به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از پژوهشگاه فقه معاصر؛ در نشست تخصصی «واکاوی مبانی فقهی عملیات استشهادی از منظر فقه سیاسی»، موضوع پیچیده و مهم عملیات استشهادی از زوایای مختلف فقهی، سیاسی مورد بررسی قرار گرفت. این نشست که با حضور اساتید برجسته برگزار شد، به تبیین مفاهیم فقهی و اصول حاکم بر عملیات استشهادی در راستای دفاع از مسلمانان و عزت امت اسلامی پرداخت. در این نشست، مفاهیم دقیق فقهی همچون تفاوت عملیات استشهادی با تروریسم، جواز و شرایط این نوع عملیات و نظرات فقها درباره مشروعیت آن در شرایط خاص مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، تحلیلهای مقایسهای و تطبیقی از دیدگاههای شیعه و اهل سنت در این زمینه ارائه شد که به روشن شدن ابعاد مختلف فقهی و سیاسی این موضوع کمک کرد. این نشست علمی که بهطور مستقیم از طریق فضای مجازی پخش شد، با حضور حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای خادمالذاکرین به عنوان ارائهدهنده، همراه با دیگر اساتید برجسته همچون حجتالاسلام والمسلمین دکتر مهاجرنیا، استاد دکتر حقیقت، استاد دکتر فراتی و دبیری حجتالاسلام والمسلمین دکتر علی شریفی، توسط گروه فقه سیاست و روابط بین الملل پژوهشگاه مطالعات فقه معاصربرگزار گردید. دبیر جلسه، حجتالاسلام والمسلمین دکتر شریفی، ضمن خیرمقدم و اشاره به عنوان جلسه، یادآور شد که عملیات استشهادی بهویژه در شرایط دفاع از مسلمانان و حفظ عزت ملتهای اسلامی، از جمله مباحث پیچیدهای است که نیاز به بررسی دقیق فقهی دارد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: عملیات استشهادی، که در حال حاضر با مفاهیم مشابهی همچون تروریسم همزمان است که امروزه به عنوان جرایم بینالمللی در نظر گرفته میشود. با این حال، عملیات استشهادی در خود مفهومی مقدس و با بار مثبت نهفته دارد که در سنت فقهی و سیاسی جهان اسلام معنای خاصی مییابد. در این راستا، پرسش کلیدی نشست به این موضوع اختصاص یافت که آیا از منظر فقهی، عملیاتی که مستلزم قربانی کردن خود شخص باشد، مجاز است یا خیر. در ادامه، حجتالاسلام والمسلمین خادمالذاکرین به ارائه یافتههای خود پرداخت و در ابتدا، تعریفی جامع از عملیات استشهادی و زمینههای تاریخی آن ارائه کرد. وی به تفاوت میان عملیات استشهادی و دیگر اقدامات مشابه همچون تروریسم و عملیات انتحاری پرداخت و تأکید کرد که عملیات استشهادی بهطور عمده برای دفاع از مسلمانان و مقابله با ظلم دشمنان صورت میگیرد، در حالی که تروریسم بهطور عمومی اهداف غیر اسلامی و ضد بشری را دنبال میکند. وی در پنج فصل به ارائه نقظه نظرات خود پرداخت: