حجت الاسلام و المسلمین امیر غنوی، عضو هیأت علمی گروه اخلاق اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در یادداشتی مطرح کرد؛
جایگاه انفال در قانون اساسی و فقه شیعه/ مبنای مشروع حمایت از جبهه مقاومت
حجت الاسلام و المسلمین امیر غنوی: در فقه شیعه، انفال متعلق به امام است و او اختیار کامل دارد تا آن را بر اساس مصالح کلان امت اسلامی هزینه کند. برخلاف وجوهات شرعی مانند خمس و زکات که گاه به مصرف در محل اخذ محدود میشوند، و همچنین متمایز از خراج که در نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر مورد اشاره قرار گرفته، انفال به دلیل ماهیت عمومی خود، تحت اختیار مطلق حاکم است و محدودیتی جغرافیایی برای آن تعریف نشده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح، به نقل از خبرگزاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین امیر غنوی، عضو هیأت علمی گروه اخلاق اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در یادداشتی عنوان کرد: انفال، بهعنوان منابع عمومی نظیر نفت، گاز، معادن، و اراضی ملی، در فقه اسلامی جایگاه ویژهای دارد و مدیریت آن بر عهده حاکم مشروع قرار گرفته است (امام خمینی، کتاب البیع، ج۲، ص۶۳۵). قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز در اصل ۴۵، انفال را در اختیار حکومت اسلامی قرار داده تا «بر طبق مصالح عامه» عمل کند. در عین حال، اصل سوم (بند ۱۶) و اصل ۱۵۴ قانون اساسی، حمایت از مستضعفان جهان را وظیفه نظام میدانند. این دو وظیفه، پرسشهایی اساسی را مطرح میکنند: آیا حاکمیت اسلامی میتواند انفال را برای کمک به سایر کشورها هزینه کند؟ آیا این اقدام در شرایط محدودیت منابع داخلی موجه است؟ این مقاله استدلال میکند که هزینهکرد انفال برای تقویت محور مقاومت و دستیابی به هژمونی منطقهای، نهتنها با آرمانهای انقلابی همخوانی دارد، بلکه بخشی جداییناپذیر از منافع ملی و عمق استراتژیک ایران است.