شنبه ۱۷ خرداد, ۱۴۰۴

عناوین داغ

مهمترین اخبار

ظرفیت‌شناسی فقه تربیت در بازسازی نظام‌های آموزشی / نقش رسانه در تربیت از منظر فقهی

حجت الاسلام و المسلمین سید نقی موسوی، استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، ذر کرسی علمی ترویجی «جغرافیای کلان فقه تربیت» مطرح کرد؛

ظرفیت‌شناسی فقه تربیت در بازسازی نظام‌های آموزشی / نقش رسانه در تربیت از منظر فقهی

گاهی فقه تربیت، موضوعش فعل مکلف است و در آن صورت، موضوع فقه تربیت، اقدام تربیتی خواهد بود. گاهی هم فقه تربیت، مکلف محور است و در آن صورت، فقه تربیت، عوامل تربیتی را مدنظر قرار می دهد. اگر موضوع فقه تربیت، تکلیف محوری باشد، تکالیف گروه های مختلف در فقه تربیت، مورد بررسی قرار می گیرد. البته می توانیم با همه این معیارها، فقه تربیت را شکل بدهیم. اگر مسئله محوری را دنبال کنیم در آن صورت فقه تربیت می تواند تلفیقی از همه معیارها باشد.

الگوی سه‌گانه برای مرجع تشخیص موضوعات در فقه / نقش فقیه و متخصص در تعیین مصداق موضوعات نوپدید

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی قائینی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

الگوی سه‌گانه برای مرجع تشخیص موضوعات در فقه / نقش فقیه و متخصص در تعیین مصداق موضوعات نوپدید

در تقسیم‌بندی اولیه موضوعات دو قسم هستند: یا در لسان ادلّه واقع شده‌اند و یا موضوعات مستحدثه و نوپدید هستند؛ آنهایی که در لسان ادلّه آمده‌اند، خود بر دو قسم هستند: بعضی از آنها مخترع شارع هستند و شارع آنها را اختراع کرده است مثل: نماز که اجزاء، شرایط، موانع و قواطعی دارد. در این مورد که موضوع در لسان دلیل آمده است و مخترع آن شارع است، مرجع تشخیص، فقیه است، چراکه با فقه اسلام آشناست.

حقوقی که پدر امروزی رها کرده، در متون روایی وظیفه انحصاری او است / در تربیت فرزند، نظر پدر مقدم است یا مادر؟

حجت الاسلام و المسلیمن محمدرضا زیبایی نژاد رئیس پژوهشکده زن و خانواده در نشستی مطرح کرد؛

حقوقی که پدر امروزی رها کرده، در متون روایی وظیفه انحصاری او است / در تربیت فرزند، نظر پدر مقدم است یا مادر؟

در سلسله نشست‌های مجازی «رابطه پدر-دختری در آینه علم و دین» با موضوع «بازنمایی نقش پدر در خانواده و تأثیر آن بر مناسبات پدر و دختر» بیان شد که طبق آموزه‌های دینی، پدر نقشی راهبردی در تربیت فرزند ایفا می‌کند؛ از انتخاب نام گرفته تا تعلیم دینی، از تعیین سبک زندگی خانواده گرفته تا مدیریت اختلاف‌های تربیتی. در این چارچوب، نظر پدر در خانواده، به عنوان سرپرست اصلی، مقدم است.

فی وجوب البراءه و الجهاد فی مواجهه جبهه الاستکبار و الصهیونیه العالمیه بالشواهد القرآنیه

آیت الله عباس کعبی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در بیانیه‌ای مطرح کرد؛

فی وجوب البراءه و الجهاد فی مواجهه جبهه الاستکبار و الصهیونیه العالمیه بالشواهد القرآنیه

آیت‌الله عباس کعبی، در بیانیه‌ای، جهاد در مسیر مقابله با جبهه استکبار جهانی و صهیونیسم را فریضه‌ای دینی و انسانی دانست و با استناد به آیات قرآن کریم تأکید کرد: «براءت از آمریکا و رژیم صهیونیستی در زمان حاضر وظیفه‌ای شرعی است و مقاومت فلسطینیان جهادی مقدس و قرآنی است که به پیروزی و آزادی فلسطین منجر خواهد شد»

علوم انسانی در آیینه معرفت‌شناسی اسلامی / چرا حوزه بدون فلسفه اسلامی نمی‌تواند پیشرو و سرآمد باشد؟

حجت‌الاسلام طاهر علیزاده، کارشناس فلسفه اسلامی، مطرح کرد؛

علوم انسانی در آیینه معرفت‌شناسی اسلامی / چرا حوزه بدون فلسفه اسلامی نمی‌تواند پیشرو و سرآمد باشد؟

انسانی که در عرصهٔ علوم انسانی موضوع بحث قرار می‌گیرد، انسانی است که بر اساس شعور و اراده عمل می‌کند، انسانی است که از یک جهان‌بینی بهره می‌برد، انسانی است که باید بر پایهٔ «معرفت‌النفس» حرکت کند، و انسانی است که کنش‌هایش متکی بر مبانی معرفت‌شناسانه است. زمانی که علوم انسانی در نسبت با حکمت اسلامی مورد توجه قرار می‌گیرد، به‌وضوح درمی‌یابیم که به‌شدت نیازمند تبیین و تعیین‌تکلیف مبانی سه‌گانه‌ای هستیم که بر علوم انسانی سایه افکنده‌اند: یعنی مبانی هستی‌شناسانه، معرفت‌شناسانه و انسان‌شناسانه.

