تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گردهمایی اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گزارشی از گردهمایی اعضای هیات علمی‌دانشگاه علامه طباطبائی با حضور وزیر اقتصاد؛ بالابردن کیفیت اداری، سیاستگذاری و قانونگذاری با استفاده از دانشگاه‌های علوم انسانی و اجتماعی/ دانشگاه‌ها باید تحول در علوم انسانی را مطلوب تر، عملیاتی تر و اثربخش تر کنند ما بیش از گذشته نیازمند دانشگاه‌های علوم انسانی و اجتماعی که دانشگاه علامه طباطبائی گل سرسبد آنها است، برای بالابردن کیفیت اداری، سیاستگذاری و قانونگذاری هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ دکتر احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در مراسم گردهمایی اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: ما بیش از گذشته نیازمند دانشگاه های علوم انسانی و اجتماعی که دانشگاه علامه طباطبائی گل سرسبد آنها است،  برای بالابردن کیفیت اداری، سیاستگذاری و قانونگذاری هستیم. در نقاط مختلف دنیا از دانشگاه های مسئله محور و دانشگاه های کمک حال سیاست گذاری استفاده می کنند ولی ما تا رسیدن به این وضع مطلوب بسیار فاصله داریم. چرا که ورود تعداد زیادی از دانش آموختگان دانشگاهی به ویژه در این دو دهه اخیر به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور، این درک اشتباه را در بین مدیران اجرایی به وجود آورده است که دستگاه های اداری و اجرایی کشور، از جذب دانش آموختگان بی نیاز هستند.

وی افزود: این مسئله یکی از بزنگاه‌های انحراف در نظام سیاستگذاری کشور است. کیفیت نیروی انسانی که در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور حضور دارند در خروجی آن دستگاه تاثیرگذار است و ارتباط نهادی میان سیاست‌گذار و نهاد علم و پژوهش ما را از حضور دانش آموختگان دانشگاه ها در دستگاه های اداری و اجرایی بی‌نیاز نمی‌کند. این پیوند به جهت تنگناهای بودجه‌ای سال‌های اخیر باریکتر و لاغرتر شده است و برای سایر مسیرهای جایگزین نیز که می توانست این کمبود را تا حدی جبران کند، برنامه نداشته ایم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: ثمره غفلت کشور در عرصه اداری و حکمرانی خود به ویژه در سال های پس از تحریم که به شدت بر مسائل کوتاه‌مدت و روزمره خود متمرکز شد، سبب شد بیشتر شاهد حس بی نیازی دستگاه اجرایی نسبت به نهاد علم و پژوهش باشیم. اما تمرکز بیش از اندازه در مسئله حال و رفع موانع کوتاه‌مدت می تواند سبب استفاده از دستاوردهای جدید دانشی در تصحیح مدل بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور شود. این مسئله را باید بتوانیم بیش از پیش در دستور کار قرار دهیم و توجه سیاست‌گذاران و دانشگاه‌ها را به این موضوع معطوف کنیم که نه دانشگاه ها و نهادهای علم در بازی دانش خود گرفتار شوند و نه دستگاه های اجرایی از ارتباط نهادی با علم و پژوهش و استفاده از دانش آموختگان دانشگاه ها احساس بی نیازی کنند. برای حل این مسئله باید راه‌های برون‌رفت متعددی را تعریف کنیم که مقدم بر همه آنها مسئله زدودن حس بی نیازی مدیران دستگاه ها و مسئولان اجرایی نسبت به دانشگاه است.

وی با بیان اینکه اصل ایجاد احساس نیاز و محتاج بودن، گام اول است، افزود: در گام های بعدی باید به دنبال مسیرهایی برای ترمیم این معضل و مشکل باشیم. ما در وزارت امور اقتصاد و دارایی به عنوان یک گام کوتاه مدت تلاش کردیم با راه اندازی نخستین مدرسه تابستانه وزارت امور اقتصاد و دارایی، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را با مسائل خود به شکل ملموس درگیر کنیم و از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادان برای آشنایی با مسائل اقتصادی استفاده کنیم.

