در این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا اسدی به بیان گزارشی از فعالیتهای صورت گرفته در معاونت آموزش مؤسسه پرداخت و گفت: اقدامات معاونت آموزش در زمینه اسلامی سازی علوم در شش محور کلی بوده است، محور اول موارد مربوط به برنامهریزی و طراحی رشتهها، گرایشها، برنامهها و سرفصلها بوده است و در این زمینه سرفصلهای دروس مقطع کارشناسی بازبینی و بهروز شده است، سرفصلهای جدید و بازبینیشده امسال در این مقطع به اجرا گذاشته شده و در حال برگزاری است.
وی افزود: محور بعدی موارد مربوط به بازنگری ضوابط و آیین نامهها در جهت تسهیل امر اسلامی سازی علوم و تشویق فعالان این عرصه بوده است، از نمونههای این اقدامات، در نظر گرفتن امتیاز ویژهای در آییننامه استاد نمونه برای فعالیتهای اساتید در زمینه اسلامیسازی علوم است این آییننامه نوشته شده و پیشنویس آن جهت اخذ مصوبات نهایی آماده است.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان ساخت: همچنین در طرح استعدادیابی و حمایت مادی و معنوی از دانشپژوهان موسوم به طرح احمد، ظرفیت خوبی برای حمایت از افراد متمرکز در اسلامی سازی علوم قرار داده شده است.
معاون آموزش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) موارد مربوط به توجیه، آموزشها و کارگاهها را محور بعدی فعالیتهای معاونت آموزش دانست و ابراز داشت: اقدامات توجیهی و آموزشی معاونت در زمینه اسلامیسازی علوم متنوع و متعدد بوده است که از آن جمله میتوان به این موارد اشاره کرد، اطلاع رسانی رسالت اسلامی سازی علوم در مؤسسه در دفترچه پذیرش که در سایت نیز بارگذاری میشود، اطلاع رسانی و تبیین رسالت اسلامی سازی علوم در اردوی توجیهی دانشپژوهان جدیدالورود و در نظر گرفتن 4 واحد روش تحقیق در مقطع کارشناسی که متولی اصلی آن شورای روش تحقیق است.
وی افزود: در نظر گرفتن 4 واحد درس تفکر نقدی در کارشناسی از 1402، در نظر گرفتن 2 واحد روش تفسیر موضوعی برای همه رشتههای مقطع کارشناسی، در نظر گرفتن 2 واحد روش تحقیق در قرآن در مقطع کارشناسی ارشد، و در نظر گرفتن 2 واحد روش تحقیق در حدیث در مقطع کارشناسی ارشد از دیگر اقدامات آموزشی معاونت در زمینه اسلامیسازی علوم بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر اسدی خاطرنشان ساخت: در نظر گرفتن عنوان و سرفصل جدایی در طرحنامه پایاننامه و رساله برای تبیین ارتباط پایاننام و رساله با اسلامی سازی علوم انسانی. داوری و ارزیابی هم بر اساس همین طرحنامه قابل انجام است.
معاون آموزش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: برگزاری دوره آشنایی با اسلامی سازی علوم با مشارکت 89 عضو هیئت علمی با تدریس حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی مصباح در قالب 4 دوره کارگاه در سال 97 و 98، برگزاری کارگاه آشنایی با نرم افزارهای نور برای اعضای هیئت علمی و برگزاری نشست علمی شیوههای استنباط از متون دینی مخصوص اعضای هیئت علمی از دیگر فعالیتهای معاونت آموزش مؤسسه بوده است.
وی در ادامه سخنان خود موارد مربوط به تقویت بنیه فقه و اصولی اساتید و دانش پژوهان را مدنظر قرار داد و تاکید کرد: برگزاری درس مهندسی استنباط با تدریس استاد حیدری فسایی، تدوین برنامه اختصاصی فقه و اصول در مؤسسه که یک چهارم از برنامه ابلاغی فعلی حوزه بیشتر است، در نظر گرفتن 6 واحد فقه تخصصی برای هر رشته، در نظر گرفتن 4 واحد روش استنباط، برگزاری دروس فقه و اصول طلاب در مؤسسه به همراه نظارت و حضور و غیاب و آغاز ارائه خدمات علمی در زمینه فقه و اصولی از دیگر برنامههای این معاونت برای تقویت بنیه فقه و اصولی اساتید و دانشپژوهان بوده است.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تقویت ارتباطات علمی را مهم دانست و افزود: همکاری با دفتر ارتباطات علمی و شرکت در جلسات مشترک با مراکز علمی دیگر همچون مرکز مدیریت حوزه، دانشگاه قم و دانشگاه آزاد از برنامههای مهمی بوده است که با جدیت دنبال شد.
وی در پایان سخنان خود نظارت و ارزشیابی مستمر که به صورت دائمی در حال انجام است را مدنظر قرار داد و گفت: معاونت آموزش برای پیشبرد بهتر امور و فعالیتهای مربوط به این عرصه، مطالباتی نیز از گروهها و اساتید دارد که از آن جمله میتوان به این موارد اشاره کرد: برگزاری کلاسها با محوریت اسلامی سازی، نوشتن سرفصلها با محوریت اسلامی سازی، معرفی دانش پژوهانی که بر این اساس فعالیت علمی می کنند جهت حمایت ویژه در طرح احمد، توجه به اسلامی سازی در تعیین و تصویب موضوع پایان نامه و رساله، بر اساس نظام نامه موضوعات و مسائل، ایجاد فضای اسلامی سازی در گروهها و کلاسها و پذيرش در راستاي اسلامي سازي و اولویت جذب داوطبان توانمند و فعال در موضوع اسلامي.
خاطرنشان می شود: در ابتدای این نشست مقرر شد اعضای هیئت علمی مؤسسه یک روز حقوق مهرماه خود را به مقاومت غزه اختصاص دهند.
انتهای پیام/