رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه پس از افتتاح در سال ۱۳۶۳ ، ۱۱ سال بعد در سال ۱۳۷۴ با تصویب اساسنامه دانشگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه آموزشی این دانشگاه به تصویب شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم نیز رسید، ابراز کرد: از آن سال به بعد دانشگاه رسما مشغول فعالیت بوده است ولی برخلاف سایر دانشگاه ها و مراکز حوزوی یک الگوی جدیدی را از نظر آموزشی ارائه دادیم که شامل برنامه و شیوه ها آموزشی حوزه و دانشگاه است.
وی با بیان اینکه دانشجویان پسر این دانشگاه در دو مدرسه قدیمی به نام مدرسه میرزا جعفر و مدرسه خیرات خان با الحاقات انجام شده تحصیل می کنند، افزود: هدف از تاسیس این دانشگاه تربیت عالمان دینی متخصص در رشته های مورد نیاز بوده است تا در جوامع علمی و غیر علمی ایفای نقش کنند.
مظهر وحدت حوزه و دانشگاه
حجت الاسلام والمسلمین جهانگیری برنامه های آموزشی دانشگاه را مظهر وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کرد و گفت: ارائه مدرک علمی قابل قبول و استاندارد در نهادهای مختلف علمی و غیر علمی از همان ابتدا در دستور کار این دانشگاه قرار گرفته است؛ با توجه به اینکه بنا بر تاثیرگذاری این دانشگاه در محیط های علمی بوده ارائه مدرک به دانش آموختگان در دستور کار و مورد تایید واقع شد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دانشگاه در سه مقطع آموزشی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تلفیق شده با سطح یک و دوی حوزه برای کارشناسی، سطح سه در ارشد و سطح ۴ جهت دکتری تخصصی فعالیت دارد، اظهار کرد: در بهترین زمانی که یک دانشگاه و طلبه می تواند فراگیری علمی داشته باشد یعنی از ساعت ۷ تا ۱۰ صبح دانشگاه برنامه های حوزوی خود را ارائه می دهد و در کنار آن، مباحثات درسی و امتحانات شفاهی که از سنت های اصیل حوزوی است، اجرا می شود.
حجت الاسلام والمسلمین جهانگیری با اشاره به ماهیت حوزوی این دانشگاه و شناسایی نیروهای مستعد و مناسب برای تحصیل، یادآور شد: از طریق مصوبه ای که در سال ۱۳۷۵ از شورای عالی انقلاب فرهنگی شد، ضوابط کلی بر مبنای وزارت علوم تحقیقات و فناوری و سازمان سنجش بوده و آزمون اختصاصی مستقل از بین دیپلمه های رشته های مختلف و طلبه های مشغول به تحصیل در پایه ۶ برگزار می شود.
وی با بیان اینکه آزمون سه مرحله دارد که نخست، امتحان کتبی در شهرهای بزرگ استان های خراسان و سایر مراکز استان ها است، ابراز کرد: مرحله دوم مصاحبه علمی و عمومی است که از میان پذیرفته شدگان کتبی با ظرفیت دوبرابری فراخوان داده می شوند و سوم نیز تحقیق است.
اصالت حوزوی
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه دانشگاه با توجه بر اصالت حوزوی و رسالت تربیت فقیه، مبلغ، محقق، مدرس و نیروی کارآمد برای رفع نیازهای اسلامی در رشته های مختلف علوم اسلامی و انسانی، به جذب و تریت طلبه دانشجو در سه مقطع پرداخته است؛ البته تا سال ۱۳۹۷ این دانشگاه فقط مختص برادران بود اما در این سال با حمایت ویژه تولیت وقت آستان قدس رضوی، واحد خواهران این دانشگاه در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تاسیس شد.
وی در خصوص رشته های این دانشگاه با بیان اینکه مقطع کارشناسی شامل ۸ رشته علوم قرآنی، فلسفه، فقه، حقوق، اقتصاد، ادبیات عربی، جامعه شناسی و ادبیات فارسی است، گفت: در مقطع ارشد علاوه بر رشته های ذکر شده در کارشناسی، حقوق جزا، حقوق خصوصی، حقوق بین الملل، علوم حدیث، تاریخ فرهنگ و ارتباطات دینی، دانش اجتماعی مسلمین و عرفان و حکمت که ۱۴ رشته را تشکیل می دهد و در مقطع دکتری ۶ رشته علوم قرآنی، فلسفه، فقه جزایی، حقوق خصوصی، حقوق بین الملل و حقوق جزا و جرم شناسی، تحصیل می شود.
حجت الاسلام والمسلمین جهانگیری با اشاره به اینکه این دانشگاه در حوزه پژوهش ۱۰ نشریه علمی دارد که بخشی علمی پژوهی و بخشی علمی ترویجی است و همه اینها به تایید وزارت علمی رسیده، ابراز کرد: در کنار این ده نشریه که دو فصلنامه است و هر سالی دو شماره از اینها منتشر می شود که بیش از ۱۰۵ طرح پژوهشی در دانشگاه به ثمر می رسد و ۱۴۰ عنوان کتاب چاپ اول در ۱۷۳ جلد، بیش از ۱۷۰۰ مقاله علمی و ۷۳۰ پایان نامه و رساله دکتری تولید شده است. همچنین تا سال گذشته حدود ۵۰ کرسی علمی ترویجی در این دانشگاه برگزار شده که از دستاوردهای ارزشمند پژوهشی دانشگاه است.
