به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی، به نقل از مجله المجتمع؛ دکتر لیلا محمد بلخیر، استاد زبان عربی در دانشگاه قسنطینه الجزایر، در یادداشتی مطرح کرد؛
چنانچه خانواده یک نهاد جهانی است که در سراسر جهان وجود دارد، ویژگیهای فرهنگی ما در معرض هدفگیری از سوی اندیشه فمینیستی غربی قرار دارد. این اندیشه سعی دارد از مسایل زنان و خانواده بهرهبرداری کند تا “معیار قانونی جهانی جدیدی را تحمیل کند، با این ادعا که آن معیار نمایندهای برای مشترکات انسانی است، در حالی که در واقع تنها بازتابی از فرهنگ غربی است” با منطقی یکجانبه و جانبدارانه. بنابراین، یکی از اهداف مهم این تحقیق، برقراری ارتباط میان فمینیسم غربی و تغییرات رخ داده در خانوادههای مدرن است. این تغییرات به تضعیف روابط درونی و ضربه به انسجام خانوادهها میانجامد و باعث به هم ریختن درک مردم از اهمیت و کارآمدی خانواده در این دوران میشود. این امر موجب تشدید درگیریها در میان اعضای خانواده و افزایش نرخ تجزیه خانوادهها، خشونتهای مادی و معنوی میشود. یکی از ابزارهای آنها تشکیل شبکههایی از زنان تحصیلکرده و فعال حقوقی عرب است که بر تغییر قوانین خانواده تأثیر میگذارند، تغییرات در موقعیتهای تصمیمگیری را تحمیل میکنند و با استفاده از تکنولوژی و در چارچوب توسعه اقتصادی، فمینیستهای غربی را تشویق میکنند که شبکههای بزرگی از سازمانها و انجمنها را ایجاد کرده و کنفرانسهای بینالمللی، میثاقهای جهانی و تلاشهای بیوقفهای را برای ترسیم استراتژیها و سیاستهایی به منظور نابودی خانواده و تزلزل پایهها و ارزشهای آن دنبال کنند.
چگونه نظام فکری فمینیسم غربی بر امنیت فکری خانواده اسلامی تأثیر میگذارد؟
برای پاسخ به این پرسش میتوان گفت که خانواده، پایگاه اصلی تربیت و رشد شخصیت است. به عنوان مثال، کودکی که در محیط خانواده پرورش مییابد، اصول زندگی را یاد میگیرد، مانند تمرین صداقت، آمادگی برای رفتار نیکو، احترام به دیگران، احترام به خانواده و خویشاوندان، پایبندی به اصول دینی و رعایت قانون. این آموزشها بدون اجبار صورت میگیرد و کودک با اخلاقی نیکو و ارزشهای ریشهدار رشد میکند و به عضوی مفید و فعال در جامعه تبدیل میشود.
یکی از مهمترین دلایل فروپاشی خانواده، انزوایی است که فناوریهای جدید به وجود آوردهاند. نبود گفتوگوهای مؤثر و افزایش انواع خشونت باعث شده هر عضو خانواده به زندگی از دریچه منبعی که از آن ایده میگیرد نگاه کند. فعالیتهای گمراهکننده و تحریفکننده، مستقیماً درک و ذهن کودکان و نوجوانان را هدف قرار دادهاند. متأسفانه، این کودکان و نوجوانان به جای تغذیه از ارزشهای ما، تحت تأثیر چارچوبهایی با ارزشهای بیگانه قرار میگیرند. به دلیل کمبود تجربه والدین و مربیان، فرزندان به قربانی الحاد، جرایم و انحرافات دیجیتالی تبدیل شدهاند، که نتیجه آن افسردگی، خودکشی و شکنندگی روانی است. این مسئله نشان میدهد که درک، کنترلکننده رفتار است.
تفکر فمینیسم غربی در اشکال مختلفی ظاهر میشود و از فرهنگ رسانه بهره میبرد، مانند بازیهای رایانهای، انیمیشنها، داستانها و سریالها. این ابزارها برای عادیسازی رذایل، تحقیر دین و ارزشها و تغییر اصطلاحات برای تغییر نحوه تفکر جهان نسبت به خانواده استفاده میشوند. هدف آنها کسب پذیرش و تسلیمپذیری در میان جوانان و کودکان و ترویج مشروعیت از مبانی کاذب است.
