به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح اندیشه؛ حضرت آیتالله نوری همدانی، در دیدار با دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران؛ با اشاره به اهمیت علم آموزی و مبارزه با جهل در اسلام گفتند: قرآن هدف از بعثت رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) را در کنار تهذیب و پیراستن اخلاق مردم از بدی ها، تعلیم کتاب و حکمت و احیای ارزشها بیان می کند، تشویق به سواد آموزی و فراگرفتن علوم از آغاز بعثت پیامبر سبب بوجود آمدن تمدن درخشان اسلامی گشت که در تمامی علوم آن روزگار پیشتاز و ممتاز بود که توانست دانشمندان بنامی چون ابوعلی سینا، خوارزمی، خواجه نصیرالدین طوسی و… به دنیا معرفی کند.
این مرجع تقلید در ادامه به بیان اصطلاحات علوم مختلف؛ مانند: پزشکی، نجوم، ریاضیات و… پرداخته و افزودند: وجود این اصطلاحات در علوم مختلف نشان دهنده این است که ریشه تمام علوم از اسلام و آمیخته با توحید بوده است، ولی در پی غفلت مسلمانان و اختلافات بین آنها و جنگ های صلیبی آن جریان علمی از حرکت ایستاد و جهان غرب با ترجمه کتب دانشمندان مسلمان در علوم پیش افتاد و با سکولار کردند آن علوم تحت عنوان علوم جدید به خورد جوامع اسلامی دادند و حال آنکه تمامی این پیشرفت ها از اسلام شروع شده است.
معظم له پیروزی انقلاب اسلامی را نقطه عطفی در حرکت علمی ایران توصیف کرده و بیان داشتند: پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) درباره ایرانیان فرمودند: « لَوْ کَانَ الْعلم مَنُوطاً بِالثُّرَیَّا لَتَنَاوَلَهُ رِجَالٌ مِنْ فَارِسَ»؛ اگر علم در ثریا باشد گروهی از مردان فارس آن را به دست میآورند. از این رو باید تمامی توان و استعدادهای خود را بکارگیریم تا به آن جایگاه دست پیدا کنیم.
حضرت آیتالله نوری همدانی با اشاره به ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه، گفتند: دنیای اسلام نیاز به یک نهضت علمی دارد و این نهضت به تنهایی شکل نمی گیرد، بلکه باید اندیشمندان و نخبگان حوزه و دانشگاه در کنار هم تمدن نوین اسلامی را احیاء کنند. این کار نیاز به اتاق فکر دارد، امروز ضرورت ارتباط نخبگان حوزه و دانشگاه بیش از پیش احساس می شود و باید نیروهای انقلابی و متعهد تمام کشور به میدان علمی بیایند تا این کار را به نحو احسن انجام دهند.
این مرجع تقلید، با اشاره به نقش استکبار در عقب نگهداشتن جوامع اسلامی افزودند: وضعیت کنونی جهان اسلام حاصل عقب ماندگی در حرکت علمی و کم کاری در علم آموزی است.
ایشان ادامه دادند: استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا با ایجاد تفرق و درگیری بین مسلمانان مشغول استثمار کشورهای اسلامی می باشد، اوضاع بحرین، عراق، سوریه، افغانستان و یمن همه حاصل نقش های شوم آمریکا و صهیونیست ها و عربستان است.
حضرت آیتالله نوری همدانی تاکید کردند: باید با حرکت علمی منسجم ملت ها را بیدار و آگاه نمود و این وظیفه ای است که بر دوش صاحب نظران و اندیشمندان حوزه و دانشگاه می باشد.
پایاننامههای دانشجویی به سمت کاربردی شدن هدایت شوند
حضرت آیتالله سبحانی در دیدار رئیس دانشگاه تهران، حل مشکلات و ساختن جامعه را در گروی ایمان و اخلاق در جامعه بخصوص در قشر تحصیلکرده دانستند.
این مرجع تقلید، به نقش سازنده اساتید در ارتقای اخلاقی دانشجویان اشاره کردند و از مسئولان آموزش عالی خواستند تا در گزینش استاد دقت لازم بعمل آورند.
معظم له با اشاره به تاریخ تاسیس این دانشگاه گفتند: قبلا دارالفنون بود، هسته هایی هم بود، اما در سال ۱۳۱۳ دانشگاه تهران تاسیس شد و الان حدود ۸۷ سال از عمر این دانشگاه می گذرد و باید آقایان از حالا به فکر باشند که در صدسالگی این دانشگاه، ببینند چه تعداد خروجی داشته است، منافع و مضار آن چه بوده است، اساتیدی که در این دانشگاه تدریس کردند و همچنین از مخترعان و مبتکران این دانشگاه تقدیر شود.
ایشان در ادامه بیان کردند: تاریخچه صدسال دانشگاه تهران تدوین شود و هم نقاط ضعف و هم نقاط قوت آن منصفانه بیان گردد.
این مرجع تقلید، بر توجه به ایمان و اخلاق در دانشگاه تاکید کرده و گفتند: اگر ایمان و اخلاق در جامعه به خصوص قشر تحصیلکرده باشد، بسیاری از مشکلات حل می شود.