وی با بیان این نکته که ۷۰ عنوان از منشورات پژوهشی دانشگاه اعم از کتابها، مقال ها، پایان نامه ها و رساله ها در جشنوارههای علمی پژوهشی کشوری و استانی حائز رتبه و مقام شده است، اظهار کرد: در سالهای اخیر کتاب ارزشمندی به نام “فقیهان امامی وعرصه های ولایت فقیه” در سه جلد منتشر شده که از صدر اسلام اقوال فقها در ارتباط با ولایت فقیه مستند به کتابهای معتبر تا زمان فعلی ما جمع آوری شده است و علاوه بر آن کتاب “فقه الجواهر” در ۶ جلد و کتاب “بررسی تحلیلی روایات تفصیلی امام رضا (ع)” در ۸ جلد از تولیدات ارزشمند برجسته دانشگاه بوده که اثرگذار در عالم علم در حوزه ها و دانشگاه ها بوده است.
رتبه های علمی
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ادامه داد: از نظر آموزشی با توجه به تلاش های خوب پژوهشی اساتید و دانشجوها، ۱۴۷ رتبه برتر المپیاد منطقه ای و کشوری در حوزه های الهیات و معارف اسلامی، حقوق، اقتصاد و ادبیات کسب شده است.
وی از موفقیت دانشگاه در عرصه تربیت نیروی مجتهد حوزوی و استاد گفت و ابراز کرد: در حال حاضر ۱۱۰۰ نفر در دانشگاه رضوی به صورت رایگان تحصیل می کنند که از این میان، حدود ۴۰ نفر بانوان می باشند و قریب به ۷۰۰ نفر در مقطع کارشناسی، ۲۵۰ نفر در ارشد و ما بقی در مقطع دکتری مشغول تحصیل هستند.
حجت الاسلام والمسلمین جهانگیری با اشاره به حضور و فعالیت فارغ التحصیلان این دانشگاه در بدنه حوزه های علمیه و دانشگاه ها، در خصوص فعالیت فرهنگی دانشگاه رضوی نیز ابراز داشت: تلاش ها در این عرصه بسیار گسترده است و با توجه به سیاست های کلان آستان قدس رضوی و سند چشم انداز فرهنگی کشور، چندین کانون فرهنگی در دانشگاه تاسیس و در حال فعالیت هستند.
وی حضور کانون های مهدویت، قرآن و عترت، کرسی های آزاد اندیشی، طب اسلامی، هنر و رسانه و ۱۰ نشریه علمی در این عرصه را نام برد و گفت: علاوه بر این انجمن علمی مانند حکمت رضوی، علوم قرآنی، اقتصاد، حقوق، ادبیات عربی و… تاسیس شده و در حال فعالیت هستند.
حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری ادامه داد: در کنار این فعالیت ها، در سالهای اخیر با توصیه تولیت آستان قدس رضوی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی با هدف پر کردن خلا آموزشی، معرفتی و مهارتی دانشگاه تاسیس شده تا دانشجو بعد از فارغ التحصیلی، از مهارت خود در جامعه استفاده کند.
وی افزود: در این مرکز قدم های بسیار ارزشمندی با برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی کوتاه مدت برداشته شده که تا کنون ۹۰ دوره ملی، منطقه ای و محلی برگزار و گواهی معتبر به همه فراگیران ارائه شده است.
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی خاطر نشان کرد: همچنین مرکز تبلیغ دانشگاه در راستای احیای امر اهل بیت(ع) با آموزش انسجام، سامان دهی و اعزام مبلغان تاسیس که از موفقیت های خوبی برخوردار بوده است.
وی از برنامه های راهبردی مدنظر در سال جدید گفت و توضیح داد: برنامه اول، با توجه به سابقه خوب دانشگاه در بحث آموزش، ارتقا مستمر کیفیت و اثر بخشی فعالیت های آموزشی است که در این زمینه ۶ راهکار عملیاتی در نظر گرفتیم.
حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری با بیان اینکه دومین برنامه با نظر به تاکید فراوان در امر پژوهش، تقویت رویکردهای پژوهشی در نظام آموزشی دانشگاه است، راهکارهای عملیاتی آن را راه اندازی مجله به زبان انگلیسی و سایت شیعه پژوهی و … عنوان و ابراز کرد: برنامه سوم نیز توسعه ارتباطات داخلی و خارجی است که در کنار راهبرد چهارم یعنی تقویت معرفت دینی، بصیرت انقلابی، سلوک عبادی و اخلاقی دانشجویان می باشد، مدنظر است.
انتهای پیام/
نظرات