به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین علی رضاییان استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفتگویی اختصاصی با پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح مطرح کرد؛ [audio mp3="https://ihkn.ir/wp-content/uploads/2025/07/استاد-رضاییان-فقه-امنیت-1.mp3"][/audio] از پیامبر اکرم صل الله علیه و اله نقل شده است: «لا خیرَ فی القولِ إلا مع الفعل و لا حیاةَ إلا مع الصحة و لا وطنَ إلا مع الأمن و السرور». بهموجب این بیان، هر موضوع یا موجودی، در صورتی واجد «خیر» خواهد بود که به نتیجهای مطلوب و اثرگذار برسد؛ در این صورت است که میتوان گفت آن موجود یا پدیده، به کمال خود نائل آمده است. در عرف دینی و اخلاقی، چنین حالتی معادل تحقق خیر دانسته میشود. پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در این روایت، ابتدا میفرمایند: «لا خیرَ فی القولِ إلا مع الفعل»؛ یعنی سخن تنها زمانی نیکو و خیر محسوب میشود که با عمل همراه گردد. اگر سخنی در مقام اجرا و تحقق عملی قرار نگیرد، از منظر شریعت، فاقد ارزش حقیقی خواهد بود. در ادامه، آمده است: «لا حیاةَ إلا مع الصحة». این عبارت، ناظر به حیات مادی و جسمانی انسان است و دلالت دارد بر اینکه سلامت، شرط اساسی حیات حقیقی است. این صحت میتواند جنبههای جسمی، روانی و حتی معنوی انسان را شامل شود. در بخش پایانی حدیث، میفرمایند: «لا وطنَ إلا مع الأمن و السرور»؛ بهمعنای آنکه وطن یا جامعه، تنها زمانی واجد مطلوبیت است که در آن امنیت و در پی آن، شادی و آرامش برقرار باشد. بر این اساس، امنیت شرط تحقق یک وطن واقعی تلقی میشود؛ وطنی که انسان در آن احساس سکونت، آرامش، و امکان رشد و تعالی دارد.