مسئله شناسی و بازکردن گرهها کار حوزه علمیه است | آیت الله مصباح در جهاد تبیین چهرهای برجسته بود
حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، امروز شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ در دومین کنگره بینالمللی بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی با عنوان «استاد فکر» که در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد با بیان اینکه امروز جامعه ما با شناخت شخصیت جامع آیتالله مصباح می تواند به علم و عمل رسیده و سیره ایشان را الگو قرار دهد، گفت: آیت مصباح هم در حوزه «عقاید حقه» صاحب نظر بود و هم در «حوزه اخلاق» یکی از استادان برجسته و اثرگذار بود. در حوزه «عمل و احکام» نیز یک فقیه برجسته بود.
رئیس جمهور افزود: فقیه به کسی گفته میشود که باورهای الهی و اخلاق کریمه در جان او نشسته باشد و گرنه دانستن الگوهای علمی کسی را فقیه نمیکند؛ دانستن فقه امری است و نشستن فقه در سرشت کسی امر دیگر. اگر سرشت کسی فقهی شد او فقیه است و اگر کسی فرمولها را بلد باشد فقیه نیست، بلکه فقیه کسی است که فقه در طبع او نشسته باشد و همه اندیشهها و گفتار او جلو فقه باشد.
وی با تأکید بر اینکه آیتالله مصباح یزدی از یاران امام(ره) و مبارزان علیه رژیم پهلوی بود، اضافه کرد: ایشان بعد از انقلاب با همه وجودش از اعرف معروفات که «جمهوری اسلامی» بود، حمایت میکرد.
رئیسی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب لقب «عمار انقلاب» را به جهت اینکه آیت الله مصباح(ره) انحرافات را خوب میشناخت و با آن مبارزه میکرد، به ایشان دادند.
به گفته رئیس جمهور، آیت الله مصباح در حوزه جهاد تبیین بسیار عالی بود و در دشمنشناسی و دشمنستیزی چهرهای برجسته بود.
رئیسی تصریح کرد: آیت الله مصباح نیروها را برای ایستادگی در مقابل فتنه و توطئهگران بسیج میکرد. «شناخت زمان» و «اعلام موضع» و «سمتگیری» را به درستی انجام میداد. مهمتر از همه ایشان با اندیشههای انحرافی و فتنهگرانی که میخواستند منطقه را به آشوب بکشند در کنار سردار شهید «قاسم سلیمانی» ایستادگی میکرد.
وی یکی از ویژگیهای شاخص آیتالله مصباح یزدی را «شاگردپروری» عنوان و تأکید کرد: برخی از استادان بزرگ حوزه شاگردپرور نیستند، ولی آیتالله مصباح یزدی هم شاگردپرور بود و هم خانواده و اطرافیانش به ایشان ارادت دارند. اندیشه و عمل ایشان را به عنوان عمل و اندیشه نیکو پذیرفته و آن را الگوی خود کرده اند.
رئیس جمهور با اشاره به دیدار اخیر مسئولان کنگره و خانواده آیت الله مصباح یزدی با رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: طلاب و حوزه باید به شخصیت آیتالله مصباح توجه کنند. گفتار و کردار ایشان برای ما حجت است.
رئیسی خاطرنشان کرد: مسئلهشناسی و حل مسئله و بازکردن گرهها کار حوزه علمیه است. در این بین ما هم به عنوان مسئول، وظایف مهمی در این زمینه داریم، اما گاهی وظایف در حوزه «عمل و اجرا» و گاهی در حوزه «نظری و فکری» است که با توجه به رخدادهای اخیر،مسئولیت اماکن فکری و فرهنگی دوچندان شده است، لذا در حوزه اجرایی هم این وظیفه را برای ما سنگین میکند.
قدردانی فرزند آیت الله مصباح یزدی از برگزار کنندگان کنگره دوم
حجت الاسلام و المسلمین علی مصباح یزدی هم در این کنگره پس از خوش آمدگویی به مهمان حاضر، بیان کرد: کنگره امسال به تبعیت از فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند: «آیت الله مصباح استاد فکر بود» به این نام نامیده شد تا با استفاده از همه بزرگان و صاحبان فکر و اندیشه و آشنایان با تفکرات علامه مصباح و خط و مشی سیره ایشان، برخی از ابعاد این فرمایش رهبری را واکاوی کنیم و از تحقیقات و نظرات اساتید در این زمینه بهره ببریم.
