به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح_اندیشه، نشست علمی «جایگاه رأی مردم از دیدگاه امام خمینی(ره)» در آستانه سی و دومین سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی از سوی دفتر قم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) به صورت مجازی برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه نیز در این نشست گفت: مسلما کسی نمیتواند اصل «مشارکت مردم» را در اندیشه امام انکار کند و شاید هیچ عالمی در طول تاریخ اسلام نداریم که این همه از واژه «مردم» استفاده کرده باشد. اصل مشارکت مردم و مشارکت حداکثری مردم جای تردید نیست اما این مشارکت به چه صورتی باشد؟ آیا رأی مستقیم مردم باشد یا رأی مستقیم احزاب باشد؟
استاد سطوح عالی حوزه علمیه افزود: اگر مشارکت بیشتر شود به لحاظ جامعه شناختی حکومت کارآمدتر است و مشارکت کمتر باشد کارآمدی حکومت کمتر است؛ اما میشود از مشارکت بیشتر یا کمتر مردم مشروعیت و یا عدم مشروعیت فلسفی را استنتاج کرد؟ یعنی آیا میشود از یک تبیین جامعه شناختی یک تحلیل فلسفی درآورد؟! من میگویم باید این موضوع را تحلیل جامعه شناختی کنید.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: گاهی اوقات دولت نسبتا موفقی بر سر کار است؛ مثلا هشت سال بر سر کار بوده و قیمتها خیلی بالا نرفته، زمین خیلی گران نشده، ارزش پول خیلی تنزل پیدا نکرده و وضعیت اقتصادی مردم خیلی آسیب ندیده است. من یادم هست که در دوره آقای خاتمی نرخ دلار افزایش پیدا کرد ولی قیمت زمین خیلی افزایش پیدا نکرد. از بین دولتهای مرحوم آقایهاشمی تا آقای روحانی بالاترین تورم به ترتیب مربوط به دولت آقایان هاشمی، روحانی، احمدی نژاد و بعد آقای خاتمی است. این طبق آمارهای علمی است که دادهاند.
خسروپناه اظهار داشت: یک وقت مردم میبینند یک نان و پنیر هم نمیتوانند سر سفره خود بخورند. ممکن است بحثشان این نباشد که ما حکومت جمهوری اسلامی را قبول نداریم و از نظر ما مشروعیت ندارد و به سراغ یک حکومت سوسیالیستی یا لیبرالیستی برویم؛ دولت ناکارآمد بوده است. چرا رأی بعضی از کسانی که ثبت نام کردهاند در نظرسنجیها بیشتر است؟ درنظرسنجیهای دقیق، نه نظرسازی، میبینید که بعضی از آقایان یک یا دو درصد رأی دارند و بعضی از آقایان که ممکن است از نظر شورای نگهبان هم تأیید نشوند مثلا ۳۰ درصد رأی دارند.
قشر خاکستری جامعه به دعواهای سیاسی توجه ندارد
رئیس سابق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه افزود: قشر خاکستری جامعه به دعواهای اصولگرا و اصلاح طلب توجه ندارد. مردم میبینند چه کسی کارآمدتر است و چه کسی میتواند مشکلاتشان را حل کند. لذا گاهی اوقات مشارکت کم دلالت بر این دارد که ما دولتمردانی که سر کار هستند را قبول نداریم؛ نه اینکه اصل نظام را قبول نداریم و عوض کنیم و نظام دیگری را بر سر کار بیاوریم.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: ممکن است مردم به این نتیجه هم برسند که اصل نظام را قبول نکنند. اینها تحلیل جامعه شناختی دارد و از تحلیل جامعه شناختی نتیجه مشروعیت فلسفی یا فقهی نگیرید. ما میتوانیم از مشارکت کم یا زیاد نتیجه مشروعیت جامعه شناختی بگیریم.
انتهای پیام/
منبع: اجتهاد
https://ihkn.ir/?p=23472
نظرات