حجتالاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، در نشست علمی «ماهیت و نقش ملاکات در فقه تربیت» مطرح کرد؛
فقه تربیت دانشی مستقل در کنار فقه اخلاق و تعلیم و تربیت است / نسبت ملاک و حکمت در فرآیند تربیت اسلامی
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم: تعریف ملاکات در فقه تربیت، «ما یدور الحکم مداره» است؛ یعنی آنچه حکم بر محور آن میچرخد و به وجود آن بستگی دارد. در فقه تربیت، بیشتر با «ملاک» سروکار داریم که نزدیک به حکمت است اما دقیقتر و تعیینکنندهتر است. هدف از کشف ملاکات، رسیدن به «منظومه احکام تربیت» و «مهندسی تربیت اسلامی» است. این مهندسی به معنای طراحی یک نقشه جامع برای فرآیند تربیت است که در آن، هر جزء بر اساس یک ملاک شرعی جای میگیرد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح، به نقل از خبرگزاری اجتهاد؛ نشست علمی «ماهیت و نقش ملاکات در فقه تربیت» با ارائه حجتالاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، درسومین مدرسه تابستانه فقه و اصول دارالعلم، چهارشنبه 8 مرداد برگزار شد. در این نشست، معاون آموزش حوزه علمیه قم به تبیین مفهوم فقه تربیت، مرزهای آن با فقه اخلاق و نظام تعلیم و تربیت اسلامی، و سپس به بحث محوری «ملاکات در فقه تربیت» پرداخت و راههای کشف این ملاکات را مورد واکاوی قرار داد.