به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ دکتر احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در مراسم گردهمایی اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: ما بیش از گذشته نیازمند دانشگاه های علوم انسانی و اجتماعی که دانشگاه علامه طباطبائی گل سرسبد آنها است، برای بالابردن کیفیت اداری، سیاستگذاری و قانونگذاری هستیم. در نقاط مختلف دنیا از دانشگاه های مسئله محور و دانشگاه های کمک حال سیاست گذاری استفاده می کنند ولی ما تا رسیدن به این وضع مطلوب بسیار فاصله داریم. چرا که ورود تعداد زیادی از دانش آموختگان دانشگاهی به ویژه در این دو دهه اخیر به وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی کشور، این درک اشتباه را در بین مدیران اجرایی به وجود آورده است که دستگاه های اداری و اجرایی کشور، از جذب دانش آموختگان بی نیاز هستند.
وی افزود: این مسئله یکی از بزنگاههای انحراف در نظام سیاستگذاری کشور است. کیفیت نیروی انسانی که در وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی کشور حضور دارند در خروجی آن دستگاه تاثیرگذار است و ارتباط نهادی میان سیاستگذار و نهاد علم و پژوهش ما را از حضور دانش آموختگان دانشگاه ها در دستگاه های اداری و اجرایی بینیاز نمیکند. این پیوند به جهت تنگناهای بودجهای سالهای اخیر باریکتر و لاغرتر شده است و برای سایر مسیرهای جایگزین نیز که می توانست این کمبود را تا حدی جبران کند، برنامه نداشته ایم.
وزیر اقتصاد ادامه داد: ثمره غفلت کشور در عرصه اداری و حکمرانی خود به ویژه در سال های پس از تحریم که به شدت بر مسائل کوتاهمدت و روزمره خود متمرکز شد، سبب شد بیشتر شاهد حس بی نیازی دستگاه اجرایی نسبت به نهاد علم و پژوهش باشیم. اما تمرکز بیش از اندازه در مسئله حال و رفع موانع کوتاهمدت می تواند سبب استفاده از دستاوردهای جدید دانشی در تصحیح مدل بخشهای مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور شود. این مسئله را باید بتوانیم بیش از پیش در دستور کار قرار دهیم و توجه سیاستگذاران و دانشگاهها را به این موضوع معطوف کنیم که نه دانشگاه ها و نهادهای علم در بازی دانش خود گرفتار شوند و نه دستگاه های اجرایی از ارتباط نهادی با علم و پژوهش و استفاده از دانش آموختگان دانشگاه ها احساس بی نیازی کنند. برای حل این مسئله باید راههای برونرفت متعددی را تعریف کنیم که مقدم بر همه آنها مسئله زدودن حس بی نیازی مدیران دستگاه ها و مسئولان اجرایی نسبت به دانشگاه است.
وی با بیان اینکه اصل ایجاد احساس نیاز و محتاج بودن، گام اول است، افزود: در گام های بعدی باید به دنبال مسیرهایی برای ترمیم این معضل و مشکل باشیم. ما در وزارت امور اقتصاد و دارایی به عنوان یک گام کوتاه مدت تلاش کردیم با راه اندازی نخستین مدرسه تابستانه وزارت امور اقتصاد و دارایی، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را با مسائل خود به شکل ملموس درگیر کنیم و از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادان برای آشنایی با مسائل اقتصادی استفاده کنیم.
دکتر خاندوزی اظهار کرد: دانش آموختگان دانشگاه ها کمتر در معرض مسئله ها و دغدغه های سیاست گذاری قرار گرفته اند، به همین دلیل آمادگی و ابزار لازم را برای حل این مسئله ها و دغدغه ها ندارند. ما تلاش می کنیم در مدرسه تابستانه، مواجهه دانشجویان را با مسائل تنگ تر و نزدیک تر کنیم تا وقتی به فضای دانشگاه بر می گردند، دغدغه ها و مسائل سیاست گذاران و قیدها و محدودیت های رفع آنها را بدانند. این مواجهه و گفت و گوی افراد با تجربه اقتصادی با دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی سبب می شود، اولویت بسیاری از مسائلی که در نگاه اول مسئله استاد و دانشجو نیست ولی مسئله مهم کشور است را تا حدی منتقل کنیم، قید ها و محدودیت ها را بیان کنیم و آن وقت از نهاد علم و پژوهش بخواهیم پیشنهاد های راه گشا و کارگشای خود را برای حل مسائل کشور مطرح کنند.
