نظام فاعلی: (رَبُّنَا الَّذِی أَعْطی کُلَّ شَیءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدی) خدای ما کسی است که آنچه مصداق شیء است، خلق کرد، کلّ شیء مخلوق خداست، این مبدأ فاعلی
نظامداخلی: ثانیاً نظام داخلی او را هر چه خواست به او داد، (أَعْطی کُلَّ شَیءٍ خَلْقَهُ)
نظام غایی: سپس (ثُمَّ هَدی) راهنمایی کرد که کجا باید بروید، چه باید بکنید، از این موجود چطور باید بهره ببرید
این مثلث را در کل شیء به نحو موجبه کلیه تنظیم کرد. آن نظام فاعلی، این نظام داخلی، این نظام غایی؛ هیچ چیز در عالم منفرد نیست، مثلث است.
ایشان با اشاره به آیات قرآن کریم در تبیین علم الهی بیان داشتند: اگر کل شیء مثلث است، پس برای او اضلاع ثلاثه ای است، اما این مثلث را الان مُثله کردند، نظام فاعلی را کنار گذاشتند، چه کسی آفرید را کنار گذاشتند، برای چه آفرید را کنار گذاشتند! مثلث مثله شده، خودش علم سردخانه ای است این علم کسی را به جایی نرسانده و نمی رساند، چون عالم هر چه دارد از ناحیه علم است و علم هر چه دارد از ناحیه معلوم است، این معلوم مثلث مُثله شده سردخانه ای، آدم درست نمی کند. این اصراری که قرآن برای علم دارد که علم، حیات آفرین است و آدم را زنده می کند همین است.
ایشان در پایان سخنانشان با تأکید بر اهمیت پیوند حوزه و دانشگاه ابراز داشتند: هیچ علمی نیست، هیچ شبهه ای نیست که دانشگاه داشته باشد و حوزه نداشته باشد، بنابراین شما به رکن وثیقی متصل هستید، به رکن الهی هیچ احتمال خلاف و امثال ذلک هم ندهید و پشتوانه تان هم توحید الهی باشد که موفقیت پیدا خواهید کرد، منتها آن راه ارتباط با دانشگاه را پیدا کنید، این ارتباط حوزه و دانشگاه، وحدت حوزه و دانشگاه برای یک روز نیست این باید سالانه باشد که آنها سوالات و موضوعات را مطرح کنند و شما جواب ها و احکام را ارائه نمایید.
انتهای پیام/
نظرات