دکتر خاندوزی اظهار کرد: دانش آموختگان دانشگاه ها کمتر در معرض مسئله ها و دغدغه های سیاست گذاری قرار گرفته اند، به همین دلیل آمادگی و ابزار لازم را برای حل این مسئله ها و دغدغه ها ندارند. ما تلاش می کنیم در مدرسه تابستانه، مواجهه دانشجویان را با مسائل تنگ تر و نزدیک تر کنیم تا وقتی به فضای دانشگاه بر می گردند، دغدغه ها و مسائل سیاست گذاران و قیدها و محدودیت های رفع آنها را بدانند. این مواجهه و گفت و گوی افراد با تجربه اقتصادی با دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی سبب می شود، اولویت بسیاری از مسائلی که در نگاه اول مسئله استاد و دانشجو نیست ولی مسئله مهم کشور است را تا حدی منتقل کنیم، قید ها و محدودیت ها را بیان کنیم و آن وقت از نهاد علم و پژوهش بخواهیم پیشنهاد های راه گشا و کارگشای خود را برای حل مسائل کشور مطرح کنند.

وی در پایان گفت: امیدوارم دانشگاه نه فقط در شرایط اضطرار و در زمانی که کشور دچار مشکل می شود بلکه در شرایط متعارف و بلندمدت هم همواره نقش مرجعیت خود را برای اثرگذاری بر کیفیت سیاست های اداره کشور داشته باشد. هر چه ارتباط بین دانشگاه و نهاد سیاست گذار بیشتر باشد ما به هدف عالمان و متفکران بنیانگذار که جامعه مطلوب تر و زیستن با سطح بالا و کیفیت بیشتر است،‌ نزدیک تر خواهیم شد.

برای حمایت و حفاظت از دانشجویان، به کمک و راهنمایی اعضای هیئت علمی نیاز داریم

دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: علاقه‌مند بودیم تا در نشستی صمیمانه در خدمت استادان باشیم و از تلاش های صادقانه آنها قدردانی کنیم و خوشحالیم که این اتفاق در یک فضای با نشاط و در جمع خانواده های اعضای هیئت علمی افتاد. از زحماتی که خانواده‌ها برای شما متحمل می‌شوند سپاسگزاری می کنیم. امیدوارم این نشست، زمینه الفت، محبت و انس هرچه بیشتر خانواده دانشگاه علامه طباطبائی را فراهم کند تا بتوانیم هرچه بیشتر از ظرفیت علمی و پتانسیل ارزشمندی که استادان دانشگاه دارند استفاده کنیم.

