تفاوت‌های نگرشی نسل زد می‌باشد، در جامعه اسلامی تحقق پیدا نمی‌کند و این یعنی نیازمند آن است که با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم بومی ما مورد بازبینی و همسان‌سازی در تعاریف قرار گرفته و ورود آن در شبکه و نظام مفهومی و ارائه راهکارهای جدید در دستور کار قرار گیرد. دکتر بکائی در پایان گفت: استخراج این مفاهیم و تبیین این الگوی فاخر با مبانی اجتهادی به ویژه با نگاه بانوان فقیه از متون اصلی مانند قرآن، روایات و سایر متون و به روز رسانی تعاریف و مصداق‌ها و در نهایت تبیین درست آن به نسل‌های جدید و نهایتاً جامعه بشری از ضرورت‌های دیگر ماست.

مقالات منتخب همایش

گفتنی است ارائه مقالات منتخب در محور چالش‌های هویت فردی زن معاصر و الگوی فاطمی از سوی خانم‌ها هما براتی با عنوان «چالش‌های معرفتی هویت فردی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی»، مرضیه علیپور بهزادی با عنوان «تبیین آثار الگوی فاطمی و الگوی غرب بر هویت فردی زن مسلمان معاصر»، سمانه سدید پور با عنوان «فاصله خودواقعی تا خود ایده‌آل فاطمی زنان مسلمان پس از مواجهه با واقعیت فرزندآوری»، نیره امانی با عنوان «بررسی تاثیر فشار نمایندگی دین بر هویت اجتماعی و روانشناختی زنان مسلمان محجبه: چالش‌ها و راهکارها»، رویا کاظمی و خانم مروی با عنوان «خودتصور از خود جسمی زنان با تاکید بر نقش عوامل موثر بر مفهوم زنانگی: یک پژوهش کیفی» صورت گرفت. همچنین مقاله خانم هما یوسفی با عنوان «زن مسلمان معاصر هویت کوثری در جهان تکاثری»، عبیر المظفری با عنوان «تحدیات العفة و الحجاب و الهویة الشخصیه و الانموذج الفاطمی»، آقایان رضا ملازاده با عنوان «حجاب و عفاف فاطمی و تاثیر آن بر فرآیند تربیت و تقویت هویت اسلامی زنان در عصر حاضر» و محمدرضا پیری با عنوان «الگوی هویتی زن تراز: با تاکید به الگوی تمدن‌گرایی» ارائه داده شد. خانم‌ها دکتر خلیلی مقدم به عنوان رئیس کمیسیون‌ها و دکتر مروی دبیر کمیسیون هویت فردی و دکتر سجادی به عنوان عضو کمیسیون پنل به داوری مقالات پرداختند.

© 2025 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.