به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی به نقل از روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، شجاعی، جهاد اکبر در حوزه علوم انسانی را خوداندیشی انتقادی عنوان کرد و افزود: ما در عرصه علوم انسانی اسلامی باید از نظر درون گفتمانی خود را قوی و تجهیز نماییم و برای این منظور هم باید به صورت الگوی آزمایشی داشته های خود را در عرصه علوم انسانی به شکل فراتحلیلی ارائه دهیم تا نتیجه خروجی های مان مشخص شود.
مالک شجاعی جشوقانی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به وجود اختلاف دیدگاه ها و رویکردهای طبیعی در هر فضای علمی گفت: علوم مختلف از جمله علوم انسانی اسلامی لزوما با یکدیگر همگرا نیستند بنابراین اگر بزرگترین تلاش ها و جهادهای فکری هم در این عرصه انجام بگیرد، نمی توانیم همه دیدگاه ها را با یکدیگر همراه کنیم. ضمن اینکه در عالم علم هم به کسی وعده ای داده نشده است که با یکدیگر همگرا شوند.
وی ادامه داد: ما اوج وفاق و همگرایی را در آموزه های قرآن، پیامبر و ائمه اطهار شاهد هستیم اما در بحث فعالیت های بشری که با چراغ عقل همراه است، عدم همگرایی طبیعی است. ما نباید خیلی نگران عدم تایید دیگران باشیم بلکه باید نگران این باشیم که دچار آفت ها نشویم.
شجاعی، جهاد اکبر در حوزه علوم انسانی را خوداندیشی انتقادی عنوان کرد و افزود: ما در عرصه علوم انسانی اسلامی باید نمونه های موفق را تقویت و حمایت کنیم و از راهی که آمده ایم، فراتحلیلی ارائه دهیم. از سیاست پژوهی مبتنی بر تجربه زیسته تاریخی به سیاستگذاری علوم انسانی پل بزنیم.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی باید نقاط قوت و داشته های خود را تقویت نماییم و به سراغ موضوعات جدید در این عرصه نرویم. چراکه تعداد داشته ها و نیروهای مان زیاد نیست که به طور دائم به سراغ موضوعات جدید برویم. ضمن اینکه هماهنگ کردن سیاست گذاری های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه و حوزه با اقتضائات تربیت نظریه پرداز-متفکر برای فعالیت علوم انسانی اسلامی باید انجام بگیرد.
شجاعی تصریح کرد: ما در فضای حوزوی و دانشگاهی از خلأ جدی عدم شکل گیری گفت و گوهای میان رشته ای میان حوزویان و دانشگاهیان رنج می بریم. اکنون در حدود 20 انجمن علمی در رشته های علوم انسانی در حوزه علمیه و 100 انجمن علمی در دانشگاه ها وجود دارند اما به درستی نمی دانیم چه مقدار مباحث میان رشته ای و گفت و گوها میان اعضای این انجمن ها شکل می گیرد درحالیکه باید چنین گفت و گوهایی فعال شوند چون در همین جلسات وزن علمی افراد مشخص می شود.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به ضرورت حضور علوم انسانی اسلامی در عرصه بین المللی گفت: برای آنکه طرحی تبدیل به پارادایم شده و به مباحثات علمی وارد شود، نیاز به گذشت ده ها سال کار است. ما باید فعالیت مان در این عرصه را روشمند، آهسته و پیوسته پیش ببریم تا اثرگذاری علمی داشته باشد. برای رسیدن به این منظور نیز باید در ترجمه ایده های شکل گرفته در این حوزه قوی تر عمل کنیم و مقالات و چکیده مقالات برگزیده در حوزه علوم انسانی اسلامی هم ترجمه شوند.
شجاعی افزود: ما در ایران و جهان اسلام سرمایه گذاری های لازم برای ایجاد تحول در علوم انسانی در بخش آکادمیک انجام نداده ایم و این مساله مستلزم توسعه روشمند و حرفه ای است.
وی به لزوم انجام حمایت های دولتی در جهت تحول در علوم انسانی اسلامی گفت: در میان دولت هایی که آمدند و رفتند، دولت فعلی به لحاظ آنچه که در سیاست های اعلامی خود عنوان کرده است، با تقویت این جریان همراه تر است و یا حداقل مانعی ایجاد نکرده است. مقام معظم رهبری در موضع بالاتر و دولت، بارها موضوع تحول در علوم انسانی اسلامی را مطرح کرده اند و پربسامدترین تاکیدات درباره علوم انسانی و گره زدن آن به دین و زیست بوم را عنوان کردند ولی در متن دانشگاه و حوزه میان ایده آل ها و نقطه مطلوب فاصله وجود دارد.
شجاعی اضافه کرد: کنشگران افرادی هستند که بار تحول به دوش آنها قرار دارد. تا زمانی که حوزه و دانشگاه به این ضرورت نرسند که چنین خلأیی وجود دارد، مشکلی حل نمی شود. در قدم بعدی است که مشخص می شود در چه راهی باید حرکت کنیم.
وی بیان کرد: باید مطالعات در بخش فلسفه علوم انسانی فعال شود. به تجربه زیسته و تاریخ تلاش ها در این بخش توجه نشده است و نمونه آن این است که تاریخ علوم انسانی هنوز روایت نشده است.
یادآور می شود هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و ششمین دوره اعطای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی 22 آبان ماه سالجاری درفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران برگزار میشود.