به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از مدرسه علوم انسانی اسلامی سها؛ حسام وحیدی، مدرس مدرسه علوم انسانی سها، در یادداشتی مطرح کرد؛ در عرصه پژوهشهای علوم انسانی، آنچه بهعنوان ثمره اجتهاد گروهی میتوان از آن یاد کرد، حاصل هماندیشی و همبستگی علمی پژوهشگرانی است که مبانی فکری مشترکی دارند. هنگامی که نود و پنج درصد از اصول و مبانی میان محققان یکسان باشد، زمینه برای تعامل عمیقتر و کارآمدتر فراهم میشود. بسیاری از رشتههای علوم انسانی ماهیتی بینرشتهای دارند؛ برای مثال، پژوهش در حوزۀ فرهنگ، بهناگزیر با اقتصاد، روانشناسی، جامعهشناسی و دهها حوزه دیگر پیوند میخورد. در چنین شرایطی، اگر اجتهاد بهصورت گروهی صورت پذیرد، هر یک از اعضا در تخصص خود به کاوش میپردازند و دیگر نیازی نیست که پژوهشگران از نقطۀ صفر آغاز کنند.