 وی با اشاره تلاش های انجام شده در تدوین سند راهبردی دانشگاه، افزود: با همکاری و همدلی اعضای هیئت علمی و دانشکده ها، برنامه راهبردی سال 1401 تدوین و برای اجرا به دانشکده ها ابلاغ شده است و امسال نخستین سال اجرای این برنامه است. کار بسیار مهمی که انجام شده، این است اختیارات مالی برای اجرای برنامه های راهبردی در دانشکده ها به دانشکده ها واگذار شده است. به همین دلیل از دانشکده ها خواسته‌ایم هزینه‌های هر کدام از برنامه های اعلام شده را مشخص کنند تا بر اساس توافق نامه ای که با رئیس دانشکده انجام شده است اعتبار مورد نیاز تامین و در اختیار رئیس دانشکده قرار گیرد. دکتر معتمدی ادامه داد: فرآیندها نیز بازتعریف می شوند و دیگر برگزاری نشست ها در معاونت آموزشی تعریف نمی‌شود بلکه برنامه ها را رئیس دانشکده در شورای راهبردی دانشکده مطرح می‌کند و در آن شورا برای چگونگی اجرا و هزینه کرد برنامه های راهبردی دانشکده تصمیم گیری می کنند. البته اگر موضوعی در برنامه راهبردی نیست و پیش بینی نشده است، این موضوع در ساز و کارهای قبلی قرار می گیرد. ما بر اساس برنامه راهبردی ما از آنچه شما گفته اید و پیشنهاد داده اید حمایت می‌کنیم. انتظار است که برنامه سال بعد بسیار عمیق تر و معنادار تر از برنامه های سال جاری باشد. وی با اشاره به هدفمندی پژوهش به عنوان یکی از محورهای اصلی برنامه راهبردی دانشگاه، پیشنهاد کرد: با کمک و حمایت مجموعه ها، نهادها و دستگاه های بیرون از دانشگاه، پروژه های کلان برای اثر بخشی علوم انسانی در جامعه، تعریف و تبدیل به چندین رساله دکتری شود تا از محل آن پروژه ها، دانشجویان دکتری و استادان حمایت مالی شوند. نخستین گام در این خصوص با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و جذب حمایت مالی از آن نهاد برداشته شده است. همچنین استفاده از دانشجویان پسادکتری در انجام پروژه های مختلف به دلیل تجربه های متعدد پژوهشی که دارند و حمایت مالی از آنها، می تواند منجر به انجام خدمت معنادار در جامعه شود. رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر تحول علوم انسانی به عنوان ماموریت و مسئولیت مهم این دانشگاه، گفت: انتظار داریم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با توجه به ظرفیت دانشگاه علامه طباطبائی، کمک کند تا بتوانیم این ماموریت را در قالب یک پروژه مستمر چند ساله به شکل هدفمند به انجام برسانیم. وی با اشاره به عوارض روانی و اجتماعی کرونا و حضوری شدن فضای آموزشی دانشگاه ها در ترم جاری، خاطر نشان کرد:  عوارض روانی و اجتماعی حاصل از همه گیری کرونا آزاردهنده بوده و هست. بر اساس تحقیقات انجام شده، جوان ها در سنین بین ۱۸ تا ۲۴ سالگی دچار سردرگمی در نقشه و هویت هستند. شرایط سنی به همراه شرایطی که کرونا ایجاد کرد، همچنین شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه، فضایی را ایجاد کرده است که باید نسبت به حمایت و حفاظت هر چه بیشتر از دانشجویان توجه شود. باید برای آنها برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم از آسیب های احتمالی پیشگیری کنیم و در این فضای تاثیرگذار شبکه های اجتماعی، مسیری را برای سبک زندگی سودمند دانشجویان رقم بزنیم. عضو هیئت علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی تاکید کرد: در این زمینه به کمک و راهنمایی استادان و اعضای هیئت نیاز داریم چرا که اگر زندگی دانشجویان ما به صورت نامناسب پیش برود، دچار خسارت بزرگ خواهیم شد. این دانشجویان در آینده مدیران و مسئولان جامعه ما خواهند بود. آنها فرزندان ما هستند که نیاز به کمک دارند هرچند خودشان این نیاز را احساس نکنند. درخواست می کنم روی این قضیه متمرکز شویم که چگونه می توانیم با محبت به دانشجویان از ظرفیت آنها و شرایط ایجاد شده نهایت استفاده را ببریم. وی در پایان به برگزاری برنامه ویژه برای استادان نو ورود در تابستان 1401 اشاره کرد و گفت: همه استادان در رشته های تخصصی خود صاحبنظر هستند ولی ارتقا مهارت های معلمی و نیازهای معرفتی سبب می شود تا از ظرفیت های خود در کلاس ها بیشتر استفاده کنیم.

در آموزه‌های دینی، روایات و آیات ما هم به مسئولیت و هم به جدیت در انجام آن مسئولیت بسیار توجه شده است