فرزند آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: بزرگداشت علما به عنوان یک «شخص» جایگاه خیلی بلندی ندارد بلکه جایگاه و اهمیت این نوع بزرگداشتها به دلیل بزرگداشت مقام علمی و عبودیت است. وی ادامه داد: در این جمعها اگر به نکات مورد نظر بزرگان که مغز همه آنها شناخت و معرفت خدا و راه رسیدن به او و راه هدایت انسانها به همین مسیر نورانی است، توجه کنیم و این مسأله را هدف قرار دهیم و یک قدم در این مسیر پیش برویم، ارزش بسیاری دارد و امیدواریم که این جمع و کنگره این هدف را دنبال کند و در این مسیر قدم برداریم. حجت الاسلام و المسلمین مصباح عنوان کرد: برای برگزاری این کنگره عده بسیاری تلاش شبانه روزی انجام دادند که از همه این عزیزان تشکر و قدردانی می کنم. همچنین از همه نهادها و مراکزی که همکاری صمیمانه و دلسوزانه داشتند تشکر میکنم.آیت الله مصباح اطاعت از ولی فقیه را شرط رسیدن به رضوان الهی می دانست
سید حسن نصرالله در پیامی به دومین کنگره بین المللی بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی(ره) از مقام شامخ آن عالم وارسته و ولایتمدار تجلیل کرد.
متن این پیام بدین شرح است:
دومین سالگرد رحلت علامه بزرگ حضرت آیتالله شیخ محمدتقی مصباح یزدی «رضوان الله تعالی علیه» از راه فرا میرسد؛ اما احساس فقدان او سنگین است و جای خالی او چنان خالی است که هیچگونه پر نمیشود. نه دریای دانش او شبیهی دارد و نه بصیرت عظیمش نظیری. او زندگیاش را بر وفق خواست و اراده الاهی تدبیر کرده و از این رو وجودش را صرف مسیر خداوند کرده بود؛ سخن خدا را ترویج میکرد و ترنم نامش را بر زبان جاری میساخت و به سوی او رهنمون میکرد. و از آن جا که خداوند برای هرکس که بخواهد چند برابر میکند آن جایگاه عظیم را به وی بخشید؛ چه، اینکه او یک شخصیت نادر و استثنائی دنیای در جهان اسلام بود.
حوزههای علمیه و محافل علمی او را به عنوان فقیهی سترگ و فیلسوفی درخشان و نوآور میشناسند که در ساحت اندیشهورزی، برای مراکز علم و معرفت و فرهیختگان جویای حقیقتْ یک انقلابی علمی و محصول فرهنگی سازندهای را ارائه کرد و در مباحث متنوع فکری معاصر با اندیشهای فراگیر و مواضعی روشن برای در دفاع از اسلام و انقلاب پیشگام بود و برای مسائل گوناگون، پاسخهای مناسب تدارک کرد که جویندگان حقیقت را با آب گوارای فکر ژرف و بیان صحیح خود سیراب ساخت و نادر است که امت بتواند در ساحت نظریهپردازی در حوزه مفاهیم و اندیشههای اسلامی دوباره شخصیتی در قامت دانش و اندیشه بلند او تقدیم کند.
خداوند متعال بر برادران ما در حزبالله، از فرماندهان و عالمان و اعضای کادر و مجاهدان این نعمت بزرگ را عطاء کرد که از فیض وجود او بهرهمند شوند و به محضرش شرفیاب گردند تا از روح آرام او الهام گیرند و از جان پرجذبهاش سیراب شوند؛ چه اینکه برادران ما در طول دهههای گذشته و در ایام حضور متعدد در جمهوری اسلامی همیشه جهت برای رسیدن به محضر ایشان و بهرهمندی از شهد دانش و عنایت و سلوک او مشتاق و مصر بودند.
