به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از اجتهاد؛ آیت الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه اندیشه و فرهنگ اسلامی30 تیر ماه در مدرسه فقه و اصول دارالعلم رضوی سخنانی را با موضوع «تاثیر ملاکات در اصول فقه نظام ساز» ارائه کردند که در ادامه به آن اشاره می شود. [audio mp3="https://ihkn.ir/wp-content/uploads/2025/08/استاد-رشاد.mp3"][/audio] در زمینه تعریف فقه، میتوان دو رویکرد را از یکدیگر متمایز ساخت. گاهی لازم است ما بر میراث معرفتی گذشتگان در حوزههای مختلف پایبند باشیم؛ اما باید توجه داشت که تعاریف ارائهشده از سوی آنان متناسب با شرایط تاریخی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی زمان خود بوده است. در آن دوره، نگاه کلان و نظاممند به فقه چندان مطرح نبود. برای مثال، هنگامی که از نظام اقتصادی سخن میرفت، در تقسیمبندی حکمت، «تدبیر منزل» جایگاهی ویژه داشت و آن را یکی از سه شاخه حکمت عملی به شمار میآوردند. تدبیر منزل عمدتاً ناظر بر اقتصاد خرد و خانوادهمحور بود؛ خانوادهای که چرخه اقتصادیاش به تولید صنایع دستی، بافت پارچه و حتی ساخت گیوه متکی بود. چنین الگویی از اقتصاد، با اقتصاد کلان یا اقتصاد دولتی و بینالمللی به معنای امروزی آن تفاوت بنیادین داشت. از اینرو، اقتصاد در قالب «خانه» و «منزل» تعریف و به عنوان بخشی از حکمت تلقی میشد. در نتیجه، زمانی که از تدبیر منزل سخن به میان میآمد، سخنی از «نظاممندی» به معنای امروزی در میان نبود. نظاممندی زمانی ضرورت مییابد که یک مسئله ابعاد کلان بیابد، پیچیدگیهای گوناگون پیدا کند و مؤلفههای متعددی را در بر گیرد. هرچه مسئله پیچیدهتر شود، نیاز به طراحی، ساخت و اداره یک نظام منسجم بیشتر احساس میشود. در پدیدههای پیچیده، روابط میان عناصر نیز به همان نسبت پیچیدهتر میگردد و تا زمانی که این روابط پراکنده و بدون پیوند ساختاری باقی بمانند اگر گسترده و متکثر باشند نظامی شکل نخواهد گرفت. نظام هنگامی پدیدار میشود که عناصر و مؤلفهها در پیوندی هدفمند و تعریفشده با یکدیگر قرار گیرند و مناسبات و روابط آنها بر اساس اصول مشخص سامان یابد. تنها در این حالت است که «نظام» به معنای دقیق کلمه شکل میگیرد یا ضرورت آن آشکار میشود.