در بخشی از این مراسم حجت الاسلام والمسلمین صادق اکبری اقدم، نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه با بیان اینکه همه روزها روز استاد است، گفت: در آموزه‌های دینی، روایات و آیات ما هم به مسئولیت و هم به جدیت در انجام آن مسئولیت بسیار توجه شده است. همه ما، چه در محیط خانواده چه در محیط اجتماعی در این جامعه مسئولیت داریم و باید در آن مسئولیت محکم باشیم و جدیت، سخت کوشی همراه با مهربانی، محبت، پاکی و تقوا داشته باشیم. وی ادامه داد: اگر خود را مورد خطاب حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری می دانیم، حضرت امام(ره) فرموده اند: «مقدرات آینده این کشور به دست شما دانشگاهیان است» و مقام معظم رهبری نیز بارها در اهمیت نخبگان حوزوی و دانشگاهی سخن گفته اند که مهم‌ترین آنها تبیین علمی مسائل کشور است. ایشان در چند جلسه گفته اند دانشگاه علامه طباطبائی و علوم انسانی می‌تواند این نقش را ایفا کند. حجت الاسلام والمسلمین اکبری اقدم گفت: همه می دانیم که علوم انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین ایفای نقش تک تک مادر تبیین علمی مسائل کشور حائز اهمیت است. ما می توانیم با تربیت افراد در جامعه ایفای نقش کنیم. اگر مسئولیت بزرگی به عنوان معلم، مدیر و یا یک شخص مسئول بر عهده داریم،حق نداریم فقط با آن نظام معنایی بیندیشیم بلکه باید نگاه جامع داشته باشیم. تضارب آرا بین افراد ارتباط دوستان و نشست های هم اندیشی که فرصت گفت و گو ایجاد می کند می‌تواند زمینه جامع اندیشی را در تک تک ما تقویت کند.

محور اصلی گام دوم در ایجاد تمدن نوین اسلامی، علوم انسانی است

دکتر قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص تحول و نقش ارزشمند استادان در تحول، گفت: استادان و یاوران علمی(کارکنان)، پایه و اساس مسئله هایی هستند که در حوزه تحولی مطرح می شوند. اگر آنها پای کار باشند و با قدرت کارها را برنامه ریزی و اجرا کنند، تحول محقق می‌شود.

وی با اشاره به حوزه علم و دانش به عنوان محور اصلی و خمیرمایه بیانیه گام دوم، بیان کرد: مقام معظم رهبری به شکل گیری تمدن نوین اسلامی در گام دوم تاکید دارند. اگر این تمدن بخواهد شکل بگیرد بخش اصلی آن حوزه علم و دانش است که باید به آن توجه ویژه شود. بخش مهم جریان تمدن سازی که به فرهنگ و توانمندی های جامعه و افراد آن بر می گردد، علم و دانش است. نقش دانشگاه ها در حوزه تمدن سازی بسیار مهم و ابعاد مختلفی همچون تولید دانش، تولید فناوری، تربیت دانشجو، استاد محوری و شاگردپروری دارد ولی بسیار بسیار مهم است که به نقش بی بدیل استاد در این مسیر توجه کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در کنار صحبت باید به مرحله اقدام برای تحول وارد شویم، افزود: باید کارهایی انجام دهیم تا تحول در علوم انسانی را مطلوب تر، عملیاتی تر و اثربخش تر در مجموعه دانشگاه و جامعه ببینیم و خوشبختانه دانشگاه علامه طباطبائی در جاهایی به صورت عملیاتی وارد شده است. مهم است که ما چگونه به حوزه علوم انسانی بپردازیم. در موضوع تحول در علوم انسانی به متون درسی بیشتر توجه شد ولی توجه به این بخش کافی نیست بلکه باید به بخش های مهم دیگر نیز توجه کنیم.

وی ادامه داد: تغییر الگو و سبک زندگی غربی و انقلاب های صنعتی که اتفاق افتاد بر پایه فناوری سخت بود. در انقلاب صنعتی چهارم محصولات جدید و بین رشته ای ها شکل گرفت که رفتارهای اجتماعی، سبک زندگی، سبک درمان و حوزه های علوم اجتماعی را تحت تاثیر قرار داد. انقلاب صنعتی پنجم که با فاصله بسیار کمی از انقلاب صنعتی چهارم رخ داد، انقلاب علوم انسانی و توجه به علوم شناختی است.

دکتر عموعابدینی بیان کرد: انقلاب جدید بر پایه علوم انسانی، معرفت انسانی، داده های مغز، حوزه های فلسفی، و رفتارهای انسان روی اجتماع شکل گرفته است. بنابراین موضوع مهم این است که ما هم باید حوزه علوم انسانی را با توجه به اثرات مستقیم آن در اجتماع، جدی بگیریم. با توجه به این امر، آموزش باید تغییر کند، دانشگاه در حوزه تدریس و ارزیابی باید تغییر کند. استادان باید به سیستم دیگری توجه کنند. تاثیرگذاری ها بر روی تربیت دانشجویان و جوانان تغییر کرده است و علوم انسانی در راس این جریان قرار دارد.

