مدیر حوزههای علمیه گزارشی از ورود مناسب بزرگان حوزه به قلمروهای علومانسانی در سالهای اخیر اشاره نمود و با بیان این که همچنان با کاستیهایی مواجه هستیم، اظهار داشت: نیاز است تا نگاه عمیق اجتهادی و روشمند حوزوی با موضوعشناسی درست و عمیق جمع شده، در قلمرو مباحث جدید و حوزه علومانسانی و اجتماعی نیز باید در کنار موضوعشناسی قوی، به پایههای عمیق اجتهادی توجه جدی صورت گیرد.
وی گره نخوردن دقیق و درست علوم پایه حوزه در مناهج معرفتی، فلسفی و فقهی را از جمله چالشهای پیش رو توصیف کرد و اظهار دشت: باید علوم پایه معطوف به حوزههای علومانسانی و اجتماعی را در حوزههای علمیه تقویت نموده، به سمت نظریهپردازیهای مبتنی بر اصلاح و معطوف به نیازها حرکت نماییم تا در حوزههای علمیه شاهد تولیدات اساسی در منظومه معرفتی و قلمرو علوم پایه باشیم.
آیتالله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حوزههای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قلمروهای علومانسانی، بایستی تفکر عقلی فلسفی ریشه در شفا، اشارات و اسفار را به طور عمیق پایهریزی و با بازسازی آثار و سنت کهن، در حوزههای جدید ورود نماییم.
وی جایگاه فعالسازی فقه نو و معاصر و نیز پردازش به مسائل جدید با عمق لازم را بسیار مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: فلسفههای مضاف و فقههای معاصر دو قلمرویی است که اگر از منظر عقلی و اجتهادی در قلب حوزه عمق و گسترش یابد، شاهد اتفاقات ارزشمندی خواهیم بود.
مدیر حوزههای علمیه با تأکید بر این که اگر علومانسانی با مبانی و مناهج دینشناسی ما گره نخورد، ارزشمند نخواهد بود، یادآور شد: ارتباط حوزههای علمیه با قلمروهای علومانسانی باید در دو سطح رشتههای مرسوم نقد و بررسی و سطح تولید علم حجت آفرین دنبال شود.
آیتالله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به اهمیت بررسی موضوع فقه التربیه، با بیان این که تمام فقه را میتوان از منظر تربیتی تحلیل و با توسعه مرزهای فقه، ابواب فقهی جدیدی را پیش روی مباحث دانش اسلامی گشود، خاطرنشان ساخت: انتشار محصولات ارزشمند معرفتی در حوزه علومانسانی با نگاه اسلامی امر بسیار مهم و ارزشمندی است که در ساحتهایی تربیتی ارزش بیشتری پیدا میکند.
۱۳۶ مقاله بین المللی به همایش فقه و تربیت ارسال شده است
حجتالاسلاموالمسلمین صالح نیز در این جلسه این همایش بینالمللی را یکی از جدیدترین رویکردهای پژوهشی نمایندگی جامعه المصطفی در خراسان توصیف کرد.
مسئول دبیرخانه همایش بین المللی فقه و تربیت در ادامه به فرازهای مختلف ارتباط فقه و تربیت اشاره کرد و با بیان این که تاکنون ۱۳۶ مقاله به این دبیرخانه همایش فقه و تربیت ارائه شده است، اظهار داشت: با مشارکت مراکز آموزشی پژوهشی حوزوی و دانشگاهی، تاکنون ۱۰ پیشنشست علمی برگزار و کارگاههای روش پژوهش تخصصی در عرصه فقه و علوم تربیتی برپا شده است.
حجتالاسلاموالمسلمین صالح گزارشی از تشکل ۲۰ جلسه کمیته علمی و محتوایی همایش بینالمللی فقه و تربیت ارائه کرد و یادآور شد: ۲۰ نهاد و مجموعه حوزوی و دانشگاهی در فرایند برگزاری همایش بینالمللی فقه و تربیت همکاری داشته، مقالات برتر این همایش در ISC ارائه خواهد شد.
وی پیشینه و سیر تحول مطالعات فقه التربیه را مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: در همایش بینالمللی فقه و تربیت؛ جریانشناسی مطالعات فقه تربیت، آسیبشناسی و آینده پژوهشی و ظرفیتهای تربیتی فقه و نقش آن در اهداف، مراحل، روشها، عوامل و موانع تربیت بررسی میگردد.
نماینده جامعهالمصطفی العالمیه تعامل فقه و تربیت را از دیگر بخشهای این همایش بینالمللی توصیف کرد و با بیان این که ساحتهای مختلف فقه تربیت در عرصههای اخلاقی، سیاسی، خانوادگی، اقتصادی، عاطفی، جنسی و جسمانی و… احصا و بررسی خواهد شد.
وی ارائه تحلیل تربیتی موضوعات و ابواب فقه را از دیگر بخشهای همایش بینالمللی فقه و تربیت عنوان کرد و اظهار داشت: حجاب و پوشش، امربهمعروف و نهیازمنکر، حکومت و ولایتفقیه، خمس و زکات، ازدواج و طلاق و … از جمله محورهای این بخش از همایش هستند.
حجتالاسلاموالمسلمین صالح در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این که همایش بینالمللی فقه و تربیت ۳ ماه دیگر در مشهد مقدس برگزار خواهد شد، اظهار داشت: باتوجهبه نظریهپردازیهای ارزشمند آیتالله اعرافی در عرصه فقه التربیه از ایشان دعوت میشود تا ضمن حضور در این همایش بینالمللی، بهعنوان سخنران اصلی روز برگزاری همایش به بیان نکته نظرات و دیدگاههای نظریهپردازانه عرصه فقه و تربیت بپردازید.
انتهای پیام/
نظرات