به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از پایگاه خبری جامعه المصطفی العالیمه؛ دومین نشست تخصصی همایش بین المللی چالشهای هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی همزمان با ایام دهه فجر و در چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به میزبانی دانشگاه الزهرا(سلام الله علیها) به عنوان همکار علمی برگزار شد.
در این نشست، سرکار خانم دکتر زهرا ناظم بکائی رئیس دانشگاه الزهرا(سلام الله علیها) ضمن تبریک اعیاد شعبانیه با توجه به موضوع محوری نشست در آغاز توضیحاتی پیرامون نسل موسوم به زد، نحوه و راهکارهای ارتباط با وی و نسبت آن با الگوی فاطمی را مطرح نمود.
دکتر بکائی با اشاره ابتدایی به جایگاه خاص دانشگاه الزهرا(سلام الله علیها) در آموزش عالی دختران ایران زمین و مسئولیت ویژه تر دانشگاه نسبت به آن، به بیان ویژگی های پنج نسل کاری پرداخت؛ نسلهایی که بنا بر ویژگیهای دوره تولد خود دارای تجربیات و دیدگاههای مشترک عمومی در عین تفاوتهای فردی خود هستند.
وی نسل اول را نسل خاموش از سال ۱۳۰۶ تا ۱۳۲۴ با ویژگی برجسته احترام به ارزش های سنتی و محتاط؛ نسل دوم را نسل انفجار جمعیت از سالهای ۱۳۲۵ تا ۱۳۴۳با ویژگی برجسته تعهد کاری بالا، اطمینان بالا و عزت نفس؛ نسل سوم را نسل x از سال های ۱۳۴۴ تا ۱۳۶۰ با ویژگی برتر تعادل در کار و زندگی؛ نسل چهارم را نسل میلیونها یا هزارهها از سالهای ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۵ دارای خلاقیت بالا، آیندهنگری و توجه به ارزشهای اخلاقی و فکری، نسل پنجم را نسل z از سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۱ دارای ویژگی توجه به یادگیری و خیرخواهی معرفی نمود.
رئیس دانشگاه الزهرا(س) در ادامه به آخرین نسل یعنی نسل ششم (نسل آلفا) که در حال بروز و ظهور هستند نیز اشاره کرد و افزود: متولدین ۱۳۹۱ تا حدوداً ۱۴۰۵ که به دلیل عدم ورود به بازار کار و محیط کاری مجهول تلقی میشوند.
اهمیت آیندهنگری و مدیریت سازمانها در مواجهه با نسل زد(z)
دکتر بکائی با برشمردن ویژگی های نسلهای کاری جدید، پیش بینی و شناخت ویژگیهای هر نسل را در مدیریت سازمانها بسیار پر اهمیت خواند.
وی گفت: نسل زد یا بومیهای دیجیتال که از کودکی با ابزارهای هوشمند دنیا و اینترنت آشنایی داشتند دارای هنجارها و باورهای متفاوت با دیگر نسلها از جمله تعریف موفقیت در زندگی هستند.
رئیس دانشگاه الزهرا(سلام الله علیها) در ادامه بیان داشت: برخی این نسل را نسل غیر متعهد، مسئولیت ناپذیر، ناسازگار و بد رفتار میخوانند اما در واقع این باور صحیح نیست. این نسل در حال حاضر در سنین نوجوانی و جوانی به سر می برند و در آینده و در نهایت مدیران جامعه مجبور به پذیرش و انعطاف و استفاده از پتانسیل این نسل خواهند بود.
وی چند زبانی، استفاده از رسانههای دیجیتال، توجه به فعالیتهای اجتماعی و مسائل روز مانند مسائل محیط زیست، برابری جنسیتی، حقوق بشر و… علاقه به ارتباطات مجازی، خلاقیت و نوآوری، بیان آزادانه احساسات و اندیشه ها، توجه به گفتگو و مذاکره، تلاش برای برقراری تعادل بین کار و زندگی، ورود به پروژههای کارآفرینی و سرمایهگذاری تجاری، تنهایی و گاهاً افسردگی به دلیل مشغولیت در شبکههای اجتماعی و ارتباطات گسترده دیجیتال از جمله ویژگیهایی عنوان نمود که این نسل با آن مواجه است.
