به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از خبرگزاری شبستان؛ هجدهمین پیش نشست از همایش حقوق ملت و آزادیهای مشروع در منظومه فکری حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدظلهالعالی) با موضوع «زنان و عدالت اجتماعی از منظر نظام حقوقی اسلام با تاکید بر منظومه فکری حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدظلهالعالی)» به همت پژوهشکده شورای نگهبان و با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری صبح روز چهارشنبه، ۷ خرداد برگزار شد. در این نشست «لونا فرحت» حقوقدان و استاد دانشگاه ظفار عمان؛ «فاطمه بداغی» مشاور پژوهشگاه قوه قضائیه و وکیل دادگستری؛ حجتالاسلام «مجید دهقان» عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب و «محمد جواد شفقی» پژوهشگر پژوهشکده شورای نگهبان سخنرانی کردند. در ادامه گزیدهای از مباحث مطرح شده در این نشست را می خوانید: بر پایه این گزارش: «محمدجواد شفقی» پژوهشگر پژوهشکده شورای نگهبان در ابتدای این نشست با بیان اینکه همایش حقوق ملت و آزادیهای مشروع در منظومه فکری حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدظلهالعالی) از سال گذشته کار خود را آغاز کرده اما با توجه به اینکه همایش آذر ماه برگزار میشود هم اکنون روند دریافت مقالات آغاز شده است اظهار کرد: ارسال چکیده و اصل مقالات به همایش در جریان بوده و داوری آثار نیز در حال انجام است، از سوی دیگر همزمان نسبت به برگزاری پیشنشستهای مرتبط اقدام شده و تلاش بر این بوده است که دانشگاهها در بخشهای مختلف حاکمیتی در برپایی این همایش دخیل باشند و به همین منظور قرار شد تا پیشنشست هجدهم در معاونت امور زنان ریاستجمهوری برگزار شود و موضوع «زنان و عدالت اجتماعی از منظر نظام حقوقی اسلام با تاکید بر منظومه فکری حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدظلهالعالی)» بررسی شود. در ادامه این نشست «لونا فرحت» در مورد «یکپارچهسازی دیدگاه اسلامی در مورد حق آموزش زنان» سخنرانی کرد و با اشاره به تاکید اسلام نسبت به تحقق مساله عدالت در تمامی عرصهها گفت: اینکه ما عدل خداوند را به عنوان اصول اسلامی میدانیم یکی از محورهای بحث من است و از همین طریق میخواهم به مساله آموزش زنان و دختران بپردازم و شرایط زنان مسلمان در منطقه از جمله افغانستان را مورد توجه قرار دهم. استاد دانشگاه «ظفار عمان» ادامه داد: اگر بخواهیم ابعاد مختلف عدالت در اسلام را بررسی کنیم به این مساله میرسیم که عدالت جهانی که مدنظر اسلام است مبتنی بر شرافت و کرامت انسانی در قرآن است، ذیل این دیدگاه همه ابناء بشر یکسان تصور شدند و و هیچ گونه تبعیض و بی عدالتی وجود ندارد؛ بنابراین نگرشِ اسلام جامعه طبقهبندی شده را حذف و بر اساس معیارهای اخلاقی و کرامت انسانی که گفتمان عدالت است بازتعریف کرد؛ مساله دیگر آنکه تکثرگرایی که در اسلام بر مبنای آموزههای پیامبر(ص) و ساحت ایمانی شکل گرفت منجر به این شد که همه افراد و پیروان ادیان مختلف بتوانند آزادانه زندگی کنند که این امر نشان دهنده آن است که اسلام چه دیدِ تکثرگرایی دارد و در برخورد با سایر ادیان چه رویکرد صلحآمیز و منطق انسانی را اعمال میکند. وی گفت: موضوع بعدی نهادینهسازی عدالت است که تضمینکننده دوری از رفتار یکجانبهگرایی و دیکتاتوری از سوی مجریان است؛ در واقع بر اساس منطق اسلام همه چیز باید در برداشت عادلانه از موضوعات اجتماعی سازماندهی شود؛ موضوع بعدی در چارچوب عدالت جهانی اسلام مطرح میشود که طی آن مهربانی و صلح بین انسانها مورد تاکید است و همکان بر اساس تمرکز بر گوهر انسانی خویش؛ از حداقلهایی بهرهمند هستند و این امور حیاتی هستند که عدالت اسلامی آن را تامین می کند. لونا فرحت در در ادامه به مساله حق تحصیل و آموزش زنان اشاره کرد و افزود: در این مورد اقدامات برخی کشورهای اسلامی در مقایسه با آنچه که نظر اسلام است فاصله و اختلاف فراوانی دارد و ما باید این فاصله و اختلاف را بشناسیم؛ برخی از این ممالک در دو بُعد قرار دارند و برای مثال با کنار گذاشتن ارزشهای اسلامی نظیر پوشش و تعاملات و اختلاطی که در مجامع اتفاق میافتد؛ آن حجت اجتماعی اسلام که در بستر «حیا» تعریف شده را ترک کردند.