استاد رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:بدون پیوند فقه و علوم انسانی، فقه کارآمد نمی شود/ حوزه علمیه تهران باید در زمینه فقه و حکمت و فلسفه بتواند به تعالی دوباره دست یابدرئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: ما دوست داریم حکمت در تهران احیا شود و حوزه اصیل و ریشهدار تهران که قدیمیترین حوزه شیعه است در زمینه فقه و حکمت و فلسفه بتواند به تعالی دوباره دست یابد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ آیت الله علی اکبر رشاد شامگاه یکشنبه در آیین افتتاحیه سال تحصیلی ۱۴۰۳ -۱۴۰۲ حوزههای علمیه تهران با گرامیداشت فرارسیدن نوروز دانش و علم حوزهها اظهار داشت: حوزههای علمیه، دانشگاه معرفت و معنویت و اردوگاه سربازان اسلام و ولیعصر(عج) و مجمع شاگردان امام صادق(ع) هستند.رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران افزود: خداوند توفیق داد در خدمت طلاب عزیز و اساتید و مدیران ارجمند و گرانقدر باشیم و سال تحصیلی دیگری را آغاز کنیم.وی بیان کرد: آغاز ماه ربیع الاول، آغاز امامت مولا و صاحب اصلی جهان و صاحب اصلی حوزه های علمیه و ایام آغاز امامت را تبریک و تهنیت عرض میکنیم.استاد رشاد عنوان کرد: کاش ما درک میکردیم حضور داشتن در حوزه همان حضور در قلمرو عنایت خاص حجت است و در مدرسه بودن یعنی در اردوگاه آمادگی و آمادگاه تلاش برای کسب علم ومعرفت قدم بزنیم.عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: کاش ما درک کنیم اگر وارد حوزه میشویم وارد فضای متفاوتی شدهایم و حوزه علمیه با دانشگاه و مدارس آموزش و پرورش و اداره و حتی مسجد و تکیه نیز تفاوت دارد.وی خاطرنشان کرد: این جا حوزه و جایی مقدس منسوب به حضرت حجت(عج) است، هر چند همه جهان قلمرو ولایت حضرت حجت(عج) و همه هستی گستره حکومت و ولایت معنوی و مادی و ولایت تکوینی و تشریعی ایشان است، اما شان حوزه جایگاه دیگری دارد.مؤسس و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران اظهار کرد: حوزه علمیه مانند خانه خصوصی و شخصی حضرت است و میتوانیم حوزه را خانه امام زمان(عج) بنامیم، ایران نیز کشور امام زمان(عج) است، اگر اینها را درک کنیم با حس دیگری در حوزه و مدرسه حضور پیدا میکنیم.وی گفت: اگر در حوزه درس میخوانیم و کار میکنیم باید خود را در محضر خدا ببینیم و نباید غافل شویم، ما وقتی در چنین فضایی، چشم باز میکنیم، در واقع چشم به حضور ایشان باز میکنیم و در فضایی نفس میکشیم که متعلق به ایشان است.استاد رشاد افزود: وجب به وجب این زمین در مدرسه علمیه و حجرههای آن، قدمگاه ایشان است، مگر می شود حضرت حجت(عج) به ما سری نزند و وای بر ما اگر جوری رفتار کرده باشیم که ایشان یک بار به ما سری نزده باشد، اما باید احتمال بدهیم ایشان به این حوزهها سرکشی میکنند و ما باید مراقب رفتار و منش و اعمال خود باشیم.رئیس شورای حوزههای علمیه استان تهران بیان کرد: مگر می شود امام زمان(عج) نسبت به اهل تکفلش سرکشی نکند و به ما سری نزند، پس در چنین فضای مقدسی، غیبت و ریا و سوءظن و سایر رذایل معنا ندارد، برای حضور در این فضایی که به ویژه مزین به نام امام رضا(ع) است باید مجاهدت زیادی داشت.وی عنوان کرد: در این مدرسه امام رضا(ع)، بزرگان زیادی درس خواندند و درس دادند و نفس کشیدند و بسیاری از شخصیتهای بزرگ انقلابی تهران مقرشان در مبارزات این جا بوده و یا محل درس و بحث بزرگانی چون حاج آقا تهرانی بوده است.استاد رشاد تصریح کرد: این جا در گذشته مدرسه کوچکی بوده و مالک آن را در اختیار مبارزان انقلابی قرار داده بود و برخی از علمای مبارز تهرانی در اینجا جمع میشدند، در واقع مالک این مدرسه را در اختیار حاج آقا تهرانی قرار میدهد و ایشان مدرسه را واگذار به بنده کرد و آن را مرکز علوم معارف اسلامی قرار دادیم و تبدیل به مدرسه علمیه شد.