همچنین پس از وی، حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه در سخنانی به ذکر الگوهای پژوهش و اهمیت رویکردشناسی در این زمینه در حوزه پرداخت.
همچنین در این نشست کارگاه های تخصصی از جمله مدیریت ترویج با رویکرد محصول محوری : با محوریت کانونهای علمی و پژوهش درسی با حضور حجت الاسلام والمسلمین مازنی و کارشناسان مسئول مدیریت جلسه با رویکرد پرسش و پاسخ و ناظر به مقایسه تطبیقی فعالیتهای واحدهای آموزشی معطوف به هر منطقه برگزار شد.
گفتمان سازی دو سویه بین معاونان پژوهشی استان ها و مدیریت ترویج پژوهش با محوریت نشریات مدرسه ای، جشنواره های مدرسه ای عنوان کارگاه دیگری بود که با حضور حجت الاسلام والمسلمین مازنی و کارشناسان مسئول مدیریت جلسه با رویکرد پرسش و پاسخ و ناظر به مقایسه تطبیقی فعالیتهای واحدهای آموزشی معطوف به هر منطقه برگزار شد.
عنوان کارگاه دیگری که در این اجلاسیه برگزار شد، موضوعات منتخب مدیریت مراکز و امور پژوهشی با تمرکز بر برنامه های تحولی بود که در این زمینه نشست های علمی و امورکتابخانه ها، معرفی بسته پیشنهادی هفته پژوهش توسط حجت الاسلام فرهنگیان و کارشناسان مسئول مدیریت جلسه با رویکرد پرسش و پاسخ و ناظر به مقایسه تطبیقی فعالیتهای واحدهای آموزشی معطوف به هر منطقه برگزار شد.
چگونگی استفاده از دسکتاپ مجازی با رویکرد وضعیت سنجی و رتبه بندی پژوهشی واحدهای آموزشی عنوان دیگر کارگاه تخصصی بود که توسط آقایان فخرایی و مومنی با رویکرد پرسش و پاسخ برگزار شد.
در نهایت نیز سخنرانی پایانی با حضور حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری معاون تهذیب حوزه و جمع بندی نهایی توسط حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی برگزار شد.
تولیدات علمی پژوهشگران جوان حوزه در پنج سال اخیر رو به رشد بوده است
حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی گفت: دسکتاپ مجازی ویژه پژوهشگران در حال راه اندازی است و برنامه ما این است که این دسکتاپ به یک سامانه تعاملی و ستاد واسط و ستاد کل تبدیل شود.
وی افزود: آمار مدارس و آمار کل و آمار جمعی در این سامانه گردآوری می شود. سامانه مستقل تحت نظر معاون آموزش مدارس و استاد و کشور شکل میگیرد.
معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور بیان کرد: مدارس با این سامانه رتبه بندی می شود. شورای گسترش حوزه این امر را مصوب کرد که پژوهش مراکز تخصصی نیز به این سامانه بپیوندند.
وی گفت: سامانه جامع پژوهشی انواع بروندادهای علمی و پژوهشی را در خود جای می دهد. داشتههای ما در حد طراحیها در این کیفیت است و امیدواریم که عیوب این سامانه از بین برود.
وی افزود: هفته پژوهش در راه است و امیدواریم که این هفته امسال به شکل دیگری در سطح کشور برگزار شود. تقدیر از پژوهشگران، برگزاری نشست های علمی، دعوت از برجستگان حوزه پژوهش و.. از جمله برنامه هایی است که باید در سطح کشور انجام شود.
حجتالاسلام والمسلمین مقیمی حاجی اظهارکرد: امسال چندین مسابقه برگزار شده است که از جمله آنها میتوان به الگوی آموزشی پژوهش محور، اجرای طرحهای گسترده پژوهشی، مسابقه ایدهپردازی عوامل انگیزش علمی و پژوهشی طلاب، مسابقه کتابخوانی روش شناسی پژوهش و مسابقه فعالیتهای پژوهشی کادر، از جمله فعالیت هایی است که در سطح کشور در حال انجام است.
وی یادآور شد: طلاب برادر و خواهر در ۵ سال اخیر، با وجود کرونا و مجازی شدن تحصیلات، به شکل متوسط سالی ۱۶ هزار تحقیق و مقاله و اثر به دبیرخانه جشنواره طلاب جوان(علامه حلی) ارسال کرده اند. کل مجلات علوم انسانی در کشور به ۸۴۰ عدد می رسد و حدود ۲۶۰ مجله علوم انسانی اسلامی در کشور فعالیت دارد. امروزه نیمی از تولیدات علوم انسانی اسلامی توسط حوزویان تولید میشود.
معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: امروزه حوزه در معاونت پژوهش در ۲۵ حوزه اولویت های مورد نظر و نیاز نظام را تهیه کردیم. حوزه در آینده پژوهش های خود را معطوف به نیازهای نظام می کند. تمامی ۷ هزار پایان نامه حوزه را بررسی میکنیم . پژوهش هایی که مطابق اولویت ها باشد در صورت کامل بودن منتشر می شود و اگر کامل نبود، نقایص رفع می شود و سپس منتشر می گردد.
بایستههای پژوهش در حوزههای علمیه
حجتالاسلام والمسلمین عالم زاده نوری گفت: کتاب منیه المرید مباحث بسیار مناسبی در زمینه اخلاق علمآموزی و تولید علم دارد و در همین زمینه کتاب هایی از جمله اخلاق تحصیل با عنوان «دانش تحصیل دانش» نگاشته شده است؛ همچنین کتاب «اخلاق نقد» نیز یکی از کتب موفق در این حوزه است.
معاون تهذیب حوزههای علمیه ابراز داشت: طلاب جوان اساسا قابلیت پژوهش به معنی توسعه مرزهای دانش را ندارند چون آنها به مرزهای دانش وارد نشده اند. این عزیزان در سالهای اول، مشق پژوهش می کنند تا بتوانند پس از سطح سه و چهار به پژوهش واقعی دست بزنند.
وی با اشاره به اینکه پژوهش کار بسیار سختی است و استقامت بسیاری لازم دارد، اظهار داشت: یک محقق باید روحیه و استقامت لازم در پژوهش را در خود داشته باشد. باید بدانیم و به طلاب بگوییم که کار پژوهش، کار سختی است ولی باید این سختی را به جان خرید و پیش رفت.
حجتالاسلام والمسلمین عالمزاده نوری بیان کرد: نکته دوم آنکه پژوهش گاهی صرفا به یک بازی بی معنی و بی مصرف مبدل میشود و گاهی بر آن ثمرهای مرتبط است. نباید از طلاب بخواهیم که یک بازی بی ثمر به نام پژوهش انجام دهند. باید تلاش کنیم که طلاب روی موضوعات واقعی تمرکز کرده و تحقیق کنند.
وی افزود: مثلا امروز یک طلبه نمی داند که سن و سال یک طلبه برای تشکیل زندگی مشترک چه سنی است؟ این یک موضوع پژوهشی است. مثلا اینکه چگونه باید بین دو درس در یک رشته، کدام یک را انتخاب کند. این موضوع، موضوع خوب پژوهشی است. روحیه پژوهشگری از مهمترین لوازمی است که یک طلبه باید آن مجهز شود. همیشه باید یاد بگیرد که بهترین تصمیمات را در بهترین لحظات بگیرد.
معاون تهذیب حوزههای علمیه با بیان این مطلب که روحیه پژوهشگری از جمله بهترین فضایل انسانی است، گفت: اظهار نظرهای سرسری و سریع از جمله نشانه هایی است که یک شخص روحیه پژوهشی ندارد.
وی اظهار کرد: همین روحیه پژوهشگری در موضوعات واقعی باید به سمت نیازهای بنیادین انقلاب اسلامی وارد شود. انقلاب اسلامی ما در یک سری موضوعات مهم درگیر است و حوزه ما باید نسبت به این موضوعات حساس باشد. پژوهشگر در انتخاب موضوعات خود باید به نیازهای اسلام و جامعه نظام اسلامی و نیازهای جامعه منتظران توجه کند.
حجت الاسلام والمسلمین عالمزاده نوری بیان کرد: استاد حوزه علمیه در خصوص مباحثی که دهها کتاب در آن موضوع نوشته شده است نباید وقت خود را صرف کند بلکه هزاران راه و مسیر نرفته وجود دارد. اخلاق پژوهش حکم میکند که ما در این عرصه ها کار کنیم.
وی افزود: یکی از آسیب های دیگر این حوزه آن است که یک نظام علمی امتیازدهی پدید آمده که کم کم برای ما به یک بُت مبدل شده است که از جمله آنها میتوان به انتشار مقالات در مجلات تخصصی اشاره کرد.
معاون تهذیب حوزههای علمیه گفت: رسم بر این است که فرهیختگان و دانشمندان در دنیا در ابتدا خلاصه مقاله را مطالعه میکنند و سپس تصمیم میگیرند که مقاله خوانده شود یا نشود.
وی اظهارکرد: متأسفانه گاهی اوقات این حوزه مقاله نویسی به یک بت مبدل میشود و بسیاری از افراد به جای تحقیقهای عمیق به یک تلاش صوری غیر استاندارد دست میزنند برای اینکه به امتیازات پژوهشی دستیابند .
حجت الاسلام والمسلمین عالمزاده نوری بیان کرد: پژوهشگر نباید بی دلیل انرژی جوانی و طلبگی و انرژی وجودی خود را خرج موضوعات بی فایده کند؛ پژوهش و پایان نامه نویسی هیچ گاه برای یک پژوهشگر طلبه به یک بت مبدل نمی شود و آن طلبه، یک نگاه عمیق تر به آن موضوع دارد.