نشر دستاوردی نوین در حوزه جامعه‌شناسی دین و تربیت دینی خانواده / «الگوپذیری اقناعی» رمز تداوم حجاب در دختران خانواده‌های دیندار

سید محسن میرسندسی، استادیار گروه مطالعات قرآن و علوم اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در مقاله‌ای مطرح کرد؛

نشر دستاوردی نوین در حوزه جامعه‌شناسی دین و تربیت دینی خانواده / «الگوپذیری اقناعی» رمز تداوم حجاب در دختران خانواده‌های دیندار

این مقاله با روش داده بنیاد و بر پایه مصاحبه‌های عمیق با ۲۷ دختر جوان در خانواده‌های مذهبی، به تبیین چگونگی شکل‌گیری و تداوم رفتار پوششی اسلامی پرداخته است. یافته‌ها نشان می‌دهد که «الگوپذیری اقناعی» – ترکیبی از درک عقلانی، پذیرش عاطفی و تجربه زیسته در فضای خانوادگی – عامل کلیدی در درونی‌سازی حجاب در میان نسل جوان است.

وقتی ماهیت بانک، نامشروع است، چرا باید ساعت وقت برای تحلیل مشروعیت قراردادهای آن صرف کنیم؟!

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمدعلی یوسفی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مطرح کرد؛

وقتی ماهیت بانک، نامشروع است، چرا باید ساعت وقت برای تحلیل مشروعیت قراردادهای آن صرف کنیم؟!

این دو گزاره را کنار هم بگذارید، چه نتیجه‌ای می‌توانیم بگیریم. بانک بدون خلق پول ماهیت بانکی ندارد. خلق پول هم اضرار و اکل مال به باطل است؛ پس بانک با چنین پدیده‌ای در ساختار نظام اقتصادی اسلام جایگاهی ندارد. چرا دستگاه فقه هر سال هزاران ساعت وقتش را بگذارد و حکم تکلیفی و وضعی انواع روابط در درون این پدیده بنام بانک را تحلیل فقهی بکند با این ماهیت.

چرا طراحی تمدن نوین اسلامی بدون علوم عقلی ممکن نیست؟ / انکار حکمرانی دینی، گامی به‌سوی سکولاریسم حوزوی

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زمانی‌فرد، عضو شورای عالی حوزه خراسان، نشست «جایگاه علوم عقلی در سند راهبردی منشور روحانیت» مطرح کرد؛

چرا طراحی تمدن نوین اسلامی بدون علوم عقلی ممکن نیست؟ / انکار حکمرانی دینی، گامی به‌سوی سکولاریسم حوزوی

حوزه به‌عنوان مرکز علمی تخصص‌گرایی، تربیت نیروی مهذب و کارآمد، خط مقدم مقابله با جبهه استکبار، تولید نظامات اجتماعی و طراحی تمدن نوین اسلامی است. اگر منشور روحانیت بر تولید نظامات اجتماعی و طراحی تمدن نوین اسلامی تأکید دارد، تحقق آن بدون علوم عقلی ممکن نیست.

فقدان نظام مسائل در زمینه فقه تربیتی یکی از چالش‌های پژوهشی است / فقه تربیت نیازمند اصول فقه متناسب با خود است

در هم‌اندیشی علمی « الزامات و چالشهای پژوهش در فقه تربیت» مطرح شد؛

فقدان نظام مسائل در زمینه فقه تربیتی یکی از چالش‌های پژوهشی است / فقه تربیت نیازمند اصول فقه متناسب با خود است

مجید طرقی: وقتی از فقه تربیت می‌گوییم یعنی دانش تربیتی که کاملا روش‌مند است و روش تجربه دیده عالمان مسلمان که می‌گفتیم تفقه؛ در واقع سراغ دین که می‌روند به صورت ساده انگارانه و بدون نظم منطقی و قوانین معتبر نمی‌روند و با مجموع ضوابط معرفت‌شناسی معتبر سراغ دین می‌روند، به این دلیل ما باید قدردان عالمانی باشیم که آستین همت را بالا زدند و بستر را برای این رشته بشری و رشته تربیتی به وجود آوردند.

