در این جلسه حجت الاسلام سیدعلیاصغر تقوی، حسن بنیانیان رئیس سابق حوزه هنری و علی اکبر عبدالعلیزاده فعال رسانه حضور داشتند.
در ابتدای جلسه، حجت الاسلام تقوی گفت: تصویر خانواده در سینمای ایران وضعیت روشن و باثباتی ندارد و وضع ما و نسبت مان در سینما با خانواده ایرانی اسلامی مشخص نیست. در واقع تصویر خانواده در سینمای ایران آسیب پذیر است و ما نمیتوانیم از آن دفاع کنیم. بنابراین باید به فکر اصلاح این تصویر باشیم.
وی افزود: مرد و زن در جایگاه خانوادهای که در سینما بازنمایی میشود، باور پذیر نیستند. برای مثال برخی تقابلها بین مردان و زنان که در سینما دیده میشود، واقعی نیست. صورت بندی این تقابل در سینمای ایران عمدتاً دوگانههای ظالم و مظلوم را بازنمایی میکند. فیلمهایی مثل «مادر»، «یه حبه قند» و «مهمان مامان» به عنوان استثنائاتی در سینمای ایران که بازنمایی درستی از خانه و خانواده دارند، تنها ماندهاند.
کارشناس حوزوی با بیان اینکه سینمای ایران گویی اصرار به بازنمایی خانواده تک نفره و کم جمعیت دارد، بیان کرد: عشقها نیز در فیلمهای سینمای ایران معمولا در بیرون از خانواده شکل میگیرند و ما از درک قابلیتهای عشقهای دراماتیک خانوادگی غافل ماندهایم.
تقوی ادامه داد: ما سینمای نکبت و فلاکت نداریم و این واژهها اصلا برای سینمای ما وزین نیستند، اما برخی فیلمهای ما سیاه نما هستند و شاید به همین دلیل دیده نمیشوند و نمیتوانند به خانواده اصیل ایرانی بپردازند. سینمای ما نباید برچسب زن و سیاه نما باشد. در سینمای خانواده نباید به دنبال گفتن این حرف باشیم که مسائل یا سیاه است یا سفید. بلکه باید این تصویر سایه روشن باشد و نقش زنان اصیل ایرانی را در خانواده روشن و روشن تر نشان بدهد. در یک جمع بندی کلی تصویر سینمای ایران از خانواده و خانه ایرانی روایتی صحیح و قابل قبول نیست.
حسن بنیانیان عضو کمیسیون پیوست نگاری شورای عالی انقلاب فرهنگی هم بیان کرد: باید از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون مسجد را از مناظر کارکردهای دیگر فرهنگی مورد استفاده قرار میدادیم تا امروز فرزندانمان به طور طبیعی سیر فعالیت خود را بعد از مدرسه و کار و دانشگاه در مساجد میگذراندند و قاعده بزرگی از استعدادهای هنری شکل میگرفت که امروز فیلمهایی را به کل دنیا برای بازسازی خانواده متلاشی صادر میکرد.
وی ادامه داد: هر فیلمی که مستقیم یا غیر مستقیم به افراد بگوید داشتن یک بچه کافی است یا اصلا به داشتن فرزند نیازی نیست، حتما سیاهنما است. فیلمها باید بتوانند محبت بین زن و شوهر را بیشتر و عشق را ترویج کنند.
علی اکبر عبدالعلی زاده فعال رسانهای نیز در این نشست گفت: در سینمای ایران فیلمهای دارای موضوع خانواده و زن و مادرانه تعدد دارند. از فیلم «مادر» علی حاتمی که جایگاه فرهنگی زن ایرانی در آن مستتر هست تا آثار رسول ملاقلی پور که جایگاه زنانگی و مادرانگی را به بهترین نحو تصویر کرده است. همچنین کیومرث پور احمد تا حمید نعمت الله و رضا میرکریمی که حضور زن در هسته اصلی جامعه یعنی نهاد خانواده را بسیار خوب بازنمایی کرده است.
وی در پایان تصریح کرد: نهادهای سینمایی است که باید دارای شناخت نسبت به جایگاه زن در فرهنگ ایرانی اسلامی باشند. وقتی ظرفیتها احصا نمیشود، مدیریت درستی صورت نمیگیرد و بنیان و کارکرد سینما را درک نمیکنیم همین میشود که روبرت مرداک میگوید: «اگر قرار است جامعه ایرانی را دچار فروپاشی کنیم باید به هسته اصلی خانواده آسیب بزنیم.»
انتهای پیام/