وی افزود: باید به طلاب روح مسئولیت مندی و مسئولیت گرایی و رسالت گرایی بدهیم و در این مسیر، به شکل حق گرایانه باید کار کند. طلبه باید به دنبال مسیری باشد که خدمت عالی به نهاد علم کند. رهبر معظم انقلاب سالهاست که الگوی تمدن نوین اسلامی را از حوزه مطالبه می کنند. مهندسی نظامات اجتماعی بر مدار دین و اسلامی سازی شدن دانش ها، از جمله مطالبات مهم ایشان بود که باعث شد که ایشان پا به میدان بگذارند. حال باید ببینیم که اصلا کسی به این موضوع در مسایل علمی و پژوهشی خود توجه کرده است یا خیر؟
معاون تهذیب حوزههای علمیه گفت: در زمینه پایان نامه های حوزوی در زمینه علوم اخلاق اسلامی، تا کسی با مفاهیم این علوم به شکل فنی آشنا نباشد نباید در این عرصه ورود کند. در حوزه با علم اخلاق آشنا نمی شویم. کلاس اخلاق در حوزه به معنی پند و اندرزی است که به تقویت اراده اخلاقی می پردازد. درس اخلاق در حوزه برخلاف درس فقه در صدد بررسی عالمانه گزاره های اخلاقی نیست بلکه در صدد تاثیرگذاری عملی بر جان انسان است.
حجت الاسلام والمسلمین عالمزاده نوری اظهارکرد: در همین راستا الفبای علم اخلاق در حوزه آموزش داده نمی شود. گرچه در کتب اخلاق نظری به این مسائل توجه شده است. پژوهش، امتداد آموزش است و تا زمانی که آموزش رخ نداده باشد، پژوهش معنی ندارد و تا زمانی که آموزش عمیق در یک حوزه نداشته باشیم نمی توانیم پژوهش روشمندی در آن حوزه داشته باشیم.
مصوبات اجلاسیه معاونین پژوهش واحدهای آموزشی حوزه اعلام شد
حجت الاسلام اسحاقی گفت: طلاب باید با کتاب و کتابخانه ها مأنوس باشند. امروز دوران تلقی و سلوک و رفتار است .
وی افزود: نظام اسلامی یک سری نیازهای روزآمد دارد که باید در این عرصه پاسخگویی لازم را داشته باشیم. باید زمینه های تشکیل حکومت فراگیر مهدوی را در جهان فراهم کنیم و این عرصه، نیازمندی های گسترده ای دارد.
حجت الاسلام اسحاقی بیان کرد: اگر طلبه ما به شکلی کار کند که تنها به کتاب بسنده کند قطعا پاسخگویی لازم را نخواهد داشت. باید رفاقت بین کتاب و کتابخانه با طلاب جوان ایجاد شد. همچنین باید طلاب با فناوری های نوین در حوزه علمی و پژوهشی آشنا شوند.
قائم مقام معاونت پژوهش حوزه های علمیه در امور استان ها گفت: همچنین باید روی مهارت ورزی پژوهشی به شکل کامل روی طلاب کار کرد. ایجاد تشکل ها و پژوهش های گروهی گامی موثر در حوزه رشد و توسعه پژوهش در حوزه است که خوشبختانه این کار در حوزه درحال شکل گیری است.
وی افزود: طلاب باید آثار پژوهشی را در دو بخش عمومی و تخصصی فرابگیرند که در این صورت، قطعا می توانند به شکل ساختارمند تحقیق و تدریس و تعلیم داشته باشند.
حجت الاسلام اسحاقی در بیان مصوبات این اجلاسیه بیان کرد: این مصوبات شامل مواردی چون پیش بینی ضوابط آموزش غیر حضوری بررسی و آیتم های پژوهشی در آن، تلاش در جهت تدوین مقالات پژوهش درسی در خصوص دروس تعیین شده، تدوین ضوابط اشتغال طلاب از برنامه جاری به غیر حضوری، اهتمام ورزیدن معاونان پژوهش نسبت به پژوهش ها و نظارت بر آنها، تقویت کانون های علمی ناظر به شاخصه های امتیازی، تشویق اعضای کانون های علمی نسبت به حضور در نشست های علمی، برنامه ریزی هر یک از واحدهای آموزشی برای تولید مجله، راه اندازی و فعالیت جشنواره مدرسه علامه حلی، برنامه ریزی و اهتمام نسبت به برگزاری کارگاه مهارت های پژوهشی طلاب برنامه جاری به ویژه سطوح پژوهش، اهتمام و تدوین برنامه نسبت به برگزاری کارگاه های عناوین منتخب برنامه آموزشی مهارت های پژوهشی و پیراپژوهشی نسبت به مدارس سطح عالی است.
انتهای پیام/
نظرات