حجت الاسلام و المسلمین حمید درایتی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد، در نشست «نقش علوم تجربی در فرآیند استنباط» مطرح کرد؛
تحلیل نسبت ابزارهای فناورانه با روشهای سنتی اجتهاد / مرزهای فلسفی و روشی میان علوم انسانی و علوم تجربی
ابزارهایی مانند رایانه و هوش مصنوعی میتوانند در جستجو و یافتن قرائن به پژوهشگران کمک کنند. همچنین، اگر دانش تجربی را به حوزههایی مانند آمار و ریاضیات تعمیم دهیم، میتوان مدلهایی برای استظهار مبتنی بر دادههای آماری ارائه داد. به عنوان مثال، اگر هزار فقیه در طول تاریخ معنایی خاص را از یک حدیث برداشت کردهاند و تعداد اندکی برداشت متفاوت داشتهاند، میتوان از این دادهها برای تقویت ظهور نوعی حدیث بهره برد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از شبکه اجتهاد؛ نشست علمی «نقش علوم تجربی در فرآیند استنباط» با ارائه استاد شیخ حمید درایتی، ۲۸ فروردینماه ۱۴۰۴ در مدرسه عالی فقاهت آلمحمد (ع) برگزار شد. استاد حوزه علمیه مشهد با بررسی نقاط تماس میان دانش تجربی و فرآیند استنباط فقهی، از نقش ابزارهای علمی، یافتههای نوین و مفاهیم تخصصی جدید در فهم و بازتعریف موضوعات فقهی سخن گفت و برخی مباحث را به چالش کشید. پیشرفتهای سریع علوم تجربی در دهههای اخیر، پرسشهای بنیادینی را پیشروی دانش فقه نهاده است. آیا دادههای علمی جدید میتوانند به شناسایی بهتر موضوعات فقهی یا حتی تغییر احکام منتهی شوند؟ آیا میتوان مفاهیمی مانند بیماری، جنون یا نفع و ضرر را با تعاریف روز علمی بازخوانی کرد؟ و در نهایت، آیا ابزارهای آماری و تحلیلی جدید میتوانند در فرآیند اجتهاد بهکار گرفته شوند؟ در نشستی با حضور استاد شیخ حمید درایتی، تلاش شد تا این پرسشها در چارچوب مبانی فقهی بررسی و تبیین شوند. گزارش پیشرو، مروری تحلیلی بر مهمترین محورهای این نشست است.