به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، حجتالاسلام و المسلمین علی فضلی در یادداشتی برای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مطرح کرد: در فرهنگ دینی راه نیرومندی و ارتقای مادی و معنوی جامعه اسلامی جهاد در برابر دشمنان اسلام است و این نکتهای طلایی و کلیدی است که حضرت امیر علیه السلام در خطبۀ بیست و پنجم نهج البلاغه به آن توجه داده و به زوایای آن پرداختند. البته روشن است که جهاد گستره وسیعی دارد که جهاد اقتصادی، جهاد فرهنگی، جهاد رسانهای، جهاد تبیین، جهاد علمی در کنار جهاد دفاعی را در برمیگیرد و هر یک برای تفوق بر دشمنان لازم و ضروری و موثر است.
از این جهت، مقام معظم رهبری در طی سخنانی در یازدهم مهر ۱۴۰۳ فرمودند؛ جهاد عمده نخبگان خیزش جدید علمی، نهضت جدید علمی و تفوق علمی بر رقیبان و دشمنان است. رویکرد این یادداشت، سلامت معنوی اجتماعی است که فرازی از سخن حضرت امیر علیه السلام را به اشاره شرح میدهد. حضرت فرمودند: « اما بعد بیتردید جهاد دری است از درهای بهشت که خدایش تنها به روی یاران آشنا گشوده است و آن، جامۀ خویش بانیست و زره نفوذ ناپذیر الهی بر پیکر پیکارجویان و سپر اطمینان بخش او برای مجاهدان. پس هر که از سر بیمیلی جهاد را وانهد، خدای جامۀ ذلت بر اندامش فروپوشد و در گرفتاریاش فروپیچد. از درون به خود کم بینی و بلاهت آلود شود و پردهای از کم اندیشی و پرگویی بر دل او فرود آید. به کیفر تباه کردن جهاد، حق از او روی بگرداند، به سختی و رنج گرفتار شود و از عدل و انصاف محروم ماند.»
نکات نهفته در این بیان:
۱- جهاد به عنوان راه عبور مخلصانه از خویشتن برای مراقبت و تقویت و اعتلای جامعه دینی تا سر حد وصول به خدای سبحان دری از درهای بهشت است. زیرا جهاد همۀ قوای قلبی را از تفرقه و خودخواهی که زمینهساز سقامت معنوی هستند، میرهاند و به سوی جمعیت و خداخواهی که پایۀ سلامت معنوی هستند، سوق میدهد و با سرای «سَلاماً سَلاماً» [۲۶/واقعه] که فردوس برین است، مناسب میسازد و در آن سرای سکنی میدهد. (إِنَّ الْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْجَنَّهِ)
۲- خدای سبحان برای بهترین اولیایش که اول برای تعالی سلامت معنوی و دوم برای وصال الهی مشتقانه به دنبال زمینهها و بسترها هستند، درب سرزمین جهاد را برای آنان گشود. (فَتَحَهُ اللَّهُ لِخَاصَّهِ أَوْلِیَائِهِ)
۳- تقوای اجتماعی که برای حفاظت جامعه از ذلت و برای زینت جامعه به عزت و امنیت توصیه شده است، نیاز به پوشش کامل، زره محکم و سپر مطمئن دارد که جهاد است. در حقیقت جهاد موجب سلامت معنوی اجتماعی است. (هُوَ لِبَاسُ التَّقْوَى و دِرْعُ اللَّهِ الْحَصِینَهُ و جُنَّتُهُ الْوَثِیقَهُ)
۴- کسانی که از روی سقامت معنوی از جهاد در راه خدا روی برمیگردانند، در حقیقت از تدبیر امنیت جامعه دست میکشند و در نتیجه حمایت خدای سبحان را از دست میدهند؛ یعنی خود خواستار آن هستند که خدای سبحان لباس ذلت و ناامنی را بر آنان بپوشاند و رنج و گرفتاری و فروپاشی را برای حکومت و جامعۀ دینی رقم بزند. (فَمَنْ تَرَکَهُ رَغْبَهً عَنْهُ أَلْبَسَهُ اللَّهُ ثَوْبَ الذُّلِّ وَ شَمِلَهُ الْبَلَاءُ)
۵- کسانی که از روی سقامت معنوی از جهاد در راه خدا روی برمیگردانند، در حقیقت ذلت و پستی خود و جامعه را زیر چکمۀ دشمن حس خواهند کرد و مهر بلاهت و بیخردی را بر دل خویش و جامعهشان خواهند کوبید و بی آن که بتوانند برای برون رفت از چیرگی ستمگرانۀ دشمن چارهای بیاندیشند، ذلت و بلاهت را به عنوان نشانههای سقامت معنوی فردی و اجتماعی بر پیشانی جامعه حکاکی خواهند کرد. (وَ دُیِّثَ بِالصَّغَارِ وَ الْقَمَاءَهِ وَ ضُرِبَ عَلَى قَلْبِهِ بِالْإِسْهَابِ)
۶- کسانی که از روی سقامت معنوی جهاد در راه خدا را ضایع میکنند، حق و حقوق آنان پایمال میشود و خود به سوی نابودی و فروپاشی و ویرانی و آشفتگی گام برمیدارند و عدالت و انصاف نیز از آنان میگریزد. به راستی اگر تباهسازی جهاد در گسترۀ جامعه دینی فراگیر شود، جامعه از حق و عدل محروم گشته، دچار فروپاشی و ویرانی میشود. (وَ أُدِیلَ الْحَقُّ مِنْهُ بِتَضْیِیعِ الْجِهَادِ وَ سِیمَ الْخَسْفَ وَ مُنِعَ النَّصَفَ)
https://ihkn.ir/?p=38611
در فرهنگ دینی راه نیرومندی و ارتقای مادی و معنوی جامعه اسلامی جهاد در برابر دشمنان اسلام است که حضرت امیر علیه السلام در خطبۀ بیست و پنجم نهج البلاغه به زوایای آن پرداختند. البته روشن است که جهاد گستره وسیعی دارد که جهاد اقتصادی، جهاد فرهنگی، جهاد رسانهای، جهاد تبیین، جهاد علمی در کنار جهاد دفاعی را در برمیگیرد و هر یک برای تفوق بر دشمنان لازم و ضروری و موثر است.






















نظرات