تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
حجت‌الاسلام جعفر احمدی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان تبریز مطرح کرد؛ چگونه مبانی اسلامی می‌توانند برنامه‌های درسی علوم انسانی را بازتعریف کنند؟ عضو هیئت‌علمی گروه ادیان مؤسسه امام خمینی (ره): علوم‌انسانی اسلامی می‌تواند باتکیه‌بر مبانی عقلانی و وحیانی، در برابر جریان سکولار غرب راهکار ارائه دهد و پاسخگوی نیازهای گوناگون جامعه اسلامی بلکه همه جوامع بشری باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح، به نقل از روابط‌ عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، حجت‌الاسلام جعفر احمدی در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان تبریز در آن مؤسسه، در خصوص ضرورت توجه به تفاوت مبانی علوم‌انسانی اسلامی با مبانی علوم‌انسانی غربی گفت: از جمله مبانی علوم‌انسانی اسلامی، رابطه علیّ و معلولی حاکم بر این جهان است که مطابق فطرت هر انسانی است و علامه مصباح رضوان‌الله تعالی علیه در کتاب رابطه علم و دین به این نکته مهم تأکید دارند.

وی در تبیین اختلاف در مبانی علوم‌انسانی در اسلام و غرب اشاره کردند:  به‌عنوان‌مثال کسی این سخن را نمی‌پذیرد که این ساختمان مؤسسه یک‌شبه و به طور اتفاقی سبز شده باشد؟! بلکه همگی قبول دارند که بر اساس طرح و نقشه‌ای و توسط سازندگانی ساخته شد و همه ابعاد و مراتب رابطه علیّ و معلولی در آن قابل‌شناسایی است. اما در مقابل، یکی از نظریات مطرح در جهان غرب در مورد شکل‌گیری جهان، نظریه انفجار عظیم یا بیگ بنگ Big Bang است که صرفاً یک اتفاق است و نظام علیّ‌ و معلولی در آن نادیده گرفته شده است. جای شگفتی است انسانی که پدیدارشدن یک ساختمان را به طور اتفاقی نمی‌پذیرد، شکل‌گیری این جهان را در اثر یک رخداد اتفاقی می‌پذیرند! این دو مبنا، دو نوع علوم‌انسانی را شکل می‌دهند.

عضو هیئت‌علمی گروه ادیان مؤسسه امام خمینی (ره) افزود: نمونه دیگر، تفاوت علوم‌انسانی اسلامی و غربی در تعریف آنها از حقیقت انسان است. در انسان‌شناسی غربی انسان صرفاً همین بدن مادی است، اما انسان‌شناسی اسلامی افزون بر بدن که در جای خود، بسیار شریف است، حقیقت انسان را روح می‌داند. بر اساس همین تفاوت، روان‌شناسی اسلامی با روان‌شناسی غربی متفاوت است. البته این تفاوت به معنای رد و انکار همه دستاوردهای روان‌شناسی غربی نیست. بلکه دیدگاه‌هایی که با مبانی اسلامی سازگار است، حتماً قابل‌استفاده است. به همین ترتیب در دیگر علوم‌انسانی همانند علوم تربیتی، مدیریت، حقوق، سیاست، اقتصاد و ... همین تفاوت قابل‌شناسایی است. بر همین اساس، امام خمینی (ره) در جریان انقلاب‌فرهنگی تأکید داشتند که مبانی اسلامی باید وارد دانشگاه‌ها شود؛ چراکه غرب با رویکرد سکولار خود، دخالت خدا در امور انسانی را نفی می‌کند.

حجت‌الاسلام احمدی تصریح کرد: اما متأسفانه امروز هنوز عده‌ای تردید دارند که ما علوم‌انسانی اسلامی داریم! اما امام راحل ره از همان ابتدا تأکید داشتند که دانشگاه‌ها نه‌تنها باید ظاهر اسلامی داشته باشند، بلکه مبانی فکری آن‌ها نیز باید اسلامی شود. اسلامی‌شدن واقعی دانشگاه‌ها به اسلامی‌شدن مبانی فکر آنها بر‌می‌گردد. چنان که علامه مصباح ره در کتاب «رابطه علم و دین» به‌روشنی به این مهم اشاره کرده است که علم و دین ـ به معنای دین حق یعنی اسلام ـ رابطه‌ای بنیادین با هم دارند. البته مراد از دین صرفاً آیات و روایات نیست؛ یعنی منابع دین منحصر به وحی نیست، بلکه هم بر وحی یعنی قرآن کریم، هم سنت و هم عقل و هم تجربه  می‌باشند که به‌تناسب موضوعات و مسائل هر علم از همه یا برخی از آن منابع استفاده می‌شود.

© 2025 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.