عبدالوهاب المسیری نیز با انتقاد از نبود نگاه انتقادی در مطالعات اسلامی-عربی در مورد مفاهیم و اصطلاحات میگوید: “ما همیشه به انتقال افکار آنها از دیدگاههای خودشان اکتفا میکنیم، بدون اینکه سؤالاتی را از دیدگاه و تجربه تاریخی و انسانی خودمان مطرح کنیم و بدون توجه به مسائل کلان و نهایی که در متنهای منتقل شده و توضیح داده شده، نهفته است.”
فریبکاری فمینیسم غربی با سوءاستفاده دیکتاتورمآبانه از اصطلاحات
فمینیسم غربی با استفاده اقتدارگرایانه و آشکار از اصطلاحات به گمراه کردن پرداخته است. بهطوری که “معانی کاملاً مخالف با مفهومی که آن اصطلاح برایش ایجاد شده بود، بهراحتی به آن تزریق میشود.” برای مثال، اصطلاح سلامت باروری در ظاهر به معنای مراقبت از سلامت باروری افراد است، اما در عمل به تسهیل روابط نامشروع اشاره دارد، همراه با اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از بارداری یا انتقال بیماریهای واگیردار. این ترکیب زبانی در ذات خود هیچ ارتباطی با این مفهوم ندارد و به نظر میرسد تنها به تنظیم زایمان در میان افراد متأهل اشاره دارد.
حضور اصطلاحات فمینیسم غربی در جهتدهی به فرهنگ خانواده اسلامی
در این بخش، تلاش شده است اصطلاحات فمینیسم غربی در جدولی تنظیم شود و مهمترین جنبههای مرتبط با آنها خلاصه شود. در قسمتهای آینده، به یاری خداوند، به بررسی این اصطلاحات در چارچوب مرجعیتهای فکری آنها پرداخته خواهد شد. همچنین به تبیین اختلافات، چالشها و استنتاج آثار و پیامدهای این اصطلاحات در فرهنگ خانواده عربی خواهیم پرداخت، تا به پاسخ سؤال محوری درباره تأثیر این اصطلاحات بر جهتدهی فرهنگ خانواده عربی برسیم.
جدول اصطلاحات فمینیسم غربی
جدل فمینیسم و استفاده دیکتاتورمآبانه از اصطلاحات:
فمینیستها تلاش میکنند از جایگاه استبداد، اصطلاحات زیادی را برای تأثیرگذاری بر مخاطب ترویج دهند. لازم است معانی این اصطلاحات آشکار شده، حقیقت آنها بیان شود و موضع معرفتی نسبت به آنها مشخص گردد، زیرا این اصطلاحات بازتابدهنده نگرش کلی اندیشه فمینیستی هستند. ما با بحران اصطلاحات مواجهیم و از لحاظ فکری به فرهنگ دیگران وابسته شدهایم. ورود ما به حوزه اصطلاحات به معنای افشای بحثهای جدی است که فمینیسم غربی به آن رسیده است. این جریان نظریهپردازی را بهعنوان یک عمل مردسالارانه رد میکند و به تولید اصطلاحاتی میپردازد که بهعنوان نظامهای زبانی حامل ایدههای بیگانه، هدفشان سلطه و تأثیرگذاری است. این جریان اساساً با تغییر اصطلاحات، درصدد تغییر نگاه جهانی به مسائل خانواده است.
منابع:
- سیده محمود محمد، مفهوم التمکین النسوی من المنظورین الغربی والإسلامی (مفهوم توانمندسازی زنان از منظر غربی و اسلامی)، دانشگاه حلوان، مصر، چاپ اول، ۲۰۲۱، ص۱۵.
- کاملیه حلمی طولون، المواثیق الدولیه وأثرها فی هدم الأسره (اسناد بینالمللی و تأثیر آنها در تخریب خانواده)، چاپ سوم، دانشگاه طرابلس، لبنان، ۲۰۲۳، ص۴.
- سید محمد عثمان، الاستقرار الأسری وأثره على الفرد والمجتمع (ثبات خانواده و تأثیر آن بر فرد و جامعه)، مؤسسه شباب الجامعه، ۲۰۰۹، ص۱۸.
- عبدالوهاب المسیری، قضیه التحریر والتمرکز حول الأنثى (مسئله آزادی و تمرکز بر زنانگی)، ص۳.
- ناجیه الوریمی، حفریات فی الخطاب الخلدونی (حفریات در گفتمان خلدونی)، دار البترا، چاپ اول، ۲۰۰۸، ص۱۱۱.
نظرات