از دیگر مزایای این درگاه یکپارچه میتوان به دسترسی سهلالوصول به کارنامه فرهنگی دانشجویان، اساتید و دانشگاهها اشاره کرد که میتواند قابلیت امتیازدهی و مقایسه فرهنگی میان دانشگاهها را فراهم کند و زمینهساز رقابت و پویایی فرهنگی شود.
بر اساس این گزارش، از قابلیتها و امکانات این سامانه میتوان به مدیریت و نظارت فرآیند برگزاری رویدادها، مدیریت و نظارت بر فعالیت گروهها و تشکلهای دانشجویی و مدیریت و نظارت بر نشریات دانشجویی اشاره کرد.
در بخش مدیریت و نظارت فرآیند برگزاری رویدادها؛ قابلیت نمایش مشخصات تمام رویدادهای انجام شده و در حال برگزاری تشکلها و گروههای دانشجویی، قابلیت ثبت محتوای رویدادهای برگزار شده و دسترسی دانلود به افراد مجاز، قابلیت نظارت بر فرآیند رویدادهای در حال برگزاری و ارائه گزارشهای آماری و مدیریتی در حوزه رویدادها میسر است.
در مدیریت و نظارت بر فعالیت گروهها و تشکلهای دانشجویی؛ امکان قابلیت ثبت تقاضای تاسیس گروهها و تشکلهای دانشجویی و نظارت بر بررسی تقاضاها، قابلیت ثبت تقاضای انجام فعالیتهای مرتبط با هر حوزه و نظارت بر آنها، قابلیت برگزاری انتخابات الکترونیکی مورد نیاز در هر حوزه و امکان درج ابلاغیه، گواهی داوری و فعالیت برای هر دانشگاه، دانشجو و کارشناس فرهنگی فراهم است.
همچنین در حوزه مدیریت و نظارت بر نشریات دانشجویی نیز اتوماسیون فرآیند اخذ مجوز نشریههای دانشجویی سراسر کشور، اتوماسیون نظارت و تایید نشریهها برای انتشار اتوماسیون برگزاری الکترونیکی انتخابات کمیته ناظر بر نشریات، قابلیت دانلود تمام نشریات، ویژه نامهها و نمایش اطلاعات هر نشریه از قبیل صاحبان امتیاز، مدیران مسئول، سردبیرها و همکاران مرتبط، قابلیت ثبت نظر و امتیازدهی خوانندگان و مرتبسازی بر حسب میزان بازدید، محبوبیت و نظرسنجیهای مرتبط و ارائه گزارشهای آماری و مدیریتی برای نظارت و ارزیابی فرایندهای نشریات دانشجویی به تفصیل ایجاد شده است.
سامانه فرنما؛ گامی بزرگ در راستای تسهیل و هوشمندسازی حکمرانی فرهنگی در دانشگاهها
عبدالحسین کلانتری در این آئین ضمن تسلیت ایام شهادت سرور و سالار شهیدان اباعبدلله الحسین (ع)، با بیان اینکه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم مجموعهای از وظایف و اهداف را بر عهده دارد، اظهار داشت: اصلیترین این اهداف؛ سیاستگذاری ذیل اسناد بالادستی و اهداف کلان آموزش عالی در حوزه فرهنگی و اجتماعی، برنامهریزی برای تحقق آن سیاستها، نظارت بر برنامهها و میزان تحقق سیاستها و حمایت از برنامههاست.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: این معاونت همچنین ارائه گزارشات موضوعی مناسبتی متنوع را نیز برعهده دارد که در گذشته این امر به صورت سنتی انجام میشد و با مشکل عدم شبکه بودن کنشگران فرهنگی مجموعه آموزش عالی کشور روبرو بودیم و مکانیسم هوشمند و مطلوبی برای رصد وضعیت فرهنگی دانشگاهها نیز وجود نداشت.
وی با اشاره به اینکه در سند دانشگاه اسلامی، نکات درخشان بسیاری در آن وجود دارد خاطرنشان کرد: رتبهبندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و داشتن کارنامه فرهنگی دانشگاه، جزو مواردی است که به نظر میرسد در این سند مغفول مانده است.
کلانتری افزود: در این راستا بر آن شدیم که مجموعهای از زیر سامانهها را که هر کدام متولی یک موضوع فرهنگی هستند را تشکیل دهیم و این زیر سامانهها با یکدیگر یکپارچه شدند و با نام «فرنما» سامانه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات ایجاد شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: فرنما کارنامه فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها است و امکانی فراهم میکند که دانشجویان در کنار کارنامه آموزشی و پژوهشی، امکان استخراج رزومه فرهنگی نیز برایشان مقدور شود.
وی، غایت سامانه «فرنما» را تسهیل و هوشمند سازی حکمرانی فرهنگی در دانشگاهها بیان کرد و افزود: این سامانه تنها مختص دانشجو، مدیر و کارشناس نیست و ورودیهای مختلفی دارد و همه لایههای ذیربطان در آن سهم دارند.
انتهای پیام/