حجتالاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مطرح کرد؛
تفاوت مساوات و عدالت در برخورد با اهل ذمه / ضرورت سیاسی و اخلاقی عدالت برای غیرمؤمنان
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: در مواجهه با اصلِ کفر، منطق اسلام جدی است؛ اما با کفاری که چهبسا ضرورتاً بر اساس تقلید یا سنت پدرانشان بر این آیین هستند، باید بهگونهای رفتار شود که اینان جذب شوند. ما مفهوم «تألیف قلوب» را داریم؛ چنانکه پیامبر (ص) هنگامی که میجنگیدند، آن مالیات یا غنیمت را میآوردند و به اشراف قریش و حتی مشرکین هم میدادند. وقتی اصحاب پرسیدند: «ما جنگیدیم! چرا به آنان میدهید؟» میفرمودند: «بهخاطر اینکه به اسلام متمایل شوند.»
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح، به نقل از خبرگزاری سدید؛ بحث از میزان اکراه و الزام مردم نسبت به امور دینی، مسئلهای است که گاهی در انتقاد از حکمرانی دینی طرح میشود. با نگاه به عهدنامه مالکاشتر، چگونه میتوان حدود و ثغور این مطلب را توضیح داد؟ جایگاه رضایت مردم در حکومت دینی چیست؟ نقش تقوا در قشربندی اجتماعی و اعطای خدمات حکومتی به چه صورت است؟ حجتالاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفتگو با خبرگزاری سدید به این پرسشها پاسخ میدهد. در ادامه، بخش دوم این گفتگو را از نظر خواهید گذارند: بخش اول