حجت الاسلام و المسلمین علی رضاییان استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفتگویی اختصاصی با پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح مطرح کرد؛
تحلیل فقهی جایگاه امنیت در نظام اسلامی از منظر حدیث نبوی / احساس ناامنی سلاح پنهان جنگهای نوین
در منظومه معرفتی اسلام، با استناد به حدیثی از پیامر اکرم صل الله علیه و اله، امنیت پایهای راهبردی برای تحقق وطن مطلوب و حیات طیبه است. استاد رضاییان، ضمن بررسی ابعاد فقهی امنیت، بر این باور است که امنیت به دو بخش واقعی و ذهنی تقسیم می شود که نا امنی ذهنی در غیاب تهدید واقعی میتواند فروپاشی روانی و اجتماعی را رقم زند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین علی رضاییان استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفتگویی اختصاصی با پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح مطرح کرد؛ [audio mp3="https://ihkn.ir/wp-content/uploads/2025/07/استاد-رضاییان-فقه-امنیت-1.mp3"][/audio] از پیامبر اکرم صل الله علیه و اله نقل شده است: «لا خیرَ فی القولِ إلا مع الفعل و لا حیاةَ إلا مع الصحة و لا وطنَ إلا مع الأمن و السرور». بهموجب این بیان، هر موضوع یا موجودی، در صورتی واجد «خیر» خواهد بود که به نتیجهای مطلوب و اثرگذار برسد؛ در این صورت است که میتوان گفت آن موجود یا پدیده، به کمال خود نائل آمده است. در عرف دینی و اخلاقی، چنین حالتی معادل تحقق خیر دانسته میشود. پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در این روایت، ابتدا میفرمایند: «لا خیرَ فی القولِ إلا مع الفعل»؛ یعنی سخن تنها زمانی نیکو و خیر محسوب میشود که با عمل همراه گردد. اگر سخنی در مقام اجرا و تحقق عملی قرار نگیرد، از منظر شریعت، فاقد ارزش حقیقی خواهد بود. در ادامه، آمده است: «لا حیاةَ إلا مع الصحة». این عبارت، ناظر به حیات مادی و جسمانی انسان است و دلالت دارد بر اینکه سلامت، شرط اساسی حیات حقیقی است. این صحت میتواند جنبههای جسمی، روانی و حتی معنوی انسان را شامل شود. در بخش پایانی حدیث، میفرمایند: «لا وطنَ إلا مع الأمن و السرور»؛ بهمعنای آنکه وطن یا جامعه، تنها زمانی واجد مطلوبیت است که در آن امنیت و در پی آن، شادی و آرامش برقرار باشد. بر این اساس، امنیت شرط تحقق یک وطن واقعی تلقی میشود؛ وطنی که انسان در آن احساس سکونت، آرامش، و امکان رشد و تعالی دارد.