به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه؛ عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۷ مهرماه در نشست علمی «تعیین چارچوب فقهی برای توسعه و به کارگیری هوش مصنوعی در حکمرانی دیجیتال» با بیان اینکه در حوزه علمیه، هم فقههای تخصصی و هم فقه مضاف و فقه نظام گسترده شده است، گفت: بحث هوش مصنوعی و حکمرانی دیجیتال هم یکی از مباحث مهم و در راستای تحول حوزه علمیه محسوب میشود. حکمرانی دیجیتال مدیریت فناوری و نرمافزارها و دادههای دیجیتالی است ولی حکمرانی دیجیتالی یعنی قصد داریم از دیجیتال و فناوری نوین اطلاعات در انواع حکمرانیهای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و … استفاده میکنیم مانند استفاده از پلتفرمهای مبتنی بر هوش مصنوعی؛ ما به هر دو نیاز داریم زیرا اگر جزء ده کشور برتر دنیا نشویم باید تابع و برده آنان شویم مانند انرژی هستهای که اگر تولید نمیکردیم وابسته به آنان بودیم. خسروپناه بیان کرد: کسانی که فقه هوش مصنوعی را بحث کردهاند معمولا مباحثشان ناظر به کاربرد و کارکرد هوش مصنوعی است مثلا رباتی با هوش مصنوعی ساخته شده است و فقها بحث میکنند که اگر این ربات تصادف کرد چه کسی مسئولیت آن را بر عهده خواهد گرفت؟ ولی به نظر بنده در مورد هویت هوش مصنوعی هم پرسش فقهی وجود دارد. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در سیستمهای دیجیتالی مدرن منطق دیجیتال حاکم است و در این منطق دو متغیر وجود دارد که صفر و یک ارسطویی است، اظهار کرد: در مباحث کوانتوم منطق صفر و یک وجود ندارد؛ منطق کوانتومی هستیشناسی است زیرا عدم قطعیت را در هستی بیان میکند که خودش پرسشهای متناسب با این منطق را دارد. دستگاههای دیجیتالی هم فقط با اعداد سر و کار دارند ولو اینکه ما به آن عکس و متن و … بدهیم. خسروپناه اضافه کرد: هوش مصنوعی الان به جایی رسیده که خودش سیستم یادگیری دارد و عکس و متن را به عدد تبدیل میکند؛ قطعا انسانی باید باشد که این سختافزار و نرمافزار را تولید و الگوریتمنگاری کند و در غیر این صورت ماشین کارهای نیست؛ خالق این ماشین، آدم است ولی کار چندین نفر آدم را انجام میدهد و تلاش یک کار گروهی با هزینه زیاد را با کمترین هزینه و با کمترین زمان انجام میدهد. اگر در گذشته برای یافتن یک روایت مدتها زمان میبرد الان در کمترین زمان تعداد احادیث زیادی را میتوان در یک موضوع احصاء کرد و این که چقدر قابل اعتماد است بستگی به آن دارد که چقدر الگوریتمها و دادههای داده شده درست باشد به همین دلیل گاهی چت جی پی تی جواب غلط هم به ما میدهد.