تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
دکتر سعدی در نخستین جشنواره کتاب درسی دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی: سه شاخص ضروری کتاب‌های درسی دانشگاهی، اتقان و قوت علمی، ناظر به مسائل روز بودن و روشمندی است/ در خصوص تحول علوم انسانی شاخص‌ها باید ارتقا یابد جشنواره کتاب درسی دانشگاهی یکشنبه ۷ اسفند در محل سازمان مطالعه و تدوین (سمت) با حضور دکتر حسین‌علی سعدی رئیس دانشگاه امام صادق علیه السلام، دکتر مهدوی زادگان رئیس سازمان سمت و دکتر حداد عادل رئیس شورای تحول علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ دکتر سعدی در این جشنواره که به همت سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی برگزار شده بود، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه بیان داشت: باید خدمت دکتر مهدوی‌زادگان و مجموعه همکارانشان برای ابتکار عملی که به خرج داده‌اند و این جشنواره را برگزار نمودند خداقوت عرض کنیم. این جشنواره، پدیده‌ای ارجمند و فرصتی جهت ارزیابی چالش‌های موجود و نیز، بررسی و پیشنهاد بایسته‌های کتاب آموزشی تراز است. رئیس دانشگاه امام صادق علیه‌السلام ابراز نمود: ما در خصوص تحول علوم انسانی و مشخصا در حوزه کتب درسی، شاخص‌هایی داریم که باید ارتقا یابد و من در این باره، نکاتی را عرض می‌کنم. اهمیت این مسئله وقتی بیشتر می‌شود که توجه نماییم در حوزه علوم اجتماعی، سهم عمده‌ای به مباحث ترجمه شده تعلق دارد.
دکتر سعدی ادامه داد: سرفصل‌های بایسته، چگونه سرفصل‌هایی است؟ اول، اصالت و قوت محتوا اهمیت دارد. نکته دوم، روزآمدی و ناظر به مسئله بودن است و سوم، شاخص‌های مربوط به شکل و نحوه ارائه مطالب است که از ادبیات استفاده شده گرفته تا نحوه چاپ را در بر می‌گیرد. وی خاطرنشان کرد: در کارگروه‌های پژوهشی، مطرح شد که ما با یک خلائی مواجه هستیم و آن تمرکز بر روی متدولوژی، منهج و روش‌شناسی تولید علوم انسانی است. علوم انسانی و علوم اجتماعی هنگامی که قرار است تولید شود، مبتنی بر یکسری مبانی تامین می‌شود. حال اگر این مبانی تغییر کند، ما با چه روش‌شناسی‌ای باید به تولید علوم اجتماعی بپردازیم؟ لذا اولا باید سهم و جایگاه این مبانی که می‌تواند در تحول نقش‌آفرین باشد مشخص شود. ثانیا چگونگی ورود به گزاره‌های علمی که وامدار روش‌شناسی است روشن گردد. باید توجه داشت که با یک روش‌شناسی واحد، نمی‌توانیم در حوزه علوم اجتماعی ورود کنیم. وی با اشاره به روز‌آمدی به عنوان شاخص دیگری که باید مدنظر قرار گیرد، گفت‌: تولید و تحول علوم انسانی اسلامی و همچنین تغییرات کتب درسی، باید ناظر به مسائل روز باشد. اقتصاد اسلامی آن اقتصادی است که بتواند مسئله‌ای چون ارزش اقتصادی زمان که از مسائل روز ماست را حل کند. باید بتوان آن نقاط اصلی تقابل با اقتصاد لیبرالیستی را با استفاده از مبانی پاسخ گفت. در علوم سیاسی باید بتوان مسئله اراده انسان را در بستر الزامات شرعی حل نمود و همه حوزه‌های قدرت، بازاریابی سیاسی، حکمرانی، پایش و کنترل را بر اساس نگاه اسلامی طراحی کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری، سومین شاخص را مسئله استحکام ظاهری کتب درسی معرفی نمود و اظهار داشت: وقتی مرحوم صاحب عروه، کتاب خود را تالیف نمود، این کتاب به متن فقهی حوزه علمیه تبدیل شد، چرا که علاوه بر صلابت و غنای علمی و نیز ارتقای روش تولید علم، به ادبیات عروه هم توجه ویژه داشت. به همین جهت بود که مرحومین کاشف‌الغطا را برای نثر کتاب انتخاب نموده بود تا یک عرب ادیب، این متن را بنویسد. لذا کتاب درسی نباید با هر ادبیاتی نوشته شود و به گیرایی نیاز دارد.
دکتر سعدی در پایان سخنان خود، ضمن ابراز امیدواری نسبت به تدوین کتب درسی در تراز تمدن اسلامی، گفت: من با شنیدن گزارشی که از حجم و سطح کارهای انجام گرفته ارائه شد، مشعوف شدم. ان‌شاء‌الله اینجا به عنوان یک ستاد مقتدر بتواند از ظرفیت‌ها نهایت استفاده را ببرد، چرا که هر دانشگاهی، ظرفیت‌ها و مزیت‌هایی نسبی دارد و باید بتوان با استادان هر دانشگاه، هم‌افزایی ایجاد نمود.
گفتنی است مراسم اختتامیه این جشنواره روز یکشنبه ۷ اسفندماه برگزار شد و بر اساس اعلام دبیرخانه آن، ۴ اثر به عنوان آثار برگزیده‌ این جشنواره انتخاب و ۹ اثر دیگر نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی محفوظ می باشد.