دکتر بکائی تمرکز پایین و تجربه استرس و اضطراب بالا نسبت به بقیه نسلها و برخورداری از هوش هیجانی بالا مانند خودآگاهی انگیزهها، تمایلات، مهارتها و احساسات ( که در ارتباط با هوش مصنوعی باز تعریف می شوند) را از دیگر ویژگی های این نسل برشمرد.
تدوین و تبیین الگوی فاطمی راهبرد عملی مدیران در مواجهه با نسل زد(z)
رئیس دانشگاه الزهرا(سلام الله علیها) در ادامه افزود: سازمانها و مدیران یک سازمان باید با شناسایی مهارتهای فردی و ویژگیهای ایشان در محیط کار، برای همه این موارد برنامه داشته و به درستی نقش ایفا کنند. شنیدن مسائل و نگرانیهای ایشان، احترام به مسائل ایشان، مواجهه با روحیه مساعدت با ایشان از جمله راهکارهای عملی حل مسئله در این زمینه است.
وی مواجهه از طریق معرفی و شناساندن الگوی فاطمی، ترسیم الگوی زن ایرانی با سه بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی و نیز کشیدن خط پایانی بر تحقیر شخصیت زن در غرب از این طریق را راهبرد اصلی ما در این مسیر عنوان نمود و افزود: طلوع ستاره فاطمی در آسمان معرفت بشری با خورشید عالم تاب محمدی (صلی الله علیه و آله) و ماه کامل علوی (علیه السلام) قابل موازنه است و تنها زنی در استوای قامت فاطمه(سلام الله علیها) است که می تواند به موجودیت خود در این موازنه مباهات کند.
دکتر بکائی ترسیم جهت گیری حرکت زن به سوی زن برگزیده و اعلام موجودیت این الگوی خود برگزیده و متفاوت با الگوهای رایج در رابطه با توسعه زنان در سراسر جهان را یکی از مهمترین دستاوردهای زن ایرانی در عصر نوین انقلاب اسلامی بیان و تصریح نمود: زن مسلمانی که در بعد فردی با شاخص عبودیت، حیات و تقوا با هدف جلب رضایت خدا و در بعد خانوادگی مادری دلسوز و همسری همراه که خانواده را محور سازندگی قرار داده و مسیر خانواده را در ایجاد تحولات تاریخی ترسیم و به تاریخ و جامعه آرمانی باز میکند. زنی که در بعد اجتماعی خویش فریاد مقدسی در برابر حاکمیت های نامشروع دارد. این زن حضور سازندهای در جبهه دفاع از ارزشها و حمایت از امام معصوم زمان خود دارد. الگوی فاطمی یک پروژه بنیادین در تحقق تمدن شیعی و مصداقی از مشکاتی که آیه نور در قرآن به آن اشاره شده می باشد.
رئیس دانشگاه الزهرا(س) خاطرنشان کرد: با این نگاه ضروری است، محققین ما با توجه به تعاریف و ویژگیهای نسل کاری که با تفکر کارفرمایی و برگرفته سیستم مدیریتی غربی و رویکرد بهرهوری اقتصادی صورت گرفته با بازنگری آن بر مبنای جهانبینی توحیدی، بازتعریفی از این نسلها در رابطه با جامعه ایران اسلامی داشته باشند.
وی با بیان اینکه عبارت برابری جنسیتی در اسلام وجود ندارد، گفت: آن چیزی که در اسلام مطرح است، برابری انسانیتی و کرامت انسانی است که متناسب با وظایف و تکالیف خاص زن و مرد مطرح می شود. بنابراین واژه برابری جنسیتی که یکی از شاخصههای تعاریف و تفاوت های نگرشی نسل زد می باشد، در جامعه اسلامی تحقق پیدا نمیکند و این یعنی نیازمند آن است که با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم بومی ما مورد بازبینی و همسانسازی در تعاریف قرار گرفته و ورود آن در شبکه و نظام مفهومی و ارائه راهکارهای جدید در دستور کار قرار گیرد.
دکتر بکائی در پایان گفت: استخراج این مفاهیم و تبیین این الگوی فاخر با مبانی اجتهادی به ویژه با نگاه بانوان فقیه از متون اصلی مانند قرآن، روایات و سایر متون و به روز رسانی تعاریف و مصداقها و در نهایت تبیین درست آن به نسلهای جدید و نهایتا جامعه بشری از ضرورت های دیگر ماست.
https://ihkn.ir/?p=40401
نظرات