بحران ساختاری اقتصاد ایران حاصل عملکرد معیوب بانک‌ها / بدون سرمایه‌گذاری مولد، رشد اقتصادی ممکن نیست

دکتر محمدجواد توکلی، عضو هیئت‌علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، مطرح کرد؛

بحران ساختاری اقتصاد ایران حاصل عملکرد معیوب بانک‌ها / بدون سرمایه‌گذاری مولد، رشد اقتصادی ممکن نیست

بررسی عملکرد اقتصاد ایران در دهه ۱۳۹۰ گویای ضعف جدی در سرمایه‌گذاری مولد است. در اکثر سال‌های دهه گذشته، نرخ رشد سرمایه‌گذاری منفی بوده است؛ در سال ۱۴۰۰ نرخ رشد سرمایه‌گذاری صفر شد و تنها در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رشد اندکی تجربه شد که این امر نشانه‌ای از وجود مشکلات ساختاری در اقتصاد ایران است.

امام خمینی فقه فردی را به حوزه اجتماعی و حکومتی آوردند / در فقه اجتماعی موضوع جامعه و اجتماع است

آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، در جمع مسئولان، اساتید و نخبگان پایه پنجم حوزه علمیه خراسان مطرح کرد؛

امام خمینی فقه فردی را به حوزه اجتماعی و حکومتی آوردند / در فقه اجتماعی موضوع جامعه و اجتماع است

امام در فقه تحول به وجود آورد. تا قبل از انقلاب فقه ما یک فقه فردی بود، ما چیزی به نام فقه اجتماعی نداشتیم. در فقه اجتماعی موضوع فعل مکلف نیست بلکه اجتماع است، موضوع جامعه است، «لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلاً» ؛ یعنی کفار نمی‌توانند بر جامعه مسلمین حکومت کنند، کفار حق ندارند رئیس مسلمان‌ها بشوند، امام این را متوجه شده بود.

آینده تمدن اسلامی، در گرو فهم حوزه از هوش مصنوعی / فناوری ابزار نیست بلکه بستر تمدن است

محمدرضا قاسمی، دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه، مطرح کرد؛

آینده تمدن اسلامی، در گرو فهم حوزه از هوش مصنوعی / فناوری ابزار نیست بلکه بستر تمدن است

روشن است که حوزه پیشرو نقش «رهبری فکری تمدن اسلامی» را ایفا می‌کند. فناوری‌ها، از جمله هوش مصنوعی، نه صرفاً ابزار بلکه زیربنای تمدن جدید هستند. اگر حوزه علمیه در این فضا غایب باشد، چارچوب‌گذاری تمدنی به دست دیگران خواهد افتاد. بالعکس، اگر حضور فعالی داشته باشد، می‌تواند عقلانیت اسلامی را در متن تحولات بشری تزریق کند.

حیات مکتب وابسته به روایت آن از انسان است / چرا علوم اجتماعی ما به فکرپردازی اجتماعی نیاز دارد؟

مجتبی قادری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)، در یادداشتی مطرح کرد؛

حیات مکتب وابسته به روایت آن از انسان است / چرا علوم اجتماعی ما به فکرپردازی اجتماعی نیاز دارد؟

یکی از مسائل اساسی ناظر به جایگاه حوزه و دانشگاه در خصوص تولید روایت‌ کلان از انسان و جاری کردن آن در عرصه اجتماعی است. حوزه و دانشگاه به‌عنوان اصلی‌ترین نهاد‌هایی که بایست مسئولیت این پردازش معرفتی را در جامعه به عهده بگیرند نقش خود را به‌خوبی ایفا نمی‌کنند. زمانی که از تحول در علم و شکل‌دادن به یک برنامه علمی خصوصاً در فضای علوم‌انسانی صحبت کنیم باید بدانیم که فارغ از محتوا، این برنامه علمی باید بتواند خودش را به‌عنوان یک گفتمان در عرصه اجتماعی وارد کند.

حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی بدون شناخت فلسفی انقلاب ممکن نیست / سیطره معرفت‌شناسی غربی مانع اصلی تولید علوم انسانی اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین سید یدالله یزدان‌پناه، استاد برجسته فلسفه حوزه علمیه قم، مطرح کرد؛

حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی بدون شناخت فلسفی انقلاب ممکن نیست / سیطره معرفت‌شناسی غربی مانع اصلی تولید علوم انسانی اسلامی است

یکی از مشکلات جدی ما امروز سیطره ناخواسته معرفت‌شناسی غربی است. بسیاری از اساتید و اندیشمندان، حتی بدون اینکه متوجه باشند، تحت تأثیر این مبانی قرار گرفته‌اند. این مسئله مانع بزرگی در راه تولید علوم انسانی اسلامی است. ممکن است کارهایی انجام شود، اما بدون توجه به این مبانی، این تلاش‌ها به عمق لازم نخواهد رسید.

مجوز استفاده از قالب خبری ناب نیوز برای اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید