تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
در واکنش به اظهارات حجت الاسلام محقق داماد در خصوص حجاب مطرح شد؛ آیا احکام شرعی باید به عرف زمانه وابسته باشند؟/ تند نرو دین خدا با این مظنه‌ها بدست نمی‌آید حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد، استاد حوزه علمیه قم اظهارات حجت الاسلام محقق داماد در خصوص حجاب را دارای اشتباهات زیادی در تقریر می داند که به برخی از آن اشاره می‌شود

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ اظهارات اخیر استاد سیدمصطفی محقق داماد درباره مسئله حجاب و جایگاه احکام شرعی در قانون‌گذاری، موجی از واکنش‌ها را در محافل دینی و علمی به همراه داشته است. وی با استناد به منابع تاریخی و فقهی، بر عدم اجبار قانونی حجاب در زمان پیامبر اسلام (ص) تأکید کرده و نسبت به پیامدهای الزام برخی احکام بدون مقبولیت اجتماعی هشدار داده است. این دیدگاه، نقدهای گسترده‌ای را از سوی شخصیت‌های حوزوی و پژوهشگران اسلامی برانگیخته است. به گزارش خبرنگار اجتهاد، استاد سیدمصطفی محقق داماد، اخیراً در سخنانی درباره مسئله حجاب، با استناد به منابع تاریخی و شرعی مطرح می‌کند که در زمان پیامبر اسلام (ص)، حجاب به عنوان یک الزام مطرح نبوده است و هشدار می‌دهد که فشار برای اجرای برخی احکام دینی که در برابر آن‌ها مقاومت وجود دارد، ممکن است باعث انزوای فقه و دین در جامعه شود.   این حقوقدان و رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم می‌گوید که بسیاری از احکام در شرع وجود دارند که ضمانت اجرای آنها با خود خداست و حکومت اسلامی نمی‌تواند اجرای همه واجبات را در قانون بیاورد؛ اگر کسی می‌خواهد حکومت اسلامی بپا کند باید این موضوع را برای خودش حل کند که نمی‌شود همه احکام را در قانون آورد و الزامی کرد. مثلا حج واجب است، آیا باید بانک‌ها به یک مرکزی در نظام خبر دهند که فلانی برای رفتن به حج استطاعت مالی دارد و نظام اسلامی او را وادار به حج کند؟   او در اظهارات خود تأکید کرده برای حفظ جایگاه فقه، باید به احکامی پرداخت که مقبولیت اجتماعی دارند و اجرای آن‌ها موجب نارضایتی عمومی نمی‌شود. محقق داماد با اشاره به مستندات تاریخی، به واکنش پیامبر (ص) در مواجهه با مسئله حجاب پرداخت و خاطرنشان کرده که در دوران رسول‌الله، اجبار قانونی برای رعایت پوشش خاص وجود نداشته و به روایتی از پیامبر اکرم (ص) اشاره می‌کند و می‌گوید که از پیامبر پرسیدند برخی زنان اعرابی در بازار سر و سینه شان باز است، آیا می‌توانیم نگاه کنیم؟ چون به هر حال داد و ستد می‌کنیم. پیامبر فرمودند: «إِذَا نُهِینَ لَا یَنْتَهِین‌« یعنی اگر نهی هم شوند، وقعی نمی‌گذارند، لذا نگاه مشکلی ندارد. بنابر این مشخص می‌شود که در زمان حضرت محمد (ص) اجباری به داشتن حجاب وجود نداشت.   وی می‌گوید: مگر هر واجبی باید در قانون بیاید؟ آیا حج واجب نیست؟ آیا باید الان قانون گذاشت که همه حساب‌های بانکی به مرکزی گزارش شوند و بگویند این آقا پول دارد و باید برود مکه؟ مگر همه واجب‌ها را باید الزام کرد؟ اگر کسی می‌خواهد حکومت اسلامی تشکیل دهد باید این را برای خودش حل کند. یک سری واجبات هست که با کرام الکاتبین است. ضامن اجرایش دست خداوند است.   این سخنان با واکنش‌هایی از سوی شخصیت‌های دینی در فضای مذهبی و اجتماعی همراه شد. برخی از این دیدگاه حمایت و برخی با آن مخالفت کرده و آن را برخلاف اصول فقهی دانسته‌اند.   حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد، استاد حوزه علمیه قم در نقد این اظهارات نوشت: اشتباهات زیادی در تقریر جناب دکتر سید مصطفی محقق وجود دارد که به برخی از آن اشاره می‌شود:  

