به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ در چکیده این پژوهش آمده: دختران به واسطه تحولات مختلف با چالش تعارض بین سطوح مختلف هویت مواجهه هستند؛ درحالی که برای عملکرد مطلوب اجتماعی و روانشناختی یکپارچگی هویت ضرورت دارد. از این رو شناخت ابعاد مختلف آن، مسیر مداخله را فراهم می سازد. هدف از این پژوهش یافتن شیوه هایی است که دختران دارای هویت یکپارچه از آنها استفاده کرده اند تا بتوانند تعارضات هویتی خود را به شکلی سالم و پایا ساماندهی کنند.
در این پژوهش از روش کیفی استفاده شده و نمونه گیری به صورت هدفمند انجام گرفت. بدین منظور ۲۰ نفر از دختران ۱۹ تا ۲۴ ساله شهر اصفهان که چالش های هویتی را تجربه کرده اند و درحال حاضر هویت یکپارچه دارند به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و مصاحبه نیمه ساختار یافته صورت گرفت. به منظور تحلیل داده ها طبق نظریه زمینه ای، مدل اشتراوس و کوربین مصاحبه ها در سه مرحله باز، محوری و انتخابی مقوله بندی و الگوی مفهومی استخراج شد و از روش دلفی برای اعتبارسنجی آن استفاده شد.
شکل گیری هویت یکپارچه پایدار به عنوان پدیده محوری شناسایی شد که «کنشهای موثر در فرایند جامعه پذیری و شیوه های مواجهه با چالش های شناختی» دو راهبرد اصلی در شکل گیری آن هستند که عمدتا اثرگذاری تغییر نوع سوم را نشان می دهد. ثبات در شخصیت، خود هدفمند سازی، تحول در باورها و رفتارها، خودشناسی و تاب آوری به عنوان پیامدهای هویت یکپارچه پایدار شناسایی شدند. شیوه های مواجهه خانواده، دسترسی به گروه های سالم، مهارتهای روانشناختی یاری بخش تحت عنوان عوامل زمینه ای شناسایی شد.
اثرگذاریهای مدرسه، رسانه، فرهنگ و ساخت اجتماعی، شیوه ارائه اطلاعات چالش زدا و موانع روانشناختی عوامل مداخله ای هستند که می توانند فرایند شکل گیری هویت یکپارچه را تحت تاثیر قرار دهند. لازم به ذکر است بر اساس الگوی مفهومی استخراج شده، الگوی مداخله ای متشکل از هفت فرایند تدوین شد که اعتباریابی آن نیز به روش دلفی مورد ارزیابی قرار گرفت و ضریب یک به دست آمد که قابل قبول است. در ادامه الگوی مداخله ای برای سه دختر اجرا شد که نتیجه آن گزارش شد. نتایج نشان داد که باورهای مذهبی می تواند تعارضات بین ابعاد هویتی را حل و فصل کند. علاوه براین دلیل تعارض در افراد مختلف باید شناسایی شود و در راستای حل آن اقدام صورت گیرد.
انتهای پیام/
https://ihkn.ir/?p=33917
نظرات