به گزارش خبرنگار پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در مراسمی با حضور فعالان حوزه تربیت و فلسفه اسلامی، از «معمای اشراق» بهعنوان نخستین بازی فکری فلسفی ایرانی با محوریت زندگی و شهادت سهروردی، فیلسوف بزرگ قرن ششم، رونمایی شد.
این بازی تعاملی گروهی، با الهام از حکمت اشراق طراحی شده و تلاش دارد مفاهیم عمیق فلسفه اسلامی را از طریق تجربهای معمایی و جذاب برای گروه سنی ۹ تا ۱۸ ساله قابل فهم و قابل لمس کند. در این بازی، نوجوانان در قالب تیمهای تحقیقاتی، به بررسی زندگی و اندیشههای ۱۰ شخصیت تاریخی از جمله فخرالدین رازی، ابن کمونه و شمسالدین شهروزی میپردازند و با پاسخگویی به ۵۰ پرسش کلیدی، به بازسازی زمینههای فکری شهادت سهروردی و تحلیل جریانهای فکری قرن ششم هجری اقدام میکنند.
این بازی به همت گروه علمی فلسفه اسلامی برای کودک و نوجوان مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه و با مشارکت اساتید فلسفه و نوجوانان علاقهمند طراحی شده و هدف آن، کاربردیسازی مفاهیم فلسفی در قالبی خلاقانه و بومی است. «معمای اشراق» همراه با کتابچه راهنمای مربی و منابع تکمیلی همچون رمان «اقلیم هشتم» و «قلمرو قلعه» عرضه شده و در دو مرحله آزمون میدانی نیز مورد ارزیابی و بازطراحی قرار گرفته است.
به گفته طراحان، این بازی در کلاسها، مساجد و مجموعههای تربیتی قابل اجراست و بهگونهای طراحی شده که نوجوانان را با ارزشهایی چون تقدس تفکر، مقاومت در برابر جهل، و پرهیز از تکفیر آشنا کند.
در این مراسم، حجتالاسلام والمسلمین صدیقی، مدیر مجمع عالی حکمت اسلامی کرمانشاه، با تأکید بر ضرورت نوآوری در آموزش دینی گفت: «در روزگار جنگ ذهنها و باورها، ابزارهای سنتی دیگر پاسخگو نیستند. امروز بازی، فیلم، پلتفرم و الگوریتم، میدانهای نبرد فکریاند. اگر ما از این ابزارها برای انتقال مفاهیم خود استفاده نکنیم، دیگران با صد زبان خواهند گفت.»
وی افزود: «بازی معمای اشراق فقط یک بازی نیست؛ آغاز یک مسیر است؛ مسیری برای معرفی حکمت اسلامی با زبان هیجان، رقابت و تجربه.»
این پروژه، به عنوان پلی میان میراث فلسفی ایران و نسل دیجیتالزده، با استقبال اولیه نوجوانان مواجه شده و گامی عملی در راستای بازتعریف آموزش فلسفه اسلامی با زبانی متناسب با نسل جدید ارزیابی میشود. در پایان مراسم، از طراحان این اثر و مدیر گروه فابک تقدیر به عمل آمد.