وی با بیان اینکه فلسفه این جشنواره کشف استعدادها است، گفت: برعکس کسانی که آیه یأس میخوانند ما به آینده حوزه امید داریم. کسانی، آنهایی را که در حوزه هستند و نسل جوانی که وارد میشوند را ناامید میکنند اما بر این باور هستیم که آینده حوزه درخشان تر است.
رئیس جامعه مدرسین بیان کرد: مشکلاتی داریم اما نشاط و طراوت زیادی را در آموزش، تبلیغ، تهذیب و... میبینم و معتقد هستیم به آنجا که باید نرسیدهایم اما پر شتاب و با انگیزه این راه را ادامه میدهیم.
وی اظهار کرد: خوشبختانه در زمانهای زندگی میکنیم که جامعه اسلامی و به ویژه شیعه هیچ وقت به اندازه امروز بزرگ نبوده است. امروز با افقهای دور در ارتباط هستیم و افرادی که در اینجا تحصیل میکنند در سرزمین خودشان نور افشانی میکنند.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه با اشاره به اینکه ویژگیها و امکانات حوزه علمیه امروز با گذشته قابل قیاس نیست، بیان کرد: فضا برای کار و پژوهش فراهم است حجت بر ما تمام است. با وجود همه کمبودها همه شرایط برای رسیدن به قلههای کمال فراهم است.
وی در رابطه با مسیری که طلاب در حال تحصیل و حوزه علمیه قم باید برای رسیدن به قله طی کنند، گفت: پژوهشی، ارزشمند است که فرد آگاهیهای لازم را داشته باشد نه اینکه هرچه به ذهنش میرسد را بنویسد.
آیتالله حسینی بوشهری با بیان اینکه پژوهش منهای آموزش قابل قبول نیست، گفت: آموزش و پژوهش را یکی نکنید، اگر آموزش و پژوهش را یکی کنیم پژوهش مهمان ناخوانده بر سر سفره آموزش میشود و پژوهش شهید میشود و چیزی از آن باقی نخواهد ماند.
وی با تأکید بر اینکه سرمایه ما نسل جوان است، ادامه داد: باید روی جوانان سرمایه گذاری شود. ضرورتهای نظام و نیازهای انقلاب ایجاب کرده است که تعدادی از جوانان ما جذب نهادهای درون نظام شوند. ما خوشحال هستیم که بعد از پیروزی هم حامی انقلاب هستیم اما باید برنامه ریزی کنیم تا عدهای را رشد و پرورش بدهیم تا در عرصههای مختلف الگوهای ما در آینده باشند.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه بیان کرد: صندوقهای قرضالحسنه، یک سوم سرمایه خود را برای روز مبادا نگه میدارند ما نیز باید یک سوم افرادی که استعداد رشد دارند را ذخیره کنیم و رشد بدهیم.
وی افزود: حوزه باید به میدان بیاید و این سرمایهها رشد بدهد اما از خدمت رسانی به نظام هم نباید غافل شود؛ زیرا اگر این رابطه جدا شود این حوزه راست قامت باقی نمیماند.
آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: باید انقلاب در کنار حوزه و حوزه در کنار انقلاب باشد اما در کنار آن باید به نیازهای خودمان نیز توجه کنیم.
وی با اشاره به لزوم رشد عنصر اخلاقی گفت: اگر فرد رشد اخلاقی نداشته باشد این قلم ممکن است قلم مسمومی شود. همراهی بنیه علمی و بنیه اخلاقی در کنار هم مقدماتی برای پژوهش تراز است.