وی تاکید کرد: محور اصلی گام دوم در ایجاد تمدن نوین اسلامی، علوم انسانی است. علوم انسانی باید جریان ها را هدایت و تمدن سازی کند. تغییر سبک زندگی و معرفی الگوی اصلی که می‌تواند موجب سعادت انسان ها شود، باید شکل بگیرد و این وظیفه و نقش ما به عنوان استاد است. در نهایت استاد است که باید زمینه را فراهم کند تا فکر و اندیشه اتفاق بیفتد، فرهنگ تغییر کند و تمدن شکل بگیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استادان وسط میدان هستند و دغدغه دارند. فکرشان آینده جوان ها، آینده کشور و جریان تمدن سازی و رسیدن به هدف گام دوم انقلاب است. برای تحقق این امر برنامه بین رشته ای جزو برنامه تحولی است و دانشگاه علامه طباطبائی در علوم انسانی بین‌رشته‌ای پیشقدم بوده و این مسیر را شروع کرده است. جریان علم ما باید جریان حکمتی و دانشگاه ما باید دانشگاه دانایی محور شود. موضوع مهم با توجه به تغییرات این است که بتوانیم علم نافع تولید کنیم و دانشگاه دانشجوی توانمند به جامعه عرضه کند.

استادان نمونه دانشگاه علامه‌طباطبائی معرفی شدند

در این آیین استادان نمونه سال 1400 دانشگاه که بر اساس ارزیابی معیارهای آموزشی و پژوهشی انتخاب شده بودند، معرفی شدند.

اسامی 21 استاد نمونه دانشگاه علامه طباطبائی‌ به این شرح است:

دکتر محمدباقر خرمشاد، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، استاد نمونه کشوری سال 1399

دکتر حسین پاینده، دانشکده علوم ارتباطات، استاد نمونه کشوری سال 1399

دکتر احمد برجعلی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، استاد نمونه کشوری سال 1399

دکتر جعفر هزارجریبی دستکی، دانشکده علوم اجتماعی، استاد نمونه کشوری سال 1399

دکتر رضامراد صحرایی، استاد نمونه سال 1400 دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی

دکتر مهدی بهنیافر، استاد نمونه سال 1400 دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی

دکتر فررانه فرحزاد، استاد نمونه سال 1400 دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی

دکتر رضا طالبلو، استاد نمونه سال 1400 دانشکده اقتصاد

دکتر عاطفه تکلیف، استاد نمونه سال 1400 دانشکده اقتصاد

دکتر علی شریفی، استاد نمونه سال 1400 دانشکده الهیات و معارف اسلامی

دکتر علی صفدری وایقانی، استاد نمونه سال 1400 دانشکده آمار، ریاضی و رایانه

دکتر عباسعلی رهبر، استاد نمونه سال 1400 دانشکده حقوق و علوم سیاسی

دکتر غلام نبی فیضی چکاب، استاد نمونه سال 1400 دانشکده حقوق و علوم سیاسی

دکتر صغری ابراهیمی‌قوام، استاد نمونه سال 1400 دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی

دکتر نورعلی فرخی، استاد نمونه سال 1400 دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی

دکتر غلامرضا لطیفی، استاد نمونه سال 1400 دانشکده علوم اجتماعی

دکتر حسین پاینده، استاد نمونه سال 1400 دانشکده علوم ارتباطات

دکتر حبیب هنری، استاد نمونه سال 1400 دانشکده علوم ورزشی و تربیت بدنی

دکتر پیام حنفی زاده، استاد نمونه سال 1400 دانشکده مدیریت و حسابداری

دکتر مقصود امیری، استاد نمونه سال 1400دانشکده مدیریت و حسابداری

دکتر رضا افقی، استاد نمونه سال 1400 مؤسسه آموزش عالی بیمه اکو

استادان نمونه لوح‌های تقدیر خود را از دستان دکتر خاندوزی و دکتر معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی دریافت کردند.

انتهای پیام/

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.