ایشان به حق در همه آنچه به مسائل فکری و اعتقادی و اخلاقی مرتبط بود پناه و قبله و مقصد بود و از سر شفقت در لبنان به ملاقات ما تشریف آورده و با عالمان و مجاهدان و خانوادههای ما ملاقات کرد؛ به نقطههای مرزی سرکشی کرد و با نیروهای مقاومت همنشین گشت و افتخار ما این است که همواره مشمول دعای او در نمازها و خلوتهایش بودیم و نیز مورد قدرشناسی و احترام ایشان. او بیشک مردی الهی بود که مأموریتش تثبیت و تعمیق و اصالتبخشی به ایمان بود و مدام بر ایمان، ایمان و یقین و تسلیم میافزود.
ارتباط ایشان با حزبالله به لحاظ عاطفی چنان عمیق بود که در مواضع تأییدآمیز و بیانات بلند ایشان درباره حزبالله منعکس میشد بهگونهای که معتقد بود که اخلاص و ارتباط عمیق حزبالله با ولیّ فقیه موجب این مواضع میگشت و به همین جهت نهایت پشتیبانی و نصرت یاری را در حق مقاومت مبذول داشت. اندیشه ژرف و آگاهی گسترده و بینش و معرفت ایشان به اسلام، موجب رابطه عمیق ایشان با ولایت شد و بدین جهت دژی استوار در خط مقدم دفاع از ولایت فقیه و رهبری امام خمینی (قدس سره) و امام خامنهای (دام ظله العالی) بود و ثابتقدم و تأثیرگذار بر خط ولایت ماند و نیروهای متخصصی تربیت کرد که در راستای گسترش این اندیشه که همان خط فکری نبوت و امتداد آن است مشارکت کنند. بنابراین تمام تلاش و حرکت او در مسیر گستراندن ریشههای این مسیر مبارک بود.
او به این حقیقت دست یافته بود که تمسک به مسیر ولایت و ارتباط با او و اطاعت از او مایه بقای امت و تأمین کننده محور وحدت و منابع قوت و راه پیروزی امت است؛ بلکه حتی اطاعت از ولی فقیه شرط رسیدن به رضوان الهی است.
امروز بیش از پیش نیازمند بهرهگیری کامل از میراث عظیم آن سفرکرده عظیم الشان در فکر و رفتار و پایداری و زهد و اخلاص هستیم و حقیقتاً درگذشت ایشان خسارتی بزرگ برای امت و برای اندیشه دینی و انسانی و نیز برای انقلاب اسلامی ایران و حوزههای علمیه است و بیشک در حزبالله، اندیشهای نورانی و پرجاذبه و دوستی گرانسنگ و دستی حمایتگر و دعایی از سر صدق و صفا را از دست دادیم.
با خداوند متعال پیمان میبندیم که بر همان خواست ایشان که بر وفق آن میکوشید و دیگران را دعوت میکرد حرکت کنیم: یعنی اخلاص الاهی، پایداری در پیمودن این راه و ثبات قدم در مسیر ولایت.»
چرا آیت الله مصباح(ره) عمر خود را صرف علوم انسانی کرد؟
عضو جامعه مدرسین حوزه گفت: آیت الله مصباح(ره) نزدیک به نیم قرن در حوزه علوم انسانی اسلامی تلاش کردند و از آشنایی عمیق با این علوم تا تحلیل و نقد و نظریه پردازی در حوزه معارف، نهادسازی در این عرصه، تربیت شاگردان، جریان سازی و امتداد جریان در زندگی اجتماعی جامعه همت گماشتند.
آیت الله محمود رجبی رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی (ره) گفت: این کنگره به نام «استاد فکر» نامگذاری شد و میخواهیم به یک حوزه تولید علم و تربیت متفکر از سوی ایشان اشاره کنم. آیت الله مصباح(ره) نزدیک به نیم قرن در حوزه علوم انسانی اسلامی تلاش کردند و از آشنایی عمیق با این علوم تا تحلیل و نقد و نظریه پردازی در حوزه معارف، نهادسازی در این عرصه، تربیت شاگردان، جریان سازی و امتداد جریان در زندگی اجتماعی جامعه همت گماشتند.
رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی (ره) با طرح این سؤال که چرا آیت الله مصباح(ره) عمر خود را صرف چنین کاری کرد؟ ادامه داد: ایشان هرکاری را شروع میکرد به صورت جامع به آن میپرداخت و در این عرصه هم تنها به علوم انسانی و اسلامی اکتفا نکرده و به تمام جنبههای مختلف آن بها میدادند.