امام جمعه قم با بیان اینکه ویژگی سوم برای یک پژوهش بینش است، اظهار کرد: کسی که میخواهد قلم بزند باید بینش و بصیرت لازم را داشته باشد. برخی کسانی که روزهای نخستین انقلاب از کاروان جلو افتاده بودند الان کیلومترها پشت کاروان حرکت قهقرایی دارند، زیرا بینش و بصیرت نداشتند.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه با تأکید بر اینکه بنیه علمی، بنیه اخلاقی و بینش از عناصر لازم در پژوهش است، اضافه کرد: ما باید طلبه را به گونهای رشد بدهیم که از روزهای آغازینی که درس میخواند، کار پژوهشی انجام دهد و جزوه درسی خود را به نگارش دربیاورد؛ زیرا این امر نشان میدهد که فرد آنچه را خوانده، فهمیده است.
وی بیان کرد: باید مسیر آینده را برای طلاب ترسیم کنیم تا بعد از پنج سال دچار حالت تحیر نشود که آینده من چه خواهد شد. باید از ابتدا کارویژههای حوزه علمیه و آینده حوزه را ترسیم کنیم و فضایی نیز برای استعداد سنجی تعریف شود تا افراد به مسیر درست هدایت شوند تا کسی بعد از تحصیل احساس خسران نکند.
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه تأکید کرد: افق آینده را برای طلاب جوان روشن کنیم و اگر میانه راه احساس کردیم نوساناتی ایجاد میشود به موقع تصمیم بگیریم تا در انتها فرد احساس بیهودگی نکند.
آیتالله حسینی بوشهری یادآور شد: مجله ویژه نو قلمان را داشته باشیم؛ زیرا زمانی که مقالات خود را ببیند تشویق میشوند همچنین باید استعدادهایی که داریم را گزینش کنیم.
وی بیان کرد: قبل از اینکه ما متوجه بشویم سایرین رتبه های برتر کنکور ما را بورسیه و جذب میکنند و در رشته های مورد نیاز خودشان آنها را مشغول میکنند، ما نیز باید این استعدادها را شناسایی کنیم.
فرآیندی برای استفاده از ظرفیت پژوهشهای خام فراهم شود
خانم عزیزاللهی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم ضمن تشکر از برگزار کنندگان این جشنواره با اشاره به استفاده از ظرفیت بالقوه حوزه علمیه خواهران برای حضور در این جشنواره عنوان کرد: حوزههای علمیه خواهران با ظرفیت بالقوه خود حضور پیدا کرده است که باید برای آن محاسبه و مراقبه پژوهشی داشته باشیم.
وی با اشاره به نقش معاونتهای پژوهش مدارس علمیه گفت: اگر حوزه علمیه خواهران رشد ۱۰۰ درصد در میزان شرکت کنندگان و برگزیدگان داشته است حاصل تلاش این بزرگواران است.
خانم عزیزاللهی با بیان اینکه در هر فرآیندی، قبل و ماقبل بسیار مهم است، گفت: اگر ما امروز از فرهنگ سازی پژوهش صحبت میکنیم و ارگانهای مختلف از افزایش حضور خبر میدهند باید بررسی کنیم این حضور حاصل چه فرایندی است.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم با اشاره به اینکه دو سبک برای آموزش فرزندان وجود دارد، تصریح کرد: در روش اول والدین پیگیر هستند تا تحصیل فرزند محقق شود اما در سبک دوم زمینه فراهم شده است و فرزندان خودشان ادامه میدهند.
وی افزود: در برنامه بازدید جامع که از طلاب صورت میگیرد باید سنجیده شود که چه میزان از انتقادات طلاب زمینه پژوهشی دارد و طلاب دغدغه پژوهش دارند؛ زیرا این امر منعکس کننده فرهنگ سازی پژوهشگری در طلاب است.
خانم عزیزاللهی با اشاره به بازنشر آثار برگزیدگان جشنواره علامه حلی اظهار کرد: پیشنهاد میکنم آثار برگزیدگان را بررسی کنیم تا چقدر مناسب مجامع عمومی است و چند درصد ظرفیت رسانهای کردن، گفتمانی و برگزاری به شکل کرسی و... دارد.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم با اشاره به استفاده از ظرفیت پژوهشهای خام، تصریح کرد: اساتید سطح بالایی داریم که دست نوشته و تحقیقاتی دارند که به دلیل تداخلات و اشتغالات فراوان فرصت تبدیل این ها را به مقالات پژوهشی ندارند و اینها جز آثار مورد انصراف باقی ماندند. اگر فرایندی تشکیل شود که این آثار خام با کمک سایرین به آثار پژوهشی تبدیل شوند با حجم قابل توجه و غنی مواجه خواهیم شد.
