تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : h133
حوزه : ۱۰ خبر اول, اخبار, برگزیده ترین ها, سياست, عرصه حکمرانی, گزارش, مشروح خبرها, مهم ترین خبر صفحه اول
شماره : 41154
تاریخ : ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۴ :: ۱۵:۳۳
حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر پورامینی، مدیر گروه کلام اسلامی و الهیات جدید پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در نشست «مقاومت در مبانی و منابع دین» مطرح کرد؛ الهیات مقاومت و ضرورت مبارزه دائمی با ظلم / نقش جهان‌بینی توحیدی در تحلیل آینده مقاومت الهیات مقاومت را بین الهیات نظری و الهیات عملی تعریف می‌شود. یعنی باید موضع همراه با کوشش و عمل داشت، یعنی حرکت عدالت ورزانه و جهاد گونه در راستای دستیابی به اهداف الهی و تحقق آن و همچنین مواجهه و ایستادگی در برابر هرنوع روابط ظالمانه.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از خبرگزاری شبستان؛ در ادامه سلسله نشست‌های همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی (کارگروه مبانی علوم انسانی)؛ پنل سوم مقاومت در مبانی و منابع دین به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار شد. در این نشست که چهارشنبه، ۳ اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد؛ حجت الاسلام «محمدباقر پورامینی» مدیر گروه کلام اسلامی و الهیات جدید پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با موضوع «نقش دیپلماسی رسانه‌ای در حمایت از مقاومت» سخنرانی کرد. حجت‌الاسلام «محمدباقر پورامینی» طی سخنانی با اشاره به اینکه الهیات مقاومت را باید بین الهیات نظری و الهیات عملی تعریف کرد، بیان کرد: یعنی باید موضع همراه با کوشش و عمل داشت، یعنی حرکت عدالت ورزانه و جهاد گونه در راستای دستیابی به اهداف الهی و تحقق آن و همچنین مواجهه و ایستادگی در برابر هرنوع روابط  ظالمانه؛ نکته دوم در این بحث در مورد آینده پژوهشی مطرح می شود؛ تحلیل چگونگی مواجهه با آینده الهیات مقاومت می تواند زمینه ساز مطالعات آینده پژوهی باشد چراکه بر اساس مدل‌های مختلفی که آینده پژوهان دارند و تلاش می کنند بهترین راه حل و سناریو را انتخاب کنند تا آینده مورد انتظارشان به درستی ساخته شود، مطالعات آینده به دنبال پیش‌بینی و یا پیشگویی دقیق رخدادهای آینده نیست بلکه یک پیش بینی آینده شناسی برای ترسیم آینده مطلوب است؛ به بیان دیگر روندها را می بینند و تلاش می کنند که آینده مطلوب را طراحی کنند، آموزه های دینی نیز انسان را نسبت به توجه آینده مکلف می‌کند، افرادی که آینده‌نگری بیشتر دارد در ملاک انتخاب قرار می گیرند، بنابراین می توانیم بگوییم که در اسلام، مطالعه آینده به عنوان یک فرصت برای حل مشکلات تلقی می شود که انسان طراحی و آینده مطلوب خود را ترسیم کند. عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: طبیعی است که اینجا نقش انسان به عنوان یک فرد مختار و ذی نفوذ برای ساخت سرنوشت خود برجسته است، چنانکه خداوند نیز در قرآن کریم فرموده است: «إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ» (در حقیقت ‌خدا حال قومی را تغییر نمی‌ دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند و چون خدا برای قومی آسیبی بخواهد هیچ برگشتی برای آن نیست و غیر از او حمایتگری برای آنان نخواهد بود)؛ علامه مرتضی مطهری در کتاب «اسلام و سرنوشت» به خوبی این بحث را بررسی کرده است. وی ادامه داد: اما اگر بخواهیم قبل از اینکه به مانایی الهیات مقاومت و تصویری از آینده مطلوب اشاره کنیم، تحلیل آینده الهیات مقاومت در گروی توجه به دو نکته است که اشاره خواهم کرد؛ اولین نکته ای که وجود دارد توجیه‌پذیری مقاومت است یعنی مقاومت یک امر مقطعی و موسمی نیست، مادامی که اَشکال مختلف بی عدالتی و ستم در جهان وجود داشته باشد مقاومت یک امر موجه است، خداوند نیز در قرآن فرموده است: «وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّی لَا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَیَکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ بِمَا یَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» (و (ای مؤمنان) با کافران بجنگید تا دیگر فتنه و فسادی نماند و آیین همه دین خدا گردد، و چنانچه دست (از کفر) کشیدند خدا به اعمالشان بیناست). مدیر گروه کلام اسلامی و الهیات جدید پژوهشگاه در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس آیه مذکور هدف اسلام، کشورگشایی و کسب غنایم و انتقام گیری نیست بلکه غرض بریده شدن بساط شرک و کفر است؛ مفسران در اینجا از فتنه به معنای شرک و کفر یاد می کنند، اگر مشکران دست از فتنه و قتال برداشتند دشمنی نخواهد شد چراکه ملاک دشمنی را پایبندی آن دسته از انسان ها بر باطل قرار دادند؛ از سوی دیگر نکته دوم آن است که تحلیل آینده وابسته به جهان‌بینی توحیدی است. ما به مجموعه‌ای از علل و عوامل آشکار و پنهان باور داریم که نظام هستی را شکل می‌دهند. در کنار عوامل مادی و معنوی، عوامل روحی نیز می‌توانند در سلامت و سعادت این نظام مؤثر باشند. حتی نمونه‌هایی وجود دارد که در آن‌ها علل معنوی بر علل مادی تقدم یافته‌اند.

© 2025 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.