وی خاطرنشان کرد: ایشان که اهل تقوا و مجتهد بودند در زمانی به بنده گفتند در خواب دیدهاند از این محل نهر زلالی جاری است و میگفتند به آینده این جا بسیار امیدوار هستند.مؤسس و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران ادامه داد: برخی از بزرگان تهران حکم اجتهاد را در این مرکز گرفتند و مدرسه رضائیه از قدیمیترین مدارس تهران است و البته مدارسی با قدمت زیادی در تهران وجود دارد.وی گفت: بدانیم که در مجموعهای نورانی تنفس میکنیم که سابقه دیرینه و مبارکی دارد، این مجموعه در قالب سه مؤسسه شامل مدرسه عالی امام رضا(ع) و مدرسه آموزش عالی حوزویان امام رضا(ع) و پژوهشسرایی است که تبدیل به پژوهشکده میشود.استاد رشاد افزود: در طول سالهای متمادی مدیران خوبی داشتیم و قدرشناس مدیران در طول ۴۰ سال هستیم؛ این مدیران، هوشمند و خلاق و خوش فکرند و خدمات زیادی در این مدت ارائه کردهاند و در مجموع اساتید و مدیران خوبی در این مجموعهها استقرار یافتهاند.وی تصریح کرد: مدارس رضائیه، ثامنیه و محمدیه مجتمع حوزوی امام رضا(ع) میشود و پایه یک تا ده و ۷ درس خارج داریم، برخی از موضوعات با پیوند فقه و اسلامی در این جا اداره میشود، در موسسه نیز رشته های فقهی جدید را دنبال میکنیم و یک رشته غیر فقهی رشته سلامت معنوی داریم و به دنبال مجوزهایی برای رشتههای جدید هستیم.عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد:کلیه دروس و رشتههای امام رضا سطح ۴ است و بیشتر بر روی فقههای جدید تمرکز کرده ایم، در پژوهشکده بر پیوند علوم نسانی و فقه تاکید داریم، بدون پیوند فقه و علوم انسانی؛ فقه ما کارآمد نخواهد شد، از این رو باید در این حوزه تلاش کرد و بناست پژوهشکده این رسالت مهم را برعهده بگیرد و کارهای تحقیقاتی گستردهای را در این زمینه به کار گرفتهایم و یک سری مقالات و کتابهای تخصصی در این زمینه تولید شده است.استاد رشاد ادامه داد: در مورد فقه و سیاست سالها بحث شده و در مورد فقه نظام سیاسی نیز پژوهشهایی در دست بررسی است، در این باره مطالعات جامع گستردهای در مورد زیست فناوری و فلسفه زیست فناوری و الهیات زیست فناوری و حقوق زیست فناوری و اخلاق زیست فناوری و فقه زیست فناوری در دستور کار داریم و کارهای خوبی شکل گرفته که مجموعه ۷۰ جلد خواهد شد و در این مدت ۱۰ جلد به زبان عربی تولید شده و به زبان فارسی نیز ۳۰ جلد مد نظر است.وی اظهار کرد: زیست فناوری برای قضات و دانشجویان و بسیاری از محققان و پژوهشگران و دانشجویان و طلاب مورد نیاز است و موضوع مهمی به شمار میرود، یکی از کارهایی که پژوهشکده باید سر و سامان بدهد این بحثهاست و در این مدت نیز ۴۴ رشته در فقه تحقیقی طراحی و تعدادی راه اندازی شده است.رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران خاطرنشان کرد: طلبه هم باید فاضل و هم پژوهشگر بار بیایند و هم بتوانند تدریس کنند؛ مجتمع عالی حوزوی امام رضا(ع) میتواند به گونهای در شهرهای دیگر دارای شعبه باشد و چنین ظرفیتی در سطح استان تهران، قم و مشهد وجود دارد.وی گفت: این شعبات با حضور طلاب و اساتید ارجمند و لایق میتواند شکل بگیرد؛ ما دوست داریم حکمت در تهران احیا شود و حوزه اصیل و ریشهدار تهران که قدیمیترین حوزه شیعه است در زمینه فقه و حکمت و فلسفه بتواند به تعالی دوباره دست یابد.استاد رشاد افزود: حوزه تهران، روزی کانون حکمت بوده و از سال قبل اتفاقات مهمی افتاده و انجمن فسلفی حوزوی را در کشور تاسیس کردیم که در قم و تهران انجمن مشغول به کار میشود، از سال قبل نیز تلاش کردیم درس حکمت را دایر کنیم و کانون کرسیهای حکمت تهران شکل بگیرد.انتهای پیام/