وظیفه ما تبلیغ است/ تبلیغ نباید از ما دور شود
حجتالاسلام و المسلمین حمید ملکی با بیان اینکه وظیفه عالم تبلیغ است، عنوان کرد: زکات علم به نشر آن است.
وی با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با مبلغان دینی گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار به مسئله تبلیغ تأکید کردند. منظور ایشان، تبلیغ به صورت چهره به چهره و سخنرانی است.
وی در رابطه با علل ماندگاری شیعه اظهار کرد: یکی از دلایل ماندگاری شیعه حقانیت او است؛ زیرا بر اساس سنت خداوند حق باقی میماند.
قائم مقام مدیریت حوزه علمیه قم با اشاره به نقش ما در توسعه شیعه بیان کرد: یکی دیگر از علل ماندگاری شیعه، دعوت به حق و حقیقت است. تبلیغ نباید از ما دور شود. وظیفه ما تبلیغ است.
حجت الاسلام والمسلمین ملکی بیان کرد: اگر منبرهای ما پر بار و با ارزش است به خاطر زحماتی است که بزرگان برای المیزان و الغدیر کشیدند و ما آنها را در منبرها نقل میکنیم، ما ناقل این تحقیقات هستیم.
قائم مقام مدیریت حوزه علمیه قم اضافه کرد: اگر امروز تعداد آثار جشنواره به سه هزار اثر رسیده است نتیجه زحمات و تلاشهای معاونت پژوهش است که شهر به شهر رفتند و ضرورت پژوهش را تبیین کردند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از علل رشد آثار این است که در نظام جدید، تحقیق پایانی را به پایه شش اضافه کردیم اما برخی از مدارس هنوز این نظام جدید را نپذیرفتند. موظف کردیم که در سال جاری تحقیق پایانی اضافه شود.
حجت الاسلام والمسلمین ملکی در رابطه با نقش اطلاع رسانی و درخواست از مراکز تحقیقاتی برای ارسال آثار گفت: یکی دیگر از علل رشد آثار دریافتی این است که از مراکز تحقیقاتی درخواست شد که آثارشان را به جشنواره ارسال کنند. در حال فرهنگ سازی برای این امر هستیم که در آینده آثار آن به ۶ تا ۷ هزار میرسد همچنین منبعی تهیه شده است تا از لحاظ کیفی نیز رشد داشته باشند.
قائم مقام مدیریت حوزه علمیه قم در رابطه با نقش قلم در حیات انسان بیان کرد: قلم سرنوشت بشر را رقم میزند و پیروزی و شکست جوامع به قلمها بستگی دارد به ویژه امروزه که جنگ، جنگ کلمات است.
وی ادامه داد: قلم حلقه اتصال علما و پل ارتباطی گذشتگان و آیندگان است. قلم افرادی که در زمان و مکان جدا زندگی می کنند را بهم پیوند میدهد. قلم رازدار و خزانه دار علوم و جمع کننده تجربه قرون است، به همین خاطر قرآن نیز به قلم سوگند خورده است.
حجت الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره به اینکه قرآن به قلم که یک ابزار است سوگند خورده است، گفت: در امر جهاد نیز خداوند به جهادگران سوگند نمیخورد بلکه به نفس نفس زدن اسب های مجاهدان قسم میخورد.
قائم مقام مدیریت حوزه علمیه قم یادآور شد: خیلیها صحبت می کنند و صحبت شان فراموش می شود و اما اگر نوشته شود در تاریخ می ماند.
انتهای پیام/