حجتالاسلام والمسلمین محسن الویری، رئیس گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع)، در نشست علمی «معرفی طرح تاریخ در نگاه اهلبیت(ع) بر پایه نمایهزنی بحارالأنوار» مطرح کرد؛
امکان تولید دانش تاریخی در چارچوب معرفت دینی
ما در شمار کسانی هستیم که معتقدیم میتوان بازنگری بنیادین در تمام عرصههای علم تاریخ، اعم از روششناسی، معرفتشناسی و مسائل پژوهشی داشت و یک نگاه دروندینی ذیل عنوان «پارادایم الهیاتی» ارائه نمود. البته این ادعا به معنای برخورد شعارزده و شتابزده با مسأله اسلامیسازی علوم نیست، بلکه معتقدیم باید با کار علمی دقیق و به دور از هیاهو، طرحی نو درانداخت.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح، به نقل از وبسایت اندیشه ما؛ نشست علمی با عنوان «معرفی طرح تاریخ در نگاه اهلبیت(ع) بر پایه نمایهزنی بحارالأنوار» با ارائه حجتالاسلام والمسلمین محسن الویری و حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی رحیمی ثابت روز دوشنبه 17 آذر 1404 در تالار شهید بهشتی دانشگاه باقر العلوم علیه السلام برگزار شد.
در عصر امروز که رسانهها و فناوریهای نوین تحولات شگرفی در زمینههای مختلف ایجاد کردهاند، مسأله نگاه به تاریخ از منظر دینی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. اگر به تاریخ از دیدگاه باورهای مذهبی نگاه کنیم، آیا میتوان آیندهنگری بیشتری داشت؟ در این راستا، پژوهشگران بر آن شدهاند تا تاریخ را بهگونهای بازتعریف کنند که با باورهای دینی همخوانی داشته باشد. اما آیا چنین تلاشی میتواند ما را از فریبهای تاریخی رهایی بخشد؟
با ورود ابزارهای دیجیتال به عرصه پژوهشهای تاریخی، تجزیه و تحلیل متون دینی و تاریخی، به امری پیچیده و در عین حال پرکاربرد تبدیل شده است. استفاده از ابزارهایی همچون ساختار درختوارهای میتواند انقلابی در نحوه دسترسی به دادههای تاریخی و دینی ایجاد کند. اما آیا این فناوریها میتوانند به تحلیل صحیحتری از تاریخ منجر شوند یا فقط سطحینگری را دامن میزنند؟
بازنگری در تاریخ و فلسفه آن، نیازمند رویکردی جدید است که نه تنها به محتوای دینی توجه کند، بلکه با دقتنظر به پیوستگی آن با زمان حال و آینده نیز بپردازد. اما آیا چنین تلاشی میتواند جلوی انحرافات و تفسیرهای اشتباه تاریخ را بگیرد؟ تاریخ و روایات نباید تنها برای بازخوانی گذشته استفاده شوند؛ بلکه باید ابزاری برای مقابله با چالشهای امروز و فردای جامعه ما باشند
چالشهای موجود در حوزه پژوهشهای تاریخی و دینی، همچنان پابرجا هستند. پذیرش یا رد بسیاری از روایات، بستگی به دیدگاههای مختلف دارد. با توجه به ضعف اسناد برخی از روایات، میتوان گفت که این امر هیچگاه به قطعیت نخواهد رسید. اما در این میان، آیا اصلاً میتوان تاریخی را بدون پذیرش بخشی از روایتهای نادرست پذیرفت