به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، حجتالاسلام والمسلمین سید نقی موسوی، استاد حوزه و دانشگاه در درس گفتار فقه نظامهای اسلامی با عنوان «فقه معلمی» در ادامه ادله وظیفه هدایتی معلم بما هو معلم، با اشاره به دلیل ششم که تمسک به قاعده حرمت تعلیم لغو و لهو بود، بیان داشت: تعلیم متعلم بدون محتوای هدایتی از نوع تعلیم لهو و لغو است و تعلیم لهو و لغو حرام است؛ در نتیجه تعلیم متعلم بدون محتوای هدایتی، حرام است.
وی افزود: لهو در لغت چیزی است که انسان را به خودش مشغول میکند و موجب غفلت از امور مهم میشود، اما لغو چیزی است که قابل اعتنا نیست و فایدهای در آن دیده نمیشود، لغو در مورد کار و قول است و سخن لغو، سخنی است که بدون فکر از زبان خارج میشود.
حجتالاسلام والمسلمین موسوی در بررسی این دو واژه از لحاظ اصطلاحی گفت: در اصطلاح فقهی این دو واژه لهو و لغو همان معنای لغوی خود را دارند و در اصطلاح معنای دیگری نگرفتهاند، برخی میگویند با توجه به اینکه این دو واژه در قرآن به صورت عطفی به کار رفتهاند؛ با یکدیگر مترادفند که شیخ انصاری در ردّ این سخن میگوید لهو میتواند مربوط به امور نفسانی نیز باشد در حالیکه لغو اینچنین نیست و نمیتوان این دو را مترادف دانست.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به بیان حکم لهو و لغو پرداخت و تأکید کرد: کار لهو و لغو مطلقا حرام نیست؛ بلکه لغو و لهو به طور مطلق مکروه است ولی در مورد برخی از موارد به صورت مصادیق خاص مثل غنا و قمار حرام است.
وی ادامه داد: اینکه کار لهو و لغو کراهت دارد، الزاما ملازمهای و وجود ندارد که تعلیم آن کراهت داشته باشد و به شکل عامتر نمیتوانیم بگوییم تعلیم فعل حرام، حرام است؛ چرا که تعلیم حرام در برخی از موارد واجب است، مثل پاسخ به شبهات یا کارهایی دیگر از این قبیل و به شکل عمومی نمیتوانیم بگوییم که تعلیم حرام، حرام است.
حجتالاسلام والمسلمین موسوی خاطرنشان کرد: نتیجه استدلال این است که تمام نیست، اما با نگاه کلان به یک برنامه درسی و با نگاه برایندی به دروس میتوانیم بگوییم تربیت سکولار، امری لهو و لغو است که این با توجه به استدلالهای دیگر به دست میآید نه با تمسک به قاعده لهو و لغو.
انتهای پیام/
https://ihkn.ir/?p=22931
نظرات