وی در پایان گفت: امیدوارم دانشگاه نه فقط در شرایط اضطرار و در زمانی که کشور دچار مشکل می شود بلکه در شرایط متعارف و بلندمدت هم همواره نقش مرجعیت خود را برای اثرگذاری بر کیفیت سیاست های اداره کشور داشته باشد. هر چه ارتباط بین دانشگاه و نهاد سیاست گذار بیشتر باشد ما به هدف عالمان و متفکران بنیانگذار که جامعه مطلوب تر و زیستن با سطح بالا و کیفیت بیشتر است، نزدیک تر خواهیم شد.
دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: علاقهمند بودیم تا در نشستی صمیمانه در خدمت استادان باشیم و از تلاش های صادقانه آنها قدردانی کنیم و خوشحالیم که این اتفاق در یک فضای با نشاط و در جمع خانواده های اعضای هیئت علمی افتاد. از زحماتی که خانوادهها برای شما متحمل میشوند سپاسگزاری می کنیم. امیدوارم این نشست، زمینه الفت، محبت و انس هرچه بیشتر خانواده دانشگاه علامه طباطبائی را فراهم کند تا بتوانیم هرچه بیشتر از ظرفیت علمی و پتانسیل ارزشمندی که استادان دانشگاه دارند استفاده کنیم.
دکتر قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص تحول و نقش ارزشمند استادان در تحول، گفت: استادان و یاوران علمی(کارکنان)، پایه و اساس مسئله هایی هستند که در حوزه تحولی مطرح می شوند. اگر آنها پای کار باشند و با قدرت کارها را برنامه ریزی و اجرا کنند، تحول محقق میشود.
وی با اشاره به حوزه علم و دانش به عنوان محور اصلی و خمیرمایه بیانیه گام دوم، بیان کرد: مقام معظم رهبری به شکل گیری تمدن نوین اسلامی در گام دوم تاکید دارند. اگر این تمدن بخواهد شکل بگیرد بخش اصلی آن حوزه علم و دانش است که باید به آن توجه ویژه شود. بخش مهم جریان تمدن سازی که به فرهنگ و توانمندی های جامعه و افراد آن بر می گردد، علم و دانش است. نقش دانشگاه ها در حوزه تمدن سازی بسیار مهم و ابعاد مختلفی همچون تولید دانش، تولید فناوری، تربیت دانشجو، استاد محوری و شاگردپروری دارد ولی بسیار بسیار مهم است که به نقش بی بدیل استاد در این مسیر توجه کنیم.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در کنار صحبت باید به مرحله اقدام برای تحول وارد شویم، افزود: باید کارهایی انجام دهیم تا تحول در علوم انسانی را مطلوب تر، عملیاتی تر و اثربخش تر در مجموعه دانشگاه و جامعه ببینیم و خوشبختانه دانشگاه علامه طباطبائی در جاهایی به صورت عملیاتی وارد شده است. مهم است که ما چگونه به حوزه علوم انسانی بپردازیم. در موضوع تحول در علوم انسانی به متون درسی بیشتر توجه شد ولی توجه به این بخش کافی نیست بلکه باید به بخش های مهم دیگر نیز توجه کنیم.
وی ادامه داد: تغییر الگو و سبک زندگی غربی و انقلاب های صنعتی که اتفاق افتاد بر پایه فناوری سخت بود. در انقلاب صنعتی چهارم محصولات جدید و بین رشته ای ها شکل گرفت که رفتارهای اجتماعی، سبک زندگی، سبک درمان و حوزه های علوم اجتماعی را تحت تاثیر قرار داد. انقلاب صنعتی پنجم که با فاصله بسیار کمی از انقلاب صنعتی چهارم رخ داد، انقلاب علوم انسانی و توجه به علوم شناختی است.