وی تصریح کرد: علوم انسانی فرهنگ ساز است برخلاف سایر علوم؛ این علوم میتواند فرهنگ صحیح یا غلط را در جامعه ساخته یا عرضه کند و چنان این علوم نقش دارد که غربیها علوم انسانی را علوم فرهنگی مینامند.آیت الله رجبی با اشاره به اینکه فرهنگ هویت جامعه است، افزود: فرهنگ مانند هواست و انسان بدون هوا نمی تواند زنده بماند و اگر هوای آلوده تنفس کند شانس زندگی اش کم میشود. جامعه نیازمند هوای سالم است و علوم انسانی فرهنگ ساز همان هوای سالم برای جامعه خواهد بود.
وی اولین خصیصه علوم انسانی از نگاه آیت الله مصباح(ره) را فرهنگ سازی دانست و اظهار کرد: اگر علوم انسانی بر بنیان باطل شکل بگیرد فرهنگ باطلی را به جامعه تحویل میدهد و اگر برمبنای علوم درستی شکل بگیرد فرهنگ درستی خواهد ساخت. علوم انسانی هویت ساز است. نظام سلطه برای آنکه بتواند مسلط شود از طریق علوم انسانی وارد شده است که انبوه تحقیقاتی که در غرب صورت گرفته به سلطه گرفتن برخی رشتهها اذعان کرده اند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: علوم انسانی با فرهنگی که میسازد نقش مهمی در هویت و شکل گیری جامعه دارد. فرهنگ سلطه علوم انسانی خود را بر مبنای تحقیر و سلطه گرفتن اقشار مستضعف جهان قرار میدهد.
آیت الله رجبی با بیان این که استحاله فرهنگی توطئه ای است که اگر صورت بگیرد جامعه به دست خود ملت سقوط خواهد کرد، افزود: در مقطعی تئوریسینهای غربی اعلام کردند که خیالشان در خصوص جامعه اسلامی راحت شده چرا که استحاله فرهنگی رخ داده است. در حالی که افراد و شخصیتهایی مثل آیت الله مصباح نقشه دشمن را برهم زدند.
به گفته رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی (ره)، تلاش بی وقفه آیت الله مصباح(ره) در مقابل تهاجم فرهنگی بود. اگر علوم انسانی فرهنگساز است باید دید کدام فرهنگ مد نظر است؟ و کدام فرهنگ هویت اسلامی را رقم میزند؟ ایشان به خوبی تشخیص داد که اگر علوم غربی مبنا و ملاک قرار بگیرد فرهنگ غربی را به دنبال خواهد داشت و با تمام تلاش خود به تأسیس بنیاد باقرالعلوم(ع) و مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) همت گماشت که در آن مبانی را طرح و نقد کنند و شاگردانی چندین سال در محضر علامه به نقد اندیشهها پرداختند.
وی اضافه کرد: نیاز بود سند تولید علوم انسانی نوشته شود، لذا آیت الله مصباح(ره) در کنار محققانی که بتوانند آن را بنویسند همت گذاشت و توصیه کرد تا در جلسات فراوان برای تدوین سند علوم انسانی وقت بگذارند. با اشراف ایشان سند نوشته شد و تمام فعالیتهای مؤسسه در راستای تولید علوم انسانی اسلامی ساماندهی شد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: آیت الله مصباح با طراحی ولایت تلاش کرد جامعه دانشگاهی را تغذیه کند. ایشان تشخیص داد فرهنگی که برخاسته از تولید علوم انسانی است در سطح جامعه مشخص شود و دانش آموختگان از این عرصه بهره مند شوند. سپس به سمت تحت پوشش قراردادن کل رفتند.
وی گفت: با بررسی از اغتشاشات اخیر مشخص شد که مشکل اساسی در فرهنگ جامعه بود. دشمن از فرهنگ جامعه برای ضربه زدن در مسائل اقتصادی استفاده کرد، اما توده جامعه ما فرهنگ اصیل اسلامی در عمق جانشان وجود داشت برای همین مقابل توطئه دشمنان ایستادند.
انتهای پیام/