تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : ۱۰ خبر اول, اخبار, برگزیده ترین ها, عرصه حکمرانی, گزارش, مشروح خبرها, مهم ترین خبر صفحه اول
شماره : 40460
تاریخ : ۲۷ بهمن, ۱۴۰۳ :: ۹:۵۹
آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، در مراسم اختتامیه مدرسه فجرانه مطرح کرد؛ بدون حکمرانی دینی، دولت اسلامی محقق نمی‌شود / جامعه روحانیت و حوزه علمیه  باید میدان‌دار تدوین مبانی حکمرانی دینی شوند فقه شیعه در برابر فقه عامه از پویایی برخوردار است. امام خمینی (ره) در فقه از دو تعبیر "پویا" و "جواهری" استفاده می‌کردند، اما بر جمع بین این دو مفهوم کار جدی صورت نگرفت. برخی افراد در قالب نوگرایی، این دو تعبیر را در تضاد با یکدیگر قرار دادند، درحالی‌که مقصود امام (ره) از فقه جواهری، تداوم بهره‌گیری از میراث فقهی بزرگان گذشته نظیر شیخ مفید، شیخ صدوق و شیخ طوسی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از وبسایت شخصی آیت الله علم الهدی، ظهر پنجشنبه 25 بهمن 1403، مراسم اختتامیه مدرسه فجرانه در دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی برگزار شد. آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در این مراسم با بیان اینکه بدون حکمرانی دینی، دولت اسلامی محقق نمی شود، گفت: اگر نتوانیم حکمرانی دینی را در جامعه پیاده کنیم به دولت دینی نیز دست پیدا نخواهیم کرد و از آنجا که تولید محتوا در خصوص حکمرانی دینی به حوزه برمی‌گردد، فعالیت فضلا و علمای حوزه مورد نیاز است. نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه طرح مدرسه فجرانه ابتکار بسیار ارزشمندی است، اظهار کرد: سئله‌ای که امروز بعد از 46 سالی که از پیروزی انقلاب گذشته حائز اهمیت است، جایگاهی است که روحانیت چه در این کشور و چه در عرصه‌های مختلف اجتماعی و دینی پیدا کرده است. ایشان با اشاره به مراحل چهارگانه انقلاب از دیدگاه مقام معظم رهبری عنوان کرد: امروز ما در مرحله سوم این انقلاب یعنی تشکیل دولت اسلامی هستیم که برای رسیدن به آن نیازمند حکمرانی دینی هستیم؛ بنابراین باید میدانی برای فقه شکل بگیرد تا حکمرانی دینی در جامعه پیاده شود که متأسفانه تاکنون این امر پیاده نشده است. نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه فقه شیعه در مقابل فقه عامه پویاست، ابراز کرد: امام خمینی (ره) در فقه دو تعبیر پویا و جواهری را به کار می‌بردند که متأسفانه بر روی جمع بین این دو مطلب کار نشد و افرادی به عنوان نوگرایی روی پارادوکس این دو تعبیر کار کردند، درحالی‌که منظور امام (ره) از استفاده از فقه جواهری این بود که ما بر سر سفره بزرگان خود نشستیم و مبانی ما همان مبانی فقهی گذشته است که از مرحوم شیخ مفید، شیخ صدوق و شیخ طوسی و ... گرفته شده است. ایشان تأکید کرد: بنابراین منظور امام (ره) از پویایی این بود که در برخورد با تنوع مسائل، موضوعات و تطور موضوعات باید شرایط روز در نظر گرفته شود. آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه موضوع موسیقی در طول زمان تغییر ماهیت داده است، عنوان کرد: به‌طور مثال اسباب و لوازم موسیقی در دیدگاه قدما مصداق لهو و لعب شناخته می‌شد و حرام بود درحالی‌که امروز بر ماهیت غنا بودن موسیقی تأکید می‌شود. ایشان با تأکید بر موضوع شناسی در فقاهت ابراز کرد: اگر نتوانیم حکمرانی دینی را در جامعه پیاده کنیم به دولت دینی نیز دست پیدا نخواهیم کرد و از آنجا که تولید محتوا در خصوص حکمرانی دینی به حوزه برمی‌گردد، فعالیت فضلا و علمای حوزه مورد نیاز است.

© 2025 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.