۱. ماهیت عدالت؛ عقلی یا عرفی؟

  آیا عدالت امری عقلی‌ است یا روانشناختی؟ عدالت عرفی امری روانشناختی و متاثر از فرهنگ‌های مسلطه بر خلاف عدالت عقلی، لهذا عدالت عرفی زمان‌مند است اما عدالت عقلی نه. اگر ایشان عدالت را عقلی می‌دانند لازمه حرف ایشان این است که شارع با حکم کردن به فروش کنیز (و … که ایشان معتقدند در صدر اسلام جاری بوده) احکام خلاف عدالت داشته باشد و اگر معتقدند که عدالت امری عرفی و زمانمند و تابع ادراک زمانه است دلیلی بر اعتبار چنین عدالتی آن هم به گونه‌ای که احکام را قید زده شود نداریم.  

۲. رد ادراکات عرفی در زمان معصومین (ع)

  این ادراک در زمان معصوم هم بوده و توسط امام ردع شده است. ابان بن تغلب به امام صادق (ع) می‌گوید: در عراق به ما حکم تنصیف دیه در مازاد بر ثلث گفته شد و ما گفتیم چنین حکمی شیطانی است! امام به ایشان گفتند تند نرو دین خدا با این مظنه‌ها بدست نمی‌آید؛ این حکم پیامبر (ص) است.  

۳. استناد نادرست به روایت پیامبر (ص) درباره حجاب

  بحث استاد محقق داماد درباره حجاب ایراد دارد؛ سائل از نگاه به زنان پرسیده و پاسخ امام هم ناظر به همین پرسش است و لهذا نمی‌توان از آن استفاده بیشتری کرد. به تعبیر دیگر امام می‌گویند چون به نهی از منکر توجه نمی‌کنند احترام زن مسلمان را در حرمت نظر ندارند نه اینکه نمی‌توان با آن‌ها برخورد سخت حکومتی و غیر حکومتی کرد.  

۴. خطر مقید شدن احکام شرعی به عدالت عرفی

  نتیجه مقید شدن احکام به عدالت زمانه آن است که اگر روزی الزام به حجاب و بلکه الزام به ترک زنا و همجنس بازی خلاف عدالت تلقی شد حکم شرعی برداشته شود، یعنی احکام مقید به اهواء عمومی باشند نه فقط الزام به رعایت احکام بلکه کل احکام. بنابراین اگر عرف زمانه وجوب روزه را هم خلاف عدالت تلقی کرد لزومش برداشته می‌شود!  

۵. تمایز عقل دینی و عقلانیت نواندیشان

  ایشان عقل مورد اشاره در متون دینی را که امری فراتاریخی‌ است که صرفا با اشراف به جمیع اطراف قضیه حکم می‌کند با عقل در ادبیات نواندیشان که معادل عقلانیت به معنای ساختار فهم است اشتباه گرفته‌اند. (درباره تمایز عقل و عقلانیت ر.ک: ظرفیت‌های تمدنی علم کلام در گفتگو با محمدتقی سبحانی)  

۶. نقل نادرست درباره حکم «ام ولد»

  آقای محقق داماد از اساس حکم ام ولد را اشتباه نقل کرده‌اند. فروش یا هبه ام ولد در فقه شیعه ممنوع است و این شخص پس از موت مولایش آزاد می‌شود.   در پایان اگر معظم‌له آمادگی داشته باشند «پژوهشکده زن و خانواده» آمادگی دارد مناظره‌ای را با ایشان حول همین محورها با حضور کارشناسان خبره برگزار کند.

© 2025 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.