دکتر عموعابدینی بیان کرد: انقلاب جدید بر پایه علوم انسانی، معرفت انسانی، داده های مغز، حوزه های فلسفی، و رفتارهای انسان روی اجتماع شکل گرفته است. بنابراین موضوع مهم این است که ما هم باید حوزه علوم انسانی را با توجه به اثرات مستقیم آن در اجتماع، جدی بگیریم. با توجه به این امر، آموزش باید تغییر کند، دانشگاه در حوزه تدریس و ارزیابی باید تغییر کند. استادان باید به سیستم دیگری توجه کنند. تاثیرگذاری ها بر روی تربیت دانشجویان و جوانان تغییر کرده است و علوم انسانی در راس این جریان قرار دارد.
وی تاکید کرد: محور اصلی گام دوم در ایجاد تمدن نوین اسلامی، علوم انسانی است. علوم انسانی باید جریان ها را هدایت و تمدن سازی کند. تغییر سبک زندگی و معرفی الگوی اصلی که میتواند موجب سعادت انسان ها شود، باید شکل بگیرد و این وظیفه و نقش ما به عنوان استاد است. در نهایت استاد است که باید زمینه را فراهم کند تا فکر و اندیشه اتفاق بیفتد، فرهنگ تغییر کند و تمدن شکل بگیرد.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استادان وسط میدان هستند و دغدغه دارند. فکرشان آینده جوان ها، آینده کشور و جریان تمدن سازی و رسیدن به هدف گام دوم انقلاب است. برای تحقق این امر برنامه بین رشته ای جزو برنامه تحولی است و دانشگاه علامه طباطبائی در علوم انسانی بینرشتهای پیشقدم بوده و این مسیر را شروع کرده است. جریان علم ما باید جریان حکمتی و دانشگاه ما باید دانشگاه دانایی محور شود. موضوع مهم با توجه به تغییرات این است که بتوانیم علم نافع تولید کنیم و دانشگاه دانشجوی توانمند به جامعه عرضه کند.
در این آیین استادان نمونه سال 1400 دانشگاه که بر اساس ارزیابی معیارهای آموزشی و پژوهشی انتخاب شده بودند، معرفی شدند.
اسامی 21 استاد نمونه دانشگاه علامه طباطبائی به این شرح است:
دکتر محمدباقر خرمشاد، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، استاد نمونه کشوری سال 1399
دکتر حسین پاینده، دانشکده علوم ارتباطات، استاد نمونه کشوری سال 1399
دکتر احمد برجعلی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، استاد نمونه کشوری سال 1399
دکتر جعفر هزارجریبی دستکی، دانشکده علوم اجتماعی، استاد نمونه کشوری سال 1399
دکتر رضامراد صحرایی، استاد نمونه سال 1400 دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
دکتر مهدی بهنیافر، استاد نمونه سال 1400 دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
دکتر فررانه فرحزاد، استاد نمونه سال 1400 دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
دکتر رضا طالبلو، استاد نمونه سال 1400 دانشکده اقتصاد
دکتر عاطفه تکلیف، استاد نمونه سال 1400 دانشکده اقتصاد
دکتر علی شریفی، استاد نمونه سال 1400 دانشکده الهیات و معارف اسلامی
دکتر علی صفدری وایقانی، استاد نمونه سال 1400 دانشکده آمار، ریاضی و رایانه
دکتر عباسعلی رهبر، استاد نمونه سال 1400 دانشکده حقوق و علوم سیاسی
دکتر غلام نبی فیضی چکاب، استاد نمونه سال 1400 دانشکده حقوق و علوم سیاسی
دکتر صغری ابراهیمیقوام، استاد نمونه سال 1400 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
دکتر نورعلی فرخی، استاد نمونه سال 1400 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
دکتر غلامرضا لطیفی، استاد نمونه سال 1400 دانشکده علوم اجتماعی
دکتر حسین پاینده، استاد نمونه سال 1400 دانشکده علوم ارتباطات
دکتر حبیب هنری، استاد نمونه سال 1400 دانشکده علوم ورزشی و تربیت بدنی
دکتر پیام حنفی زاده، استاد نمونه سال 1400 دانشکده مدیریت و حسابداری
دکتر مقصود امیری، استاد نمونه سال 1400دانشکده مدیریت و حسابداری
دکتر رضا افقی، استاد نمونه سال 1400 مؤسسه آموزش عالی بیمه اکو
استادان نمونه لوحهای تقدیر خود را از دستان دکتر خاندوزی و دکتر معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی دریافت کردند.
انتهای پیام/