دکتر سیدحسین فخرزارع، مدیر گروه فرهنگپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در یادداشتی مطرح کرد؛
آغاز فصلی نوین در تاریخ حوزههای علمیه / ضرورت نوسازی نظام آموزشی حوزه در مواجهه با دنیای مدرن
ساختار سنتی دروس حوزوی، گرچه طی قرون متمادی، پشتوانۀ تربیت فقهای سترگ بوده است، اما اکنون نیازمند جهشی در افق نظری است. تمرکز صرف بر فقه فردی، در جهانی با مسائل کلان اقتصادی، حقوقی، حکمرانی و تکنولوژی، کفایت نمیکند. ضرورت حرکت به سوی فقه تمدنی، فقه حکومتی و اجتهاد جامعالابعاد، امروز نه صرفا یک ترجیح، بلکه یک الزام حیاتی برای حوزه است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ حوزههای علمیه همواره یکی از ارکان اصلی پاسداری از هویت دینی و فکری جامعه اسلامی بودهاند؛ نهادی که قرنها سنگر دفاع از معارف الهی و پاسخگویی به نیازهای فکری و اجتماعی مسلمانان را بر عهده داشته است. امروز، در طلیعه دهه پنجم انقلاب اسلامی، با صدور پیام مهم و تحولخواهانه مقام معظم رهبری مدظلهالعالی خطاب به حوزههای علمیه، در برابر این نهاد دیرپای علمی دینی، افق تازهای گشوده شده است؛ افقی که میتواند نظم جدیدی را در کارکردها، جایگاه و نقش تمدنی حوزهها رقم بزند.
در این نوشتار، دکتر سیدحسین فخرزارع، مدیر گروه فرهنگپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با نگاهی ژرف و تحلیلی به بازخوانی این پیام تاریخی میپردازد و از آن به عنوان سرآغاز فصلی نوین در تاریخ حوزههای علمیه یاد میکند.