ایشان خاطرنشان کردند: همه افرادی که به عنوان مفسد اقتصادی دستگیر شدند، باسواد و دارای مدرک دانشگاهی اند اما ببینید چه مشکلاتی برای کشور درست کردند که الان صدها پرونده قضایی دارند. معلوم می شود زیربنای اخلاقی و ایمانی در اینها نیست یا ضعیف است.
حضرت آیتالله سبحانی، به مساله استادان دانشگاه هم اشاره کرده و افزودند: در پذیرش و گزینش اساتید باید دقت لازم صورت گیرد چون نقش سازنده ای در پرورش شخصیت دانشجو دارند بنابراین در گزینش اساتید به دو عنصر علمی و ایمانی باید توجه لازم صورت گیرد.
این مرجع تقلید، گفتند: پایان نامه ها باید کاربردی بوده و گرهی از مشکلات جامعه باز کنند.
ایشان ادامه دادند: بنده معتقد نیستم که باید دروازه های کشور را به روی دنیا ببندیم، چنین امری امکان ندارد. فکری که در آخرین نقطه دنیا متولد می شود چندساعت بعد در دنیا منتشر می شود. بنابراین نمی توان فلسفه غرب را حذف کرد اما باید فلسفه اسلامی را در مقطع کارشناسی تدریس کرد تا از نظر فکری آماده شوند و فلسفه غرب را در مقاطع بالاتر تدریس کنید تا قوه تحلیل لازم را داشته باشند.
حضرت آیتالله سبحانی، تضارب افکار را سبب پیشرفت علم دانسته و گفتند: فکر ما با فکر آنان تقابل کند، خیلی عالی تر می شود. تبلور فلسفه اسلامی حاصل همین تضارب افکار است.
مهاجرت نخبگان برما خیلی سخت است
حضرت آیتالله جوادی آملی در دیدار سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران بیان داشتند: «عقلانیت» و «معنویت» که از برنامه های مهم شما در دانشگاه است، سفارشی نیست و با موعظه حل نمی شود! «عقلانیت» را الهیات فلسفه همراهی می کند و از آن تعریف ارائه می دهد.
ایشان ادامه دادند: ما یک فلسفه و حکمت عملی داریم که با مردم و جامعه سروکار دارد و مردم و افراد را تربیت می کنند، اما الهیات فلسفه یا فلسفه نظری داریم که می خواهد علوم را تربیت کند؛ یعنی برخلاف فلسفه عملی، طب را تربیت می کند نه طبیب را، در واقع الهیات فلسفه، علم را تربیت می کند نه عالم را و رهبری علوم را برعهده دارد.
معظم له خاطرنشان کردند: الهیات فلسفه، همه علوم را در قالب اضلاع یک مثلث می بیند؛ قرآن کریم نیز این مسئله را تایید می کند که هر موجود و پدیده ای در این جهان در قالب اضلاع سه گانه قابل بررسی است؛ چه کسی آن را خلق کرد؟ چگونه آن را خلق کرد؟ و چرا آن را خلق کرد؟ اما غرب این مثلث را مثله کرد، علم غربی تنها چیستی و چگونگی اشیاء و پدیده ها را مورد مطالعه قرار می دهد و به مبدأ و غایت آنها کاری ندارد، در نتیجه، غرب علم را به لاشه علم تبدیل کرد، نتیجه این علم مرده می شود آن جنگ های جهانی و این جنگ های نیابتی که هر روزه شاهد آن هستیم.
حضرت آیتالله جوادی آملی تاکید داشتند: دانشگاه را دانش اسلامی می کند و دانش را «معلوم» اسلامی می کند و اسلامی بودن معلوم، وابسته به آن اضلاع سه گانه است، خروجی چنین دانشگاهی می شود دانشجویان عزیزی که پس از خروج از دانشگاه می گویند چه کسی جذب من می شود؟! من قدرت کارآفرینی و تولید و حرکت دارم، نه اینکه چه کسی مرا جذب می کند؟! دانشجویی که خود دنبال جذب دیگران است نه اینکه بخواهد دیگران او را جذب کنند.
معظم له در بخش پایانی سخنان خود به مساله مهاجرت نخبگان علمی از کشور اشاره کردند و ابراز داشتند: علاقه به وطن و حفظ کشور یک مساله فطری و دینی است، هر وقت دیدیم عزیزی از این نخبگان علمی از کشور مهاجرت کرد بر ما سخت گذشت، باید در دانشگاه ها طرزی این عزیزان دانشجو را تربیت کنید که اراده حفظ کشور و آبادانی کشور را داشته باشند و به جای جذب شدن در سازمان ها یا کشورهای دیگر، خود به دنبال جذب دیگران و شروع یک حرکت در راستای آبادانی کشور باشند.
در ابتدای این دیدار، رئیس دانشگاه تهران، گزارشی از رویکردها و برنامه های جدید دانشگاه تهران خدمت معظم له ارائه نمود.
انتهای پیام/
https://ihkn